p20 copy

پروژه «اقتصاد پژوهش صنعتی و پژوهش نوآوری» که کمیسیون اروپا انجام داده، 2500 شرکت را با بالاترین هزینه تحقیق و توسعه بررسی کرده و میزان آن را از طریق تقسیم هزینه‌‌‌های مرتبط بر درآمد سالانه سال 2022 محاسبه کرده است.  با توجه به عملکرد بخش، برای تولیدکنندگان نفت و گاز مثل شورون، پتروبراس یا سینوپک چین، این رقم تنها 0.3‌درصد بود. برق که بخش دیگری است که بیشترین انتشار کربن را دارد، 0.8درصد از درآمدش را به تحقیق و توسعه اختصاص می‌‌‌دهد. شرکت‌های تولید مواد ساختمانی که فرآیند تولید سیمان و دیگر متریال‌‌‌های ساخت‌‌‌وسازشان بسیار انرژی‌‌‌بر است، 2.5‌درصد درآمدشان را صرف تحقیق و توسعه می‌‌‌کنند که 0.3‌درصد بالاتر از میانگین اروپاست (در اروپا میزان تحقیق و توسعه به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی محاسبه می‌شود، نه درآمد).

 این رقم برای خودروسازها تعجب‌‌‌آور نیست، چون این صنعت همه هم و غم خود را بر تسریع کنار گذاشتن خودروهای موتور احتراقی و سرمایه‌گذاری بر گزینه‌‌‌های سبزتر مثل خودروهای برقی، هیبریدی یا سوخت هیدروژنی گذاشته است. نگاهی به 10 شرکت برتر از نظر سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه در سال 2022، نشان می‌‌‌دهد هفت شرکتی که به نوعی با سخت‌‌‌افزار یا نرم‌‌‌افزار سروکار داشتند، از جمله آلفابت، متا، مایکروسافت، اپل و هوآوی، بین 21 تا 37 میلیارد یورو برای تحقیق و توسعه هزینه‌‌‌ کرده‌‌‌اند. سه شرکت باقی‌‌‌مانده هم عبارتند از فولکس‌‌‌واگن (19 میلیارد دلار)، روشه (14 میلیارد دلار) و جانسون ‌اند جانسون (14 میلیارد دلار). یعنی بخش‌‌‌های تکنولوژی بالاترین میزان تحقیق و توسعه را داشته‌‌‌اند: شرکت‌های نر‌‌‌م‌‌‌افزار و خدمات 20.7‌درصد و شرکت‌های سخت‌‌‌افزار و تراشه 10 درصد.  اینکه چه مقدار از هزینه تحقیق و توسعه آنها برای به حداقل رساندن ریسک‌‌‌های هوش مصنوعی مولد و افزایش استفاده از مراکز داده، صرف اهداف انتشار کربن در راستای زنجیره تامین جهانی می‌شود، مشخص نیست.

به طور کلی، با وجود افزایش فشارهای همه‌جانبه برای افزایش تحقیق و توسعه سبز، یک سوم کسب‌وکارها در سراسر دنیا، منابع مالی کافی برای نوآوری کردن در این زمینه را در اختیار ندارند. تحقیقات شرکت مشاوره بین‌المللی Ayming، که از 850 شرکت در 17 کشور مختلف نظرسنجی کرده، نشان می‌دهد از هر 10 شرکت، 4 شرکت نمی‌توانند هزینه‌های اولیه مورد نیاز برای شروع نوآوری پایدار را که قدم بسیار مهمی در تحول سبز است، تامین کنند.این گزارش تاکید می‌کند با اینکه دولت‌ها، نوآوری پایدار را در مرکز دستور کار خود قرار داده‌اند، اما این سیاست‌ها همیشه عملی نمی‌شوند.

بیشتر شرکت‌های بزرگ و کوچکی که در نظرسنجی Ayming شرکت داشته‌اند، گفته‌اند امسال بودجه خود را برای نوآوری در همه زمینه‌ها افزایش داده‌اند. نتایج این نظرسنجی هم نشان داد صنعت خودرو و IT بیشترین سرمایه‌گذاری را در نوآوری داشته‌اند. با وجود حمایت‌های ایدئولوژیک از ذی‌نفعان و دولت‌ها، محدودیت‌های مالی مانعی سرسخت برای پیشرفت در نوآوری پایدار است. مدیر تحقیق و توسعه Ayming می‌گوید اگر دنیا می‌خواهد در مقابله با بحران اقلیمی پیشرفت کند، دولت‌ها باید شکاف تامین مالی را با عزم راسخ‌تری پر کنند.

 

منبع: Statista