مهاجرانی از فلسطین مالک شرکت بزرگ ساختمان سازی در آمریکا

الهام جوادی

ریچارد له فراک، نوه هری له فراک است که شرکت املاک و مستغلات له‌فراک را تاسیس کرد. ریچارد له فراک در سال ۲۰۱۰ با ثروت ۴ میلیارد دلار در جایگاه دویست و دوازدهم ثروتمندان جهان قرار گرفت. او بیش از ۳۵ سال تجربه در زمینه توسعه، ساخت و بازاریابی برای املاک دارد. وی همچنین در گروه‌های کسب و کار، سیاسی و خیریه حضوری پر رنگ دارد. ریچارد له فراک در سال ۱۹۴۶ در آمریکا متولد شد. پدر او ساموئل له فارک بود . ریچارد له فارک در دانشگاه آمهرست تحصیل کرد و در سال ۱۹۶۷ از این کالج فارغ‌التحصیل شد. وی سپس برای ادامه تحصیل در رشته حقوق به دانشگاه کلمبیا رفت و در سال ۱۹۷۰ از این دانشگاه با مدرک دکترا فارغ التحصیل شد. ریچارد در سال ۱۹۶۸ به کسب و کار خانوادگی پیوست و در سال ۱۹۷۵ به عنوان مدیر شرکت انتخاب شد. وی پس از مرگ پدرش در سال ۲۰۰۳ رییس شرکت شد. ریچارد له فراک

همچنین مدیرعامل شرکت است. دید مدیریتی و رهبری ریچارد له فراک به شرکت خانوادگی کمک کرده تا به رشد و تنوع خود ادامه داده و تبدیل به یکی از پویاترین شرکت‌های ساختمان سازی جهان شود.

هری له فراک در حدود سال ۱۹۰۰ از فلسطین به ایالات متحده مهاجرت کرد. هری له فراک در آن زمان تنها با ۴ دلار به نیویورک نقل مکان کرد. او در سال ۱۹۰۵ سازمان له فراک را با تمرکز بر تولید لامپ‌های خاص برای شرکت لوییس کامفرت تیفانی تاسیس کرد. هری در سال ۱۹۱۹ کارخانه شیشه خود را فروخت و شروع به ساخت خانه در ناحیه بدفورد استویوسانت کرد. شرکت له فراک به تدریج به ساخت آپارتمان برای خانواده‌های طبقه متوسط مشغول شد و بیش از ۴۰۰ خانه برای این قشر از جامعه ساخت. پسر هری، ساموئل له فراک در سال ۱۹۴۸ به شرکت له فارک پیوست و این شرکت را در شهر نیویورک و نیوجرسی توسعه داد و همچنین در سال ۱۹۵۹ شهرک له فارک در منطقه کویینز را تاسیس کرد. ساخت این شهرک یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در تاریخچه شرکت بود. این شهرک مجموعه‌ای از ۵۰۰۰ آپارتمان در زمینی به وسعت ۴۲ جریب در همسایگی فارست هیل بود.

شرکت له فراک تا اواخر دهه ۱۹۹۰ تبدیل به یکی از بزرگترین شرکت‌های توسعه املاک در جهان شد. این شرکت در حال حاضر صدها شرکت زیرمجموعه دارد و میلیون‌ها فوت‌مربع زمین و ملک را در پروژه‌هایش مدیریت کرده است. به علاوه سازمان له فراک از طریق سازمان نفت و گاز له فراک در زمینه کاوش و استخراج نفت و از طریق شرکت سرگرمی‌ له‌فراک در زمینه ضبط موسیقی و اداره سالن‌های تئاتر و سینما و تولید فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی فعالیت دارد.

در حال حاضر پرتفولیو پروژه‌های شرکت له فراک شامل ۵۰۰۰ آپارتمان در شهرک له فراک ، یک سرمایه‌گذاری ۳میلیارد دلاری در یک مجتمع تجاری و مسکونی به وسعت ۱۶ میلیون متر مربع در نیوپورت می‌شود. این بنگاه همچنان به توسعه داخلی و تقویت توانایی‌های مدیریت ساختمان سازی ادامه می‌دهد. امروزه نام له فراک همواره همراه با طراحی،‌ ساخت،‌ مهندسی و برنامه ریزی شهری عالی و برتر مترادف گرفته می‌شود.

ریچارد له فراک علاوه بر ریاست شرکت خانوادگی از سال ۲۰۰۵ مدیریت بانک یونایتد را بر عهده دارد. وی همچنین عضو هیات معتمده کالج آمهرست، موزه تاریخ ملی آمریکا، مدرسه ترینیتی و بنیاد سرطان پروستات است. ریچارد فراک از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ نیز مدیر گروه رستوران‌های اسمیت و وولنسکی بود.

ریچارد له فراک از طریق ریاست بنیاد له فراک در امور خیریه فعالیت دارد. له فراک در سال ۱۹۹۸ یک مدرک دکترای افتخاری از کالج آمهرست دریافت کرد.

ریچارد له فراک ازدواج کرده و در حال حاضر ساکن نیویورک است. ریچارد به همراه دو پسرش‌هاریسون و جیمز له فراک، نایب رییس شرکت له فراک، همچنان به هدایت شرکت له فراک به عنوان یک شرکت خصوصی موفق از لحاظ هماهنگی و یکپارچگی، کیفیت و کلاس کاری ادامه می‌دهد.