همه ما می‌‌دانیم که مرز جدید موفقیت در خرده‌‌فروشی شخصی‌‌سازی است، اما ما با خریدارانی با هوش دیجیتال و با اولویت‌‌های دائما در حال تغییر روبه‌‌رو هستیم که انتظار تجربه‌‌های خرید سفارشی، فوری و بدون زحمت را دارند. هوش مصنوعی با توانایی‌‌اش در درک شهودی خواسته‌‌های مشتری و ایجاد خدمات شخصی‌‌شده، ابزار نهایی برای برآورده کردن این انتظارات است.

 شریک استراتژیک در زمان پر فراز و نشیب

سودآور ماندن کسب و کارها چیزی بیش از ایجاد تجربیاتی است که وفاداری را افزایش می‌دهد. خرده‌‌فروشان در حال حاضر با چالش‌‌های بزرگی از جمله ناآرامی‌‌های ژئوپلیتیک، نوسانات اقتصادی و بحران اقلیمی روبه‌‌رو هستند. در حالی که تاکتیک‌‌های سنتی در حال کاهش قدرت هستند، هوش مصنوعی با فراهم کردن یک لنز استراتژیک، تحلیل‌‌ها و پیش‌بینی‌‌های پیشرفته‌‌ای را ارائه می‌کند تا به خرده‌‌فروشان کمک کند سریعا با چرخش‌‌های بازارسازگار شوند. بر اساس تحلیل‌‌‌‌های نشریه فوربس، ۸۰‌درصد از مدیران خرده‌‌فروشی انتظار دارند که تا سال ۲۰۲۵، شرکت‌هایشان از فناوری‌‌های اتوماسیون هوشمند استفاده کنند و ۴۰‌درصد هم اکنون از نوعی از آن استفاده می‌کنند. با این حال، انتظار عملکرد جادویی ابزارهای هوش مصنوعی برای اصلاح تمام مشکلات خرده‌‌فروشان یک امر بعید به نظر می‌‌رسد. آنها باید رویکردی عملی داشته باشند که بر حوزه‌‌هایی از کسب و کارشان تمرکز کند که هوش مصنوعی می‌تواند بیشترین تاثیر را داشته باشد.

 ۶ کاربرد در خرده‌‌فروشی

حوزه‌‌های زیادی از کسب و کار وجود دارد که خرده‌‌فروشان می‌توانند از هوش مصنوعی برای بهبود کارآیی، کاهش هزینه‌‌ها و بهبود تجربه مشتری استفاده کنند. با این حال، دستیابی به بهترین نتایج، مستلزم ترکیبی از سرمایه‌گذاری‌های مناسب در فناوری و افراد است. یکی از گزارش‌‌های اخیر incisiv.com با عنوان «تحول خرده‌‌فروشی با هوش مصنوعی» راهنمای خوبی برای استفاده از هوش مصنوعی در صنعت خرده‌‌فروشی در قالب چارچوبی عملی برای خرده‌‌فروشان ارائه می‌دهد. این راهنما ۶ مورد استفاده و مثالی را ارائه می‌دهد که خرده‌‌فروشان می‌توانند برای نتایج بهینه، بر آنها تمرکز کنند:

۱- مدیریت موجودی: حفظ موجودی کافی یک چالش همیشگی است. با ترکیب داده‌‌های خرید مشتری با تجزیه و تحلیل زنجیره تامین، هوش مصنوعی روند خرید آینده را پیش‌بینی می‌کند، سهام را همسو می‌کند و به شناسایی و حذف ناکارآمدی‌‌هایی که باعث کاهش سود می‌‌شوند، کمک می‌کند. این امر ضایعات را کاهش می‌دهد، فضا را بهینه می‌کند، رضایت مشتری را بهبود می‌‌بخشد و سودآوری را تقویت می‌کند.

۲- پیش‌بینی تقاضا: شکست دادن رقبا مستلزم دانستن این است که تقاضا قبل از وقوع چگونه خواهد بود، اما پیش‌بینی با متغیرهای متعدد بسیار پیچیده است. سیستم‌های هوش مصنوعی داده‌‌های فروش گذشته، شرایط فعلی بازار و روندهای نوظهور را برای ایجاد پیش‌بینی دقیق تقاضا بررسی می‌کنند. این نوع دقت، تولید بیش از حد را محدود می‌کند، و با به حداقل رساندن ضایعات به تعهدات مسوولیت اجتماعی/ محیط‌زیستی کمک می‌کند.

۳- برنامه‌‌ریزی مسیر: تدارکات تحویل نقش بسیار زیادی در سود خرده‌‌فروش دارد. با استفاده از الگوریتم‌‌های پیچیده و داده‌‌های بی‌‌درنگ، هوش مصنوعی می‌تواند مسیرهای تحویل را برای محدود کردن زمان حمل‌ونقل، کاهش مصرف سوخت و بهبود رضایت مشتری اصلاح کند. برنامه‌‌ریزی مسیر مبتنی بر هوش مصنوعی به شرکت‌ها کمک می‌کند شرایط در حال تغییر را مدیریت کنند و از اختلال در خدمات جلوگیری کنند.

۴- بهینه‌‌سازی قیمت: خرده‌‌فروشان باید به طور مداوم استراتژی‌‌های قیمت‌گذاری خود را برای موفقیت تطبیق دهند. سیستم‌های هوش مصنوعی روندهای گسترده بازار، رفتار خریدار، قیمت‌گذاری رقبا، جریان تقاضا و هزینه‌‌های داخلی را برای تطبیق سریع قیمت‌ها، مدیریت تبلیغات و حفظ سودآوری تجزیه و تحلیل می‌کنند.

۵- برنامه‌‌ریزی مجموعه‌‌ای: استراتژی‌‌های سنتی مجموعه خرده‌‌فروشی و روش‌های برنامه‌‌ریزی، برای همگام شدن با رفتارهای پویای مشتری تلاش می‌کنند. اما هوش مصنوعی داده‌‌های مشتری را بررسی می‌کند و الگوها و متغیرهای مرتبطی را شناسایی می‌کند که به طور کلی تشخیص آنها غیرممکن است. این یک ترکیب محصول شخصی‌‌تر، منطقه‌‌ای یا فردمحورتر ایجاد می‌کند. طبق اعلام موسسه گارتنر، تمام خرده‌‌فروشان مد و لباس چندکاناله جهانی، تا سال ۲۰۲۵ از هوش مصنوعی و اتوماسیون برای مجموعه‌‌های هدفمند استفاده خواهند کرد.

۶- شخصی‌‌سازی: ارائه یک تجربه خرید به یاد ماندنی، ناشی از درک عمیق رفتارها و ترجیحات مشتری است. هوش مصنوعی نقاط داده مانند مرور عادات خریدار و تاریخچه خرید او را تجزیه و تحلیل می‌کند تا به خرده‌‌فروشان کمک کند تجربه‌‌های خرید شخصی‌‌سازی شده‌‌ای ایجاد کنند که وفاداری را افزایش می‌دهد. طراحی محصولات و تبلیغات بهینه‌‌شده، بهترین نوع تعامل و نرخ تبدیل را تضمین می‌کند.

برای خرده‌‌فروشانی که قصد بهره‌‌مندی بهینه از هوش مصنوعی را دارند - جایی که فناوری از پیش‌بینی به تصمیم‌گیری مستقل تغییر می‌کند - سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌‌هایی مانند اینترنت اشیا و تقویت یک اکوسیستم داده یکپارچه حیاتی است. تقویت قابلیت هوش مصنوعی سازمان با مهارت‌‌های لازم و شیوه‌‌های مدیریت تغییر به افزایش اثربخشی هوش مصنوعی کمک می‌کند.

خرده‌‌فروشان با استفاده از هوش مصنوعی برای اصلاح مدل‌‌های عملیاتی و تعاملی خود، می‌توانند در محیط تجارت دیجیتال-محور پیشرفت کنند.