چه سوالاتی را می‌‌‌توانید از مسوول مصاحبه درباره خودش بپرسید؟

مشاور عزیز،

چهار ماه است که از شغلم در یک شرکت بزرگ استعفا داده‌‌‌ام. حدود سه سال آنجا کار می‌‌‌کردم. فرهنگ سمی، حجم بالای وظایف و به خصوص رفتارهای نامناسب مدیرم باعث شد بالاخره به ستوه بیایم و تصمیم به استعفا بگیرم. حالا پس از مدتی استراحت، دنبال کار جدید هستم.

 با چند شرکت مصاحبه کرده‌‌‌ام. معمولا در مصاحبه‌‌‌ها می‌‌‌توانم درباره شغل‌‌‌های درج شده در آگهی‌‌‌ها اطلاعات خوبی به دست بیاورم اما نمی‌‌‌دانم چطور درباره مسوول مصاحبه که احتمالا مدیر آینده‌‌‌ام است اطلاعات بگیرم. ما عمدتا یاد گرفته‌‌‌ایم که در مصاحبه، فقط سوال‌‌‌ها را جواب دهیم و خودمان سوال زیادی نپرسیم.

 آیا امکانش هست که این رویه را تغییر دهم؟ آیا می‌‌‌توانم از مسوول مصاحبه درباره خودش سوالاتی بپرسم؟

پاسخ: دوست عزیز، بسیاری تصور می‌‌‌کنند که مصاحبه، یک گفت‌‌‌وگوی یک طرفه است که در آن، مسوول مصاحبه سوال می‌‌‌پرسد و کارجو جواب می‌‌‌دهد. همین باعث شده که مصاحبه تا این حد برای خیلی از کارجوها ترسناک و استرس‌‌‌آور باشد. اما این‌طور نیست. مصاحبه مانند هر گفت‌‌‌وگویی، یک فرآیند دوطرفه است. همان‌طور که مسوول مصاحبه از تو سوالاتی می‌‌‌پرسد، تو هم باید از او سوالاتی بپرسی و اطلاعات کسب کنی. در واقع، مصاحبه فرصتی است که می‌‌‌توانی طی آن، در نقش پرسشگر ظاهر شوی و یکی از تاکتیک‌‌‌های جالب، پرسیدن سوال درباره شخص مصاحبه‌‌‌کننده است.

کارجوهای باهوش می‌‌‌دانند چطور به سوالات رایج مصاحبه درباره خودشان جواب دهند. سوالاتی مثل «مهم‌ترین دستاوردت چه بوده؟» یا «بزرگ‌ترین نقطه ضعفت چیست؟» اما اگر می‌‌‌خواهی از سایر کارجوها متمایز شوی باید علاوه بر آمادگی برای پاسخ به سوالات درباره خودت، سوالاتی نیز درباره مسوول مصاحبه آماده کنی.

ارتباط با مسوول مصاحبه و شناخت او شانس تو برای به دست آوردن شغل را افزایش می‌‌‌دهد و تو را به شناخت عمیق‌‌‌تری درباره شغل و شرکت مربوطه می‌‌‌رساند. و اگر مسوول مصاحبه، رئیس آینده‌‌‌ات باشد، اطلاعاتی به تو می‌‌‌دهد که می‌‌‌توانی رابطه‌‌‌تان در آینده را مجسم کنی.

من در تحقیقات برای تالیف کتابم به نام «راهنمای کارجو» با کارجوهای موفق بسیاری آشنا شدم که برای برقراری این گفت‌‌‌وگو با مسوول مصاحبه، فعالانه تلاش می‌‌‌کردند. برویم سراغ سوالاتی که می‌‌‌توانی از مسوول مصاحبه درباره خودش بپرسی:

۱- چه چیزی به شما انگیزه پیوستن به این شرکت را داد؟

این یک سوال فوق‌‌‌العاده است چون نشان می‌‌‌دهد واقعا می‌‌‌خواهی مسوول مصاحبه را بشناسی. با کارجویی آشنا شدم که می‌‌‌خواست در آمازون استخدام شود. او به مسوول مصاحبه گفته بود: «به من بگویید چطور از یاهو به آمازون رسیدید؟ چه چیزی به شما الهام بخشید که به آمازون بپیوندید؟» مسوول مصاحبه هم سفره دلش را باز کرد و از انگیزه‌‌‌اش گفت. برایش جالب بود که کارجو درباره‌‌‌اش در لینکدین تحقیق کرده بود. چنین سوالاتی همچنین می‌‌‌توانند به تو اطلاعاتی درباره شرکت بدهند.

۲-  از کدام جنبه فرهنگ اینجا بیشتر لذت می‌‌‌برید؟

به دست آوردن این اطلاعات دست اول، راهی فوق‌‌‌العاده برای شناخت شرکت است. همچنین می‌‌‌توانی بپرسی که کدام جنبه از فرهنگ آنجا، چالش برانگیز بوده. باید با چشم‌‌‌های باز، شغل را قبول کنی. ممکن است در جواب بگوید «ساعات یا حجم کار، خیلی زیاد است» یا «باید چند روز در هفته در محل کار حضور داشته باشی.» این شرایط ممکن است برای تو جذاب باشد یا نباشد. در هر صورت، باید درباره آنها اطلاعات داشته باشی.

۳- شغل من چه کمکی به شما در تحقق اهدافتان می‌‌‌کند؟

این سوال را یکی از کارجوهای موفق پرسیده بود که در کتابم به او اشاره کرده‌‌‌ام. او سوال را به این شکل از رئیس آینده‌‌‌اش پرسید: «طی ۱۲ ماه آینده، بزرگ‌‌‌ترین چالش شما چه خواهد بود و این شغل چه کمکی به تحقق اهداف شما می‌‌‌کند؟» البته این سوال تنها زمانی کاربرد دارد که مسوول مصاحبه، رئیس آینده‌‌‌ات باشد. اما زیبایی این سوال اینجاست که به او نشان می‌‌‌دهی قصد داری برای شرکت، ارزش‌‌‌آفرینی کنی.

به‌‌‌علاوه، پاسخ این سوال کمک می‌‌‌کند بفهمی که آیا رئیس آینده‌‌‌ات کار تیمی را ترجیح می‌‌‌دهد یا سبک دستور و کنترل را. مثلا اگر او از شنیدن این سوال شوکه شود، ممکن است به این معنا باشد که حس نمی‌‌‌کند شغل مربوطه، کمک خاصی به کسب اهداف او بکند.

۴- از نگاه شما، مهم‌‌‌ترین جنبه‌‌‌های این شغل چیستند؟

معمولا شرکت‌‌‌ها در شرح وظایف شغل، انبوهی اطلاعات درباره آن شغل ارائه می‌‌‌کنند. پرسیدن این سوال کمک می‌‌‌کند از این اطلاعات فراتر بروی و شغل را بهتر درک کنی.

مدیر استخدام ممکن است به جای اهداف استراتژیک، روی وظایف روزانه تاکید کند. یا ممکن است درباره اهداف بزرگ‌‌‌تر صحبت کند که باعث می‌‌‌شود شغل، جذاب و فریبنده‌‌‌تر شود.

دقت کن که او چطور شغل مربوطه را به تو «می‌‌‌فروشد» (درست مثل کسی که می‌‌‌خواهد کالایی را معرفی کند). و به این فکر کن که آیا شغل مربوطه مورد پسندت هست یا خیر. اگر او شغل را طوری توصیف کند که چندان الهام‌‌‌بخش نباشد، در واقع دارد یک پیام هشداردهنده به تو می‌‌‌دهد.

۵- سبک رهبری خودتان را چطور توصیف می‌‌‌کنید؟

وقتی از مدیر آینده‌‌‌ات می‌‌‌پرسی که چطور مدیری است، ممکن است فکر کند آدم پررویی هستی. اما از پرسیدن این سوال نترس. در کتابم نقل قولی از «زانزیبار ورمیگلیو» آورده‌‌‌ام که می‌‌‌گوید: «اولین و مهم‌‌‌ترین چیزی که کارجوها برای افزایش شانس استخدام شدن می‌‌‌توانند انجام دهند این است که سوالات هدفمند و دقیق بپرسند.» این سوالات می‌‌‌توانند شامل پرسش درباره سبک رهبری، اهداف واحد مربوطه، رابطه کاری با سایر واحدها و ارتباطات با مشتریان باشند.

پرسیدن سوال درباره «حوزه‌‌‌های نفوذ» مسوول استخدام بسیار ارزشمند است. می‌‌‌توانی از نحوه پاسخدهی او، میزان اشتیاق و اطمینانش او را بسنجی. با پرسیدن سوال از مدیر استخدام درباره خودش می‌‌‌توانی کلی اطلاعات ارزشمند به دست بیاوری و ببینی آیا شغل را می‌‌‌خواهی یا خیر.

منبع: Fast Company