کوکوآ: سفر قهوه از اتیوپی به سراسر جهان

طبق آمارها، بیش از ۳۰‌درصد درآمد صادرات این کشور از صنعت قهوه تامین می‌شود. اما کشاورزان برای تولید و فروش قهوه با مشکلات متعددی مواجه هستند.

از سوی دیگر، صادرات قهوه از این کشور نیز با چالش‌‌‌های فراوانی روبه‌‌‌روست، از جمله کیفیت پایین، مشکل ردیابی، تاخیر یا موانع در فرآیند صادرات، اشتباه در نوع قهوه  و تاخیر در ارسال.

با وجود این‌، برای بسیاری از کارآفرینان، صنعت قهوه دارای پتانسیل رشد و توسعه است. یکی از آنها «آنشا یاسین» است؛ بنیان‌گذار استارت‌آپی به نام «کوکوآ»(Coqua)‌. او که در آدیس آبابا بزرگ شده، می‌‌‌گوید: «در کودکی اصلا به قهوه فکر نمی‌‌‌کردم اما حالا زندگی‌‌‌ام حول محور آن است. آدیس آبابا شهر بزرگی است. در آن زمان به این فکر می‌‌‌کردم که مزارع قهوه چه شکلی هستند اما هرگز فکر نمی‌‌‌کردم یک روز این نقاط را از نزدیک ببینم. اتیوپی یکی از فقیرترین کشورهای جهان است و چون من ۱۴ خواهر و برادر داشتم، خانواده‌‌‌ام پول کافی نداشتند که بتوانیم به خارج از شهر سفر کنیم.»

او که مصمم بود درس بخواند و به زندگی خارج از آدیس آبابا نیز علاقه داشت، به دانشگاه رفت و در رشته کشاورزی شروع به تحصیل کرد. در آنجا با همسرش «اتیفا» آشنا شد که اهل غرب کشور بود. منطقه‌‌‌ای پر از مزارع قهوه. به مرور زمان، اتیفا خاطرات کودکی‌‌‌اش را برای آنشا تعریف کرد. آنشا متوجه شد که درآمد مردم آن منطقه به شدت به قهوه متکی است.  او می‌‌‌گوید: «اتیفا درباره فرصت‌‌‌هایی که قهوه برای او و خانواده‌‌‌اش ایجاد کرده می‌‌‌گفت. مثلا امکان نقل مکان به یکی از شهرهای بزرگ برای تدریس در دانشگاه.»

او همچنین از چالش‌‌‌هایی که مردم آن منطقه با آن مواجه بودند برای آنشا تعریف کرد، از جمله عدم‌دسترسی به بازارها و فروش قهوه با قیمت‌های پایین. آب و هوای اتیوپی برای تولید قهوه ایده‌‌‌آل است اما حجم کم محصول، قیمت پایین صادرات و ناکارآمدی زنجیره ارزش باعث شده کشاورزان نتوانند برای گذران زندگی درآمد کافی کسب کنند.

 آنشا می‌‌‌گوید: «وقتی این داستان‌‌‌ها را شنیدم، مصمم شدم حرفه‌‌‌ای را دنبال کنم که بتوانم از کشاورزان قهوه حمایت کنم.»

سال ۲۰۰۹، او به عنوان مشاور کسب‌و‌کار در سازمان «تکنوسرو» که یکی از نهادهای غیرانتفاعی مطرح جهان است مشغول به کار شد. طی سال‌ها دانش ارزشمندی درباره کیفیت قهوه کسب کرد و چند بار ارتقا گرفت تا نهایتا مدیر بازاریابی و کنترل کیفیت تمامی پروژه‌‌‌های قهوه در اتیوپی شد. او به نقاط بسیار دورافتاده می‌‌‌رفت و خانه به خانه با کشاورزان دیدار می‌‌‌کرد تا به آنها مشاوره دهد. هدف، افزایش کیفیت و حجم محصولشان بود.

او درباره سختی کار در آن دوران می‌‌‌گوید: «گاهی مجبور بودم برای دیدار با کشاورزان از رودخانه‌‌‌ها عبور کنم. معمولا شب‌‌‌ها در همان روستاها می‌‌‌خوابیدم چون مسیر دور بود و امکان رفت‌وآمد وجود نداشت. کارهایم نیز بیشتر از یک روز طول می‌‌‌کشیدند.» اما با وجود این حس می‌‌‌کرد کارش روی زندگی مردم تاثیر مثبت می‌‌‌گذارد و به مرور، تفاوت ایجاد می‌کند.

سال ۲۰۱۶، او با تکیه بر سابقه‌‌‌اش در حوزه مشاوره کسب و کار و کنترل کیفیت، شرکت «کوکوآ تریدینگ پی-ال‌‌‌سی» را تاسیس کرد. کوکوآ یک کسب و کار مشاوره است که میان تعاونی‌‌‌ها و کشاورزان قهوه با خریداران تخصصی قهوه در نقاط مختلف دنیا پل ارتباطی می‌‌‌زند. هدف آنشا این بود که کشاورزان و تعاونی‌‌‌ها دانش فنی لازم برای فعالیت در بازار رقابتی جهانی را داشته باشند. او از سال ۲۰۱۷ تاکنون، با چند پروژه تکنوسرو همکاری داشته.

کوکوآ از زمان تاسیس تا به امروز به طور قابل‌توجهی رشد کرده. آنشا می‌‌‌گوید: «در ابتدا فقط یک کارمند داشتیم و با چالش‌‌‌هایی مثل هزینه‌‌‌های بالا و مشکل دسترسی به بازارهای بین‌المللی مواجه بودیم. به‌‌‌علاوه، گاهی هیچ‌‌‌کس برای تصمیمات من ارزش قائل نمی‌‌‌شد چون من زن هستم. اما حالا جوامع کشاورزان برایم احترام قائلند.» کوکوآ متعهد به مدرن‌‌‌سازی صنعت قهوه با استفاده از تخصص و مهارت متخصصان مناطق تولید قهوه است. تیم آنها متشکل از افراد خبره با تجربه گسترده در زمینه کیفیت قهوه، کشاورزی و بازاریابی است که در طیف وسیعی از شرکت‌ها و نهادهای عمومی و خصوصی و مردم‌‌‌نهاد (NGO) فعالیت می‌کنند. ماموریت آنها این است که با ارائه قهوه باکیفیت، تسهیل تضمین کیفیت و ارائه خدمات صادرات سریع، انقلابی در تجارت صادرات قهوه اتیوپی ایجاد کنند. آنشا در بخش‌‌‌های مختلف کسب و کارش رفت و آمد می‌کند و بر عملیات‌‌‌ نظارت دارد. او سعی داشته در سال‌های اخیر، انواع خدمات شرکتش را گسترش دهد و کارگروه‌‌‌های بیشتری برای کشاورزان برگزار کند. برای او، این فعالیت‌‌‌ها به شدت رضایت‌‌‌بخش هستند به‌خصوص وقتی سایر سازمان‌ها با کوکوآ دست همکاری می‌دهند. او می‌‌‌گوید: «خوشحالم که به ما پروژه می‌دهند. این یعنی به ما اعتماد دارند و تلاش‌‌‌هایمان دارد ثمر می‌دهد.»

منابع: coquatrading, medium