گروه اقتصاد بین‌الملل-بهار فردنیا: در هجدهمین مطالعه جهانی «کیفیت زندگی» در شهرها که همه ساله توسط مرکز «مرسر» انجام می‌شود، وین پایتخت اتریش به‌عنوان با کیفیت‌ترین و بغداد به‌عنوان بی‌کیفیت‌ترین شهر دنیا برای سکونت شناخته شده‌اند. این در حالی است که لندن، پاریس و نیویورک حتی در 35 جایگاه اول این رتبه‌بندی جایی‌ ندارند.

این رتبه‌بندی براساس وضعیت شهرها در سال ۲۰۱۵، انجام شده است. بر این اساس، شهرهای آلمانی زبان، زوریخ، مونیخ، دوسلدورف و فرانکفورت جزو ۷ شهر برترهستند. پاریس با ۱۰ رتبه سقوط به دلیل آسیب‌پذیری‌اش در حملات تروریستی به جایگاه ۳۷ رسیده و کمی پایین‌تر از آن لندن با هزینه بالای مسکن در رتبه ۳۹ قرار دارد. در این مطالعه که براساس شاخص‌های اقتصادی - اجتماعی، سلامت، تحصیل، مسکن و محیطی انجام شده و بیشتر مورد استفاده شرکت‌های بزرگ برای پیدا کردن محل سرمایه‌گذاری و تعیین حقوق‌کارکنان است، تهران از میان ۲۳۰ شهر مورد مطالعه، در جایگاه ۲۰۳ قرار گرفته است. بر این اساس، در پی فروریختن دیواربرلین و بلوک شرق اروپا، شهر وین که دروازه ورود به کشورهای اروپای شرقی تلقی می‌شد، با توسعه زیادی روبه‌رو شد. همچنین موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در مرکز اروپا پیدا کرد.

شهردار سوسیال دموکرات وین با سرمایه‌گذاری وسیع و طولانی مدت روی کیفیت بالای خانه‌های اجتماعی، سطح زندگی در وین را در مقایسه با شهرهای دیگر دنیا چند برابر بالاتر برده‌ است. همچنین کیفیت بالای حمل‌ونقل عمومی که به‌صورت ۲۴ ساعته کار می‌کند،امنیت بالای شهر و امکانات تفریحی مناسب از دلایل دیگری است که این شهر را برای هفتمین بار متوالی به‌عنوان برترین شهر دنیا معرفی کرده ‌است. براساس آمار بانک جهانی، اتریش سرانه تولید ناخالص داخلی بالایی دارد. آلمان و انگلیس در این زمینه بعد از اتریش قرار دارند اگرچه سوئیس جایگاه بالاتری نسبت به اتریش دارد و شهر زوریخ در این کشور، رتبه دوم را کسب کرده است. البته به گفته مردم وین، جمعیت مسن‌ زوریخ آن را تبدیل به شهری غمگین کرده‌است. شهرهای آمریکایی به دلیل مشکلات امنیتی و جنایت‌ها در رتبه‌های بدتری قرار دارند. از میان آنها برترین جایگاه‌ها را سانفرانسیسکو با رتبه ۲۸ و بوستون با رتبه ۳۴ کسب کرده‌اند. نیویورک نیز مانند لندن به دلیل هزینه بالای مسکن در رتبه ۴۴ قرار‌دارد.

دبی، ابوظبی و پورت لوییس در موریس با رتبه‌های ۷۵،۸۱ و ۸۳ به ترتیب بهترین رتبه‌ها را در خاورمیانه و آفریقا به خاطر بالا بودن کیفیت زندگی کسب کرده‌اند. از لحاظ امنیت ابوظبی در جایگاه ۲۳ قرار گرفت و دوحه نیز به دلیل برگزاری مسابقات جام‌جهانی فوتبال۲۰۲۲ توانست رتبه ۷۰ را در امنیت به دست‌ بیاورد. جنگ‌های داخلی متوالی و حملات تروریستی که زندگی روزانه مردم را به خطر انداخته‌است باعث شده بغداد در رتبه ۲۳۰ با پایین‌ترین کیفیت جهانی برای زندگی قرار گیرد.

بهترین شهر جهان برای زندگی