دوره‏‏‌های  هوش‌مصنوعی   و آماده‏‏‌سازی  دانشجویان  برای  دنیای کار جدید

 مدارس کسب‌‌‌وکار مشتاقند تا ارتباط خود را به عنوان مسیری به سوی مشاغل پردرآمد اثبات کنند، چون خیلی از آمریکایی‌‌‌ها این روزها ارزش مدرک دانشگاهی را زیر سوال می‌‌‌برند. دانشجویان معتقدند این روزها مهارت‌‌‌های هوش مصنوعی در اینکه کسی شغلی را به دست آورد یا نه، بسیار تاثیر دارند.  جیک گلدن، دانشجوی مدرسه کسب‌‌‌‌‌‌وکار گویژوئتا دانشگاه اموری در آتلانتا، از به‌‌‌ کار بردن چت‌‌‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی بعد از معرفی آن توسط شرکت OpenAI در سال ۲۰۲۲ خودداری کرد. او می‌‌‌دید که همکلاسی‌‌‌هایش برای نوشتن مقالات از این ابزار استفاده می‌‌‌کردند و نگران بود جلوی خلاقیت افراد در نوشتن گرفته شود.  اما تابستان سال بعد، وقتی در یک دوره کارآموزی بازاریابی شرکت کرد، رئیس‌اش از او خواست از چت‌‌‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی برای تهیه پیش‌‌‌نویس طرح‌‌‌های جمع‌‌‌سپاری و نمونه‌‌‌سازی از کمپین‌‌‌های تبلیغاتی قبلی استفاده کند.  او با خودش فکر کرده بود «اگر کار با هوش مصنوعی را یاد نگیرم، همه چیز در اطرافم تحت‌‌‌الشعاع قرار می‌‌‌گیرد و دیگر نمی‌‌‌دانم چه اتفاقی خواهد افتاد.» وقتی گلدن در پاییز ۲۰۲۳ به دانشگاه برگشت، دانشگاه اموری رشته فرعی هوش مصنوعی را وارد سرفصل‌‌‌های خودش کرد که برنامه‌‌‌های کاربردی در حوزه‌‌‌هایی مثل روان‌شناسی، اقتصاد و زبان انگلیسی را پوشش می‌‌‌دهد. او فورا در دو‌ره‌‌‌های مقدماتی این درس ثبت نام کرد تا در مدرکش، این درس را هم گذرانده باشد.

تقاضای کارفرما

در پلتفرم جست‌‌‌وجوی شغلی «هندشیک» که مختص دانشجویان است، میزان شرح‌‌‌ وظایف شغلی که کار با چت‌‌‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی و دیگر ابزارهای هوش مصنوعی مولد را مورد اشاره قرار داده‌‌‌‌‌‌اند، ظرف یک سال، سه برابر شده است. حدود یک‌چهارم این نقش‌‌‌ها مرتبط با تکنولوژی هستند و ۱۶ درصد مرتبط با بازاریابی و ۱۲درصد مرتبط با هنر و رسانه.  دیوید رید، سرپرست برنامه‌‌‌های استراتژیک در دانشگاه فلوریدا، می‌‌‌گوید: «هر شخصی که این مهارت‌‌‌ها را داشته باشد، خواهان زیادی در بازار کار دارد.» این دانشگاه دولتی، برنامه هوش مصنوعی خود را از سال ۲۰۲۰ راه انداخت که بخشی از آن با کمک مالی ۷۰ میلیون دلاری از طرف آلوم کریس مالاکوفسکی بود که در تاسیس غول تراشه‌‌‌سازی انویدیا نقش داشت. در حال حاضر، حدود ۲۰۰ کلاس هوش مصنوعی با حضور تقریبا ۱۲هزار دانشجو در هر ترم برگزار می‌‌‌شود. برنامه‌‌‌های هوش‌مصنوعی دانشگاه فلوریدا، سه دوره همراه با گواهی‌‌‌نامه است و اولویت را استفاده از هوش‌مصنوعی در دنیای واقعی قرار می‌‌‌دهد.  کاتالینا واکا، از دانشجویان مدیریت کسب‌‌‌وکار در این دانشگاه، می‌‌‌گوید: «می‌‌‌دانستم که با یادگیری استفاده از این ابزارهای متفاوت هوش مصنوعی، می‌‌‌توانم بیشتر به چشم کارفرماها بیایم.»  هنوز خیلی زود است که بگوییم این دوره‌‌‌ها چقدر به دانشجوها کمک می‌‌‌کنند مشاغلی را به دست آورند که اگر آن را نگذرانده بودند، در به دست آوردنشان ناکام می‌‌‌ماندند. رید می‌‌‌گوید: «فعلا با بیشترین سرعت ممکن پیش می‌‌‌رویم و هنوز فرصت نکرده‌‌‌ایم نتایج را ارزیابی کنیم.»

نداشتن انتخاب

دانشجوها حالا انتظار دارند استادها نحوه به‌‌‌کارگیری هوش مصنوعی مولد در مشاغل را به آنها یاد بدهند. به عنوان مثال، دانشگاه کورنل، در حال طراحی رشته فرعی «هوش مصنوعی و جامعه» است که مسوولان دانشگاه معتقدند دانشجوها را برای پر کردن شکاف استعدادهای هوش مصنوعی در بخش خصوصی و دولتی، آماده می‌‌‌کند.  دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، سال گذشته دوره هوش مصنوعی را به سرفصل‌‌‌های درسی رشته کسب‌‌‌وکار اضافه کرد که بین مدارس کسب‌‌‌وکار و مهندسی مشترک است. این دوره در اولین سالش، ۷۱۳ متقاضی از بین دانشجویان تازه‌‌‌وارد داشت. امسال هم بیش از ۱۰۰۰ دانشجو درخواست دادند.  کیمون دراکوپولوس، استادیار علوم داده و عملیات که مسوول راه‌‌‌اندازی برنامه بوده، می‌‌‌گوید: «دانشجویان و والدین آنها فکر می‌‌‌کنند این دوره‌‌‌ها قرار است بازار کار را به شکل بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای متحول کند. بنابراین، سازگاری با آن، بیشتر یک مساله وجودی است و یک انتخاب نیست.» 

دانشجوها می‌‌‌گویند دغدغه اصلی آنها این است که بتوانند با رشد بی‌‌‌رویه این تکنولوژی همگام باشند. در بیشتر مدارس، چند سال طول می‌‌‌کشد تا کمیته‌‌‌های آموزشی ورود برنامه‌‌‌های آکادمیک جدید را تصویب کنند.کاویتا بالا، رئیس کالج کامپیوتر و علوم اطلاعات کورنل، می‌‌‌گوید: «کافی است دو هفته به تعطیلات بروید تا از همه چیز عقب بمانید.»  موسسه تکنولوژی استیونز نیوجرسی، همه دانشجوها را صرف نظر از رشته تحصیلی‌‌‌شان، ملزم کرده در سه نیم‌‌‌سال تحصیلی، دوره‌‌‌های آموزشی «مرزهای تکنولوژی» را بگذرانند. آنها می‌‌‌توانند از بین پنج گزینه انتخاب کنند: هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، علوم داده و تجزیه و تحلیل، بیوتکنولوژی، پایداری، و تکنولوژی کوانتوم.  جوزف فولر، استاد مدیریت مدرسه کسب‌‌‌وکار هاروارد که در مورد آینده کار تحقیق می‌‌‌کند، معتقد است سواد هوش مصنوعی، معادل مدرن تایپ کردن در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی است؛ یک الزام جهانی برای همه دانشجویان در همه رشته‌‌‌ها. او می‌‌‌گوید جویندگان کار باید نشان دهند که می‌‌‌توانند با ابزاری مثل چت‌‌‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی کار کنند و دقیق‌‌‌ترین و صحیح‌‌‌ترین نتایج را به دست آورند. و دانشجویان هم باید تشخیص دهند چه زمانی هوش مصنوعی اشتباه می‌‌‌کند.  والری کیپرز ورکمن، مدیر ارشد استعدادیابی در هندشیک، می‌‌‌گوید هوش مصنوعی مولد همان مایکروسافت آفیس جدید است. «این مجموعه مهارت ۱۰ سال دیگر فراگیر خواهد شد، اما طی ۲ تا ۵ سال آینده، یک دارایی مهم در جذب نیرو محسوب می‌‌‌شود.»

منبع: Wall Street Journal