محققان، در مجموعه مطالعاتی دریافته‌‌‌اند در تعاملاتی که احتمال تعارض در آنها وجود دارد – مثل بررسی عملکرد کارکنان یا گفت‌‌‌وگوهای سیاسی – خطاب قرار دادن با ضمیر «شما» باعث می‌شود طرف مقابل فکر کند هدف حمله قرار گرفته و حالت دفاعی به خودش می‌گیرد. محمد ا.حسین، استادیار بازاریابی در مدرسه کسب و کار کلمبیا و یکی از محققان، می‌‌‌گوید در مقابل، استفاده از «ما» حس مشارکت ایجاد می‌کند و باعث می‌شود دیگران علاقه بیشتری به تعامل برقرار کردن داشته باشند.

یکی از پنج مطالعه‌‌‌ای که در این باره صورت گرفته، به کامنت‌‌‌های مردم در گروه‌‌‌های بحث و گفت‌‌‌وگوی سایت «ردیت» پرداخته که برچسب لیبرال و محافظه‌‌‌کار داشتند. این مطالعه دریافته، کامنت‌‌‌هایی که از ضمیر «شما» استفاده کرده بودند، بیشتر از آنهایی که از «ما» استفاده کرده بودند، توسط مسوولان نظارت بر محتوا سانسور شده بودند.

حسین می‌‌‌گوید: اولش فکر نمی‌‌‌کردیم کامنت‌‌‌های منفی به ضمیری که شخص استفاده کرده ربط داشته باشد. بلکه فکر می‌‌‌کردیم موضوع بحث و به‌‌‌کار بردن همزمان دشنام یا نظرات احساسی در مورد موضوعاتی مثل برخورد با سیاه‌پوستان، حساسیت ایجاد می‌کند. اما وقتی همه این مسائل را هم کنترل و حذف کردیم، کامنت‌‌‌های آزاردهنده‌‌‌ای باقی مانده بودند که از ضمیر «شما» استفاده کرده بودند.

در آزمایشی که مدتی بعدتر انجام شد، شرکت‌کنندگان باید تصور می‌‌‌کردند که مسوول نظارت بر محتوا هستند و این توانایی را دارند که تصمیم بگیرند نظرات کاربران در مورد مسائل بحث‌‌‌برانگیزی مثل مهاجرت غیرقانونی را حذف کنند. این شرکت‌کنندگان، کامنت‌‌‌هایی را که از ضمیر «شما» استفاده کرده بودند، سه برابر بیشتر از کامنت‌‌‌هایی که از ضمیر «ما» استفاده کرده بودند، حذف کردند. حسین می‌‌‌گوید از نظر آنها، کامنت‌‌‌های دسته اول خصمانه و تهاجمی بودند و مخاطب هدف، از آنها استقبال نمی‌‌‌کرد.

 کمک به متقاعدسازی

در یک آزمایش، از شرکت‌کننده‌‌‌ها خواسته شد نظرشان را در مورد پایین آوردن سن مجاز استفاده از دخانیات مطرح کنند. هر شرکت‌کننده باید صحبتی متقاعدکننده در این زمینه می‌‌‌کرد. مثلا یکی که با پایین آوردن سن مجاز استفاده از دخانیات مخالف بود، گفته بود: «شما نباید اجازه دهید تردیدتان در مورد سن استفاده از دخانیات، بر قضاوتتان تاثیر بگذارد و سلامت دیگران را به خطر بیندازد.»

یک نفر دیگر گفته بود: «ما نباید اجازه دهیم تردیدمان در مورد سن استفاده از دخانیات، بر قضاوتمان تاثیر بگذارد و سلامت دیگران را به خطر بیندازد.»

نتایج نشان داد وقتی افراد گزاره‌‌‌ای را می‌‌‌خوانند که در آن از ضمیر «شما» استفاده شده، کمتر پذیرای آن هستند و با گزاره‌‌‌ای که در آن از ضمیر «ما» استفاده شده، بیشتر ارتباط می‌‌‌گیرند و متقاعد می‌‌‌شوند.

بعد از آن، آزمایشی انجام شد که ببینند آیا در فضای کار و به صورت کلی‌‌‌تر هم اثر مشابهی وجود دارد یا نه. از شرکت‌کنندگان خواسته شد تصور کنند روی پروژه‌‌‌ای کار می‌کنند که یک سرپرست هدایت آن را بر عهده دارد و کارها به خوبی پیش نمی‌رود. سپس از شرکت‌کنندگان خواستند در مورد اینکه می‌‌‌خواهند بازخوردهای منفی در مورد پروژه را با سرپرست به اشتراک بگذارند یا نه، تصمیم‌گیری کنند.

وقتی انتقادها شامل ضمیر «ما» بودند، شرکت‌کننده‌‌‌ها ۱۶‌درصد تمایل بیشتری داشتند که آن را با سرپرست تیم به اشتراک بگذارند تا انتقادهایی که از ضمیر «شما» استفاده کرده بودند.

حسین در نهایت می‌‌‌گوید این تحقیقات به ما ثابت می‌کنند وقتی مدیران در گفت‌‌‌وگوهای سخت با کارکنان یا اعضای تیمشان از «ما» به جای «شما» استفاده کنند، طرف مقابلشان بیشتر پذیرای انتقاد و بازخوردهای آنها خواهد بود. این موضوع در مورد بحث‌‌‌های سیاسی یا هر گونه تعاملات پرتنش دیگری هم صدق می‌کند.

منبع: Wall Street Journal