اما معنایش این نیست که ابزارهای هوش مصنوعی نمی‌توانند کمکی کنند. انسانیت و کارآیی تضادی با هم ندارند. من به عنوان رئیس شرکتی که به بنیان‌گذاران شرکت‌ها کمک می‌کند رهبری فکری را در قالب فیلم نشان دهند، تمرکزم روی برجسته‌‌سازی قابلیت‌‌های آشنایی‌‌پنداری و اعتبار افراد است، آن هم به واسطه آموزش تولید محتوای باکیفیت و در عین حال کارآمد. پیشنهاد من این است که برای تسریع در ایده‌‌پردازی، تولید محتوا و تحقیقات از هوش مصنوعی استفاده کنید، اما حواستان باشد که باید زاویه دید و اثر انگشت خود را هم به کار اضافه کنید. هوش مصنوعی صرفا نقطه آغاز است. چت جی‌‌پی‌‌تی، رِو (Rev)، ابزارهای هوش مصنوعی کانوا و کست‌‌مجیک (Castmagic) فقط برخی از ابزارهای هوش مصنوعی هستند که من برای تولید ویدئو و پادکست از آنها استفاده می‌‌کنم.

 درخواست‌‌های بسیار مشخص و دقیق

بسیاری از کسب و کارها و بنیان‌گذاران سازمان‌ها به روش‌های غیرمنتظره‌‌ای از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و شاهد مزایای زیادی هم هستند. امیلی فرند، بنیان‌گذار سازمان فلورنس رز گروپ (Florence Rose Group) که به استارت‌آپ‌‌ها و شرکت‌های خصوصی در خصوص استراتژی رشد و عملیاتشان مشاوره می‌دهد، برای انجام وظایف گوناگونی در کسب و کار خود از هوش مصنوعی بهره می‌گیرد. فرند قبلا با من کار کرده و به من گفت که در کارش برای انجام کارهای قانونی، تحلیلی و رسانه‌‌های اجتماعی از بات‌‌ها استفاده می‌کند. فرند می‌‌گوید برای باتتان تا ریزترین جزئیات را مشخص کنید تا بفهمد می‌‌خواهید چه شخصیتی داشته باشد. هر چه جزئیات بیشتری در اختیارش قرار دهید، مشخص‌‌تر و دقیق‌‌تر می‌شود.

زمانی که می‌‌خواستم توصیه‌‌های او را در کار خودم وارد کنم، یاد تجربه‌‌های کاری‌‌ام با تدوین‌‌گران و فیلمبرداران افتادم. درباره هوش مصنوعی هم درست مثل ارتباط با انسان‌‌ها، همه‌‌چیز به قابلیت ارتباطی برمی‌‌گردد. من معمولا زمانی از خروجی این افراد خیلی راضی بودم که دستورالعمل‌‌های خلاقانه واضحی را به زبان بسیار ساده بهشان داده بودم. در واقع مساله را کاملا برایش باز کرده بودم تا هیچ نقطه گنگی باقی نماند. هرچه دستورالعمل‌‌هایتان بیشتر باشند، احتمال اینکه از خروجی شگفت‌‌زده شوید بیشتر است. فرقی هم نمی‌‌کند این خروجی کار انسان باشد یا روبات. اما با هوش مصنوعی، درخواست‌‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. فرند می‌‌گوید شما می‌توانید با درخواست‌‌های مشخص از هوش مصنوعی بخواهید که شخصیتی را تقلید کند، از منابع معتبر نقل‌قول کند و با داده‌‌های تازه‌‌ای که به آن می‌‌دهید، به رشد و تکاملش ادامه دهد. استفاده از هوش مصنوعی به او این امکان را می‌دهد که برای کارهای مشتریانش وقت بیشتری بگذارد. او می‌‌گوید: «کل این فرآیند همچنان به مغز من احتیاج دارد. من هنوز باید دستی به سر و روی خروجی کار بکشم و اثر انگشتم را رویش بنشانم، اما هوش مصنوعی این امکان را فراهم می‌کند که بهره‌‌وری بیشتری داشته باشم.»

 پاسخ به سوالات متداول در خواب

هوش‌‌مصنوعی می‌تواند شغل شما را بگیرد، اما فقط هنگامی که خودتان خواب باشید. شما می‌توانید روباتی در اختیار داشته باشید که تنها بر اساس اسناد و داده‌‌های شرکت به سوالات پاسخ دهد. چنین روباتی می‌تواند هنگامی که شما خواب هستید، تا ۸۰‌درصد از سوالات را به خوبی پاسخ دهد. ارزش اصلی چنین کاربردی در تولید اطلاعات نیست، ‌‌ بلکه در این است که اطلاعاتی را که وجود دارند در دسترس قرار دهیم و هر شرکتی باید آن را مخصوص خود تنظیم کند.

درک نیازهای مشتریان

می‌توانید از هوش مصنوعی برای اطلاع از «روندهای بازار و جایگاه‌‌یابی» استفاده کنید. به عنوان نمونه می‌توانید از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کنید تا بفهمید مشتریان از هوش ‌‌مصنوعی چه می‌‌خواهند و بر اساس آن باز هم با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی نمایش چشمگیری ترتیب دهید. فرقی نمی‌‌کند می‌‌خواهید خوره هوش‌‌مصنوعی بعدی شرکتتان باشید، یا کارهایتان را تسریع کنید یا قصد دارید تازه با آن آشنا شوید یا با سر در دریای هوش مصنوعی شیرجه بزنید. هوش‌‌مصنوعی در هر حال می‌تواند به شما کمک کند خلاق‌‌تر و کارآمدتر باشید. فقط باید به یاد داشته باشید که هنوز خبری از آخرالزمان هوش مصنوعی نیست. پس همچنان آخرین مرحله اثر انگشت انسانی شما روی کار است.

منبع: Fast Company