گروه مسکن: رشد نقطه‌ای معاملات خرید مسکن در بهمن ماه باعث شد معدل ۱۱ ماهه بازار ملک به لحاظ نرخ رشد منفی در مقایسه با معدل ۱۰ ماهه بهبود پیدا کند. براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار خرید و فروش مسکن در تهران، در یازده ماه سال ۹۴، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۴۱ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵/ ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که معدل ۱۰ ماهه بازار ملک به لحاظ نرخ رشد معاملات در مقایسه با ۱۰ ماهه اول سال گذشته حاکی از رشد منفی ۳/ ۱۲ درصدی است که رشد نقطه‌ای معاملات خرید و فروش مسکن در بهمن ماه باعث کاهش این شیب منفی در معدل ۱۱ ماهه معاملات خرید مسکن شده است.

بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود از وضعیت معاملات مسکن در تهران اعلام کرد: در بهمن ماه ۹۴، حجم معاملات آپارتمان‌های مسکونی در شهر تهران به ۱۶ هزار و ۴۳۴ هزار واحد رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب به میزان ۷/ ۰ و ۶/ ۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که طی بهمن ماه امسال، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های مسکن شهر تهران معادل ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل ۳ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل با یک درصد کاهش همراه بوده است. بر اساس این گزارش، همچنین در بهمن ماه امسال از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۷ میلیون و۶۸۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با حدود ۲ میلیون تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.


کاهش سهم نوسازها از آمار معاملات

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بانک مرکزی در گزارش خود از وضعیت معاملات خرید و فروش مسکن در بهمن ماه، از کاهش حجم معامله نوسازها از کل معاملات در مقایسه با ماه‌های قبل خبر داد. بر این اساس، اگر چه واحدهای نوساز تا 5 سال ساخت مطابق روال ماه‌های گذشته با سهم 7/ 56 درصد، بیشترین حجم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند اما این سهم در مقایسه با بهمن ماه سال قبل، معادل 3/ 1 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. در این میان منطقه 5 با سهم 4/ 13 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق 4، 2 و 15 به ترتیب با سهم 5/ 10، 1/ 8 و 7/ 6 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

بیشترین رشد متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در بهمن ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 6 با 8/ 3 درصد و بیشترین کاهش قیمت به منطقه 19 معادل 4/ 6 درصد تعلق دارد. بانک مرکزی در ادامه این گزارش می‌افزاید: تداوم بهبود حجم معاملات در دو ماهه اخیر نشانگر استقبال خریداران در شرایط ثبات قیمتی حاکم بر بازار مسکن است. انتظار می‌رود این وضعیت که با بهبود شرایط اقتصاد کلان و نیز اقدامات مناسب اتخاذ شده از سوی نظام بانکی در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن و تعدیل نرخ سود بانکی همراه شده است، در ماه‌های آتی نیز همچنان تداوم یابد.