این رقم برای سه ماه دوم با اندکی کاهش ۱۶۵ میلیارد دلار بود. آمارها همچنین حاکی از آن هستند که نرخ بازگشت سرمایه اوراق قرضه سبز در سال‌جاری، بالاتر از نرخ بازگشت سرمایه تجمیعی اوراق قرضه جهانی است.

بخشی از ثبت رکورد جدید برای فروش اوراق قرضه سبز، ناشی از افزایش انتشار این اوراق توسط دولت‌‌‌های مختلف جهان بود. شاید برجسته‌‌‌ترین مثال، دولت ژاپن بود که با انتشار اوراق قرضه سبز، برنامه‌‌‌ای برای حرکت به سمت یک اقتصاد پایدارتر و دوستدار محیط‌‌‌زیست آغاز کرد.

مجموع اوراق قرضه با مسوولیت اجتماعی (شامل اوراق سبز، اجتماعی، پایداری و مرتبط با پایداری) در سه‌ماه نخست سال‌جاری با تقاضایی پررنگ‌‌‌تر نسبت به سه ماه دوم مواجه شد. فروش این اوراق در آن دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۵‌درصد افزایش نشان می‌‌‌داد و به رقم ۳۲۸ میلیارد دلار بالغ شد.

بیشترین فروش اوراق قرضه سبز در ۶ ماه نخست ۲۰۲۴ متعلق به دولت ایتالیاست که در ماه مه قله ۹ میلیارد یورویی را فتح کرد. دولت ژاپن نیز با آغاز انتشار اوراق قرضه مربوط به برنامه‌ گذار سبز، در سه مرحله فروش مبلغ ۱۲ میلیارد دلار جمع‌‌‌آوری کرد.

این یکی از مهم‌ترین گام‌‌‌ها در برنامه اقتصادی ۱۰ ساله آنها بود.

سایر دولت‌‌‌هایی که در این سال اقدام به انتشار اوراق قرضه سبز کردند، شامل فرانسه، آلمان، استرالیا، کانادا و بریتانیا می‌‌‌شدند که در مجموع ۱۴۰ میلیارد دلار فروش ۶ماهه داشتند.

اوراق قرضه برای مصارف اجتماعی در سه‌ماه نخست سال، افزایش چشمگیر ۳۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش داشت و به ۵۲ میلیارد دلار بالغ شد. البته تقاضا برای این دسته از اوراق در سه ماه دوم اندکی به سردی ‌گرایید تا مجموع فروش ۸۲ میلیارد دلاری ۶ماهه، تفاوت چندانی با رقم ثبت‌شده در محیط مشابه سال پیش نداشته باشد. سقف تاریخی این دسته از اوراق مربوط به سال ۲۰۲۱ می‌شود (با ۱۵۵ میلیارد دلار) که همزمان با فراگیری کرونا و دغدغه‌‌‌های اجتماعی ناشی از آن بود. البته باز هم در سال‌جاری، میزان فروش اوراق قرضه اجتماعی نسبت به سال‌های پیش از کرونا بالاتر بود.

بیشترین انتشار اوراق قرضه اجتماعی سال‌جاری، در حال حاضر متعلق به دولت فرانسه با رقم ۴ میلیارد دلار است. دولت ایسلند نیز تبدیل به نخستین دولتی شد که با نام اوراق قرضه جنسیتی و با هدف تمرکز بر برابری جنسیتی، از شهروندان خود وام می‌گیرد.

فروش اوراق قرضه دسته پایداری در فصل نخست ۲۰۲۴ معادل ۷۲میلیارد دلار بود و ۲۰‌درصد افزایش را ثبت کرد. فروش ۶ماهه این دسته از اوراق، ۱۲۴ میلیارد دلار را نشان می‌دهد که فقط اندکی کمتر از رکورد ۱۲۹ میلیارد دلاری نیمه نخست ۲۰۲۱ است.

بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه (IBRD)  بزرگ‌ترین منتشرکننده اوراق قرضه پایداری ۶ماهه با مجموع ۵ میلیارد دلار بود.

انتشار اوراق قرضه دسته مرتبط با پایداری در سال‌جاری به روند نزولی خود ادامه داد. فروش فصل نخست ۲۰۲۴ با عقبگرد بیش از ۵۰درصدی روی عدد ۱۲.۴ میلیارد دلار ایستاد تا کمترین میزان فروش سه‌ماه نخست از سال ۲۰۲۰ تاکنون را رقم بزند. فروش این دسته اوراق در سه ماه دوم نیز روندی مشابه داشت و با ۴۷‌درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته، به ۲۲ میلیارد دلار رسید.

شرکت انرژی سبز انل (Enel)  ایتالیا، تاکنون بزرگ‌ترین منتشرکننده اوراق قرضه مرتبط با پایداری بوده است که با مجموع ۱.۲۵ میلیارد دلار در ماه ژوئن منتشر شد.

این چهارمین مرحله انتشار اوراق قرضه مرتبط با پایداری شرکت انل در سال‌جاری بوده است و مجموع سرمایه جمع‌‌‌آوری‌شده شرکت از این محل را به ۴ میلیارد دلار رساند.

ارقام این گزارش، از شاخص تجمیع جهانی اوراق قرضه سبز، اجتماعی و پایداری بلومبرگ (موسوم به GSS) جمع‌‌‌آوری شده است. این شاخص تخصصی بلومبرگ در نظرسنجی موسسه خبری و تحلیل سرمایه‌گذاری اینوایرنمنت فایننس (Environmental Finance)  به عنوان بهترین شاخص پایداری سال انتخاب شده است.

 هدف شاخص جی‌‌‌اس‌‌‌اس (GSS)، ارائه داده‌‌‌ها و اطلاعات قابل اتکا به سرمایه‌گذاران جهانی علاقه‌‌‌مند به منافع زیست‌‌‌محیطی و اجتماعی است. نرخ بازگشت سرمایه شاخص جی‌‌‌اس‌‌‌اس برای سال‌جاری، در حال حاضر معادل منفی ۳.۴۶‌درصد است که ۱۴ واحد بالاتر از شاخص تجمیعی جهانی است.

نرخ کنونی بازگشت سرمایه برای اوراق قرضه سبز، اجتماعی و پایداری نشان می‌دهد که چشم‌‌‌انداز سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران اوراق قرضه دوستدار محیط‌‌‌زیست و دغدغه‌‌‌مند اجتماعی بهبود یافته است.

منبع: Bloomberg