گروه مسکن: پیش‌بینی یک خط متروی جدید با مشارکت بخش خصوصی با آورده هزار میلیارد در تبصره 23 لایحه بودجه سال 95 شهرداری تهران مورد انتقاد برخی از اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت اما سرانجام با افزودن عبارت در صورت تصویب شورا و مراجع ذی صلاح (شورای عالی ترافیک) این تبصره نیزدر صحن شورای شهر تهران رای آورد.

رحمت الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درخصوص تبصره بیست و سه در بند« تملک و اجرای خط مترو میدان فاطمی، تجریش نیاوران» گفت: در این تبصره ۲ هزار و ۶۰ میلیارد به سقف بودجه مصوب اضافه می‌شود. ما با محتوا مشکلی نداریم اما چرا این ارقام در کد پروژه‌ها اعمال نمی‌شود. این رویه، رویه غلطی است و با این رویه مخالف هستم. وی در ادامه بندهای تبصره ۲۳ نیز تاکید کرد: پروژه‌های مورد تاکید در این تبصره، پروژه‌های معمول و روتین شهر است، چرا خارج از سقف بودجه و در تبصره‌ها برای این پروژه‌ها منابع تعریف و تصویب می‌کنیم. تا این لحظه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سقف بودجه افزایش یافته است. چرا اجازه می‌دهیم تا با این پروژه‌ها شهرداری تهران تخلف کند. دبیر با اشاره به اولویت توسعه خطوط مترو بیان کرد: شهرداری نمی‌تواند بدون اجازه شورای عالی ترافیک خط جدیدی را احداث کند. ما با این مصوبه به کمیسیون عمران هم فرصت پیگیری آن را می‌دهیم. احمدمسجد جامعی نیز با اشاره به بندی در تبصره ۲۳ بودجه شهرداری تهران درباره ورود بخش خصوصی به ساخت مترو گفت: کدام بخش خصوصی می‌خواهد وارد شود که چنین هیجانی در شورا ایجاد کرده و کل بودجه را تحت تاثیر قرار داده است. وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود ابتدا اعتباری برای انجام مطالعات درباره ورود و نحوه فعالیت بخش خصوصی در نظر گرفته شود، گفت: این طرح هیجانی وارد دستور شورا شده و حتی سقف بودجه‌ای که خود اعضای شورا آن را کاهش داده‌اند، تحت تاثیر قرار داده و سقف بودجه افزایش می‌یابد.

عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران افزود: اگر مطالعات نشان داد که بخش خصوصی می‌تواند وارد ساخت مترو شود می‌توان اعتبار آن را در متمم بودجه در نظر گرفت و به نظر می‌رسد این فضای فعلی کارشناسی نیست.احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران نیزدرخصوص تبصره ۲۳ بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران که اجازه ورود بخش خصوصی به ساخت مترو داده شده است، گفت: این در حالی است که این بند در کمیسیون تخصصی حمل و نقل شورا بررسی نشده است. من به‌عنوان رئیس کمیسیون حمل و نقل در جریان نیستم، چطور ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه در تبصره در نظر گرفته شده است. محمد باقر قالیباف درباره این تبصره گفت: موضوع خط جدید حداقل شش سال است مورد بحث قرار دارد. زمانی که طراحی پروژه‌های امام علی و صدر انجام می‌شد به این نتیجه رسیدیم خط مترو تا قائم ادامه پیدا کند و ایستگاه مترو نیاوران به خط یک در تجریش متصل شود.