رهبران کسب و کار، اغلب در یافتن کاربرد درست AR  و توجیه سرمایه‌گذاری مربوطه دچار چالش می‌‌‌شوند. مطابق تحقیقات، توجیه‌‌‌پذیرترین کاربردهای AR تحت ۱۰ سناریو قابل دسته‌‌‌بندی هستند و شرکت‌ها با بررسی این سناریوها می‌توانند دریابند کدام کاربرد، چگونه و کجا برایشان مناسب‌‌‌تر است. برای نشان دادن منافع و قدرت AR در اینجا تنها به ذکر سه مورد از مهم‌ترین سناریوها بسنده می‌‌‌کنیم.

۱- انجام تعمیرات پیچیده با راهنمایی یک متخصص راه دور

عیب‌‌‌یابی تجهیزات پیچیده مانند ژنراتورهای برق بیمارستان‌‌‌ها، پست‌‌‌های برق در مناطق دوردست، خودروهای در حال سفر و حتی سیستم‌های صنعتی کارخانه‌ها، نیازمند دانشی تخصصی است که اغلب در محل کار در دسترس نیست. AR  اگرچه نه به معنای واقعی کلمه  اما به طرز موثری متخصص مربوطه را با حداقل تاخیر به صحنه می‌‌‌آورد. یک تکنیسین در محل کار، عینک مخصوص AR را به چشم می‌‌‌زند و متخصص راه دور می‌تواند همان چیزی را ببیند که تکنیسین می‌‌‌بیند و تکنیسین را قدم به قدم در انجام تعمیرات همراهی می‌کند.

او حتی می‌تواند نشانه‌‌‌های دیجیتال مانند فلشی که جهت چرخش یک شیرفلکه را نشان می‌دهد، در میدان دید تکنسین رسم کند. متخصص راه دور با مشاهده دستگاه در محل بهره‌‌‌برداری، بهتر می‌تواند تصمیم بگیرد و حتی می‌تواند با تست و راه‌‌‌اندازی دستگاه از اثربخشی راهکارهای خود اطمینان یابد.

شرکت پورشه با استفاده از AR و برقرار کردن ارتباط میان متخصصان دفتر مرکزی و تکنیسین‌‌‌های نمایندگی‌ها، زمان‌‌‌های سرویس‌‌‌دهی را تا ۴۰‌درصد کوتاه‌‌‌تر کرده است. شرکت تولید پرینترهای HP نیز راهکار HP xRServices را که در آن کاربر حتی نیازی به عینک AR ندارد اجرا کرده و کاربران پرینترهای صنعتی می‌توانند مستقیما از متخصصان HP کمک بگیرند.

۲- آموزش جذاب و تعاملی

کیفیت آموزش کارکنان به کمک AR از طریق ایجاد جلوه‌‌‌های بصری سه‌‌‌بعدی و نیز صوتی که تجربه احاطه شدن توسط چند منبع صوتی را امکان‌‌‌پذیر می‌کند افزایش می‌‌‌یابد. در این روش، کارکنان همزمان با یادگیری، آموخته‌‌‌های خود را اجرا و بازخورد فوری و زنده دریافت می‌کنند.

 این شیوه به‌‌‌ویژه برای آموزش‌‌‌های «پاسخ به شرایط بحرانی و اضطراری» و نیز یادگیری چگونگی ارائه خدمات حساس و پیچیده به مشتریان بسیار مفید است. شرکت Atlas Copco که سازنده پمپ‌‌‌های خلأ حساس ویژه دستگاه‌‌‌های ام‌‌‌آرآی و سفینه‌‌‌های فضایی است از AR برای آموزش استفاده می‌کند. در شرکت تویوتا نیز که طراحی محصولات دائما در حال تغییر است، استفاده از این شیوه آموزش بسیار مفید بوده است.

۳- تجربه‌‌‌ای کاملا متفاوت و ارتقایافته برای مشتری

مطابق این سناریو از ‌AR، یک مشتری که مثلا می‌‌‌خواهد به صورت آنلاین یک صندلی بخرد، قبل از ثبت‌سفارش خرید می‌تواند اطمینان یابد که صندلی مورد نظر، زیر میزی که در خانه دارد جا می‌شود یا نه. فروشگاه آنلاین مبلمان Wayfair به مشتری امکان می‌دهد که آرایش ست کامل مبلمان را در خانه خود بررسی کند. به کمک AR یک خرده‌‌‌فروش هنگام خرید کالا می‌تواند دریابد که آیا قفسه‌‌‌های مغازه‌‌‌اش برای جای دادن کالاها کافی است یا باید به فضای قفسه‌‌‌ها بیفزاید. همچنین یک تیم ورزشی می‌تواند بازی‌‌‌های خود را با توجه به خواست طرفدارانش، به صورت سه‌‌‌بعدی و با جزئیات متنوعی بازپخش کند.

موزه هنر ایالت کلیولند در بخشی از سالن نمایش خود که به کوه‌‌‌های مقدس کامبوج اختصاص دارد، مدلی برای یک معبد غاری ساخته است.

 با ورود به این غار یک مجسمه ۱۵۰۰ ساله ظاهر می‌شود. وقتی بازدید‌‌‌کنندگان هدست‌‌‌های مخصوص را می‌‌‌بندند و در سالن نمایش موزه حرکت می‌کنند خود را در محیط واقعی غار حس می‌کنند. زیرا در واقع موزه با استفاده از تکنولوژی AR بازدیدکننده‌‌‌ها را به فضای واقعی غار اضافه کرده است.

علاوه بر سه سناریوی فوق، هفت سناریوی دیگر برای کاربردهای AR وجود دارد، اما برای آنکه دریابید کدام کاربردها برای شرکت شما مناسب‌‌‌تر است، اولین قدم شناسایی نقاط مشکل‌‌‌دار در فرآیندهای سازمان است. سپس باید تعیین کنید که کدام‌یک از سناریوهای AR می‌توانند مشکلات آن نقاط را حل کنند. در این مرحله ممکن است حتی دریابید که AR اساسا راهکار مناسبی برای شما نیست. همچنین بسیار مهم است که هزینه‌‌‌های مربوطه را بررسی کنید، زیرا به هر حال مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، سرمایه‌گذاری در زمینه AR نیز باید بازدهی مناسبی داشته و توجیه‌‌‌پذیر باشد.

منبع: BCG