«افرم بایسر»، که در زمینه پایداری و مشارکت‌‌‌های سیاست نیروی کار در لینکدین کار می‌کند، می‌‌‌گوید: «نسل زد تشنه کار روی این موضوع است و خیلی به آن اهمیت می‌دهد. آنها نگران مساله اقلیمی هستند و می‌‌‌خواهند بدانند چگونه در خصوص این نگرانی اقدام کنند.» بایسر می‌‌‌گوید من فکر می‌‌‌کنم یک فرصت واقعا بزرگ در این خصوص وجود دارد تا اطمینان پیدا کنیم نسلی که بیش از همه علاقه‌‌‌مند به مقابله با تغییرات اقلیمی است، مهارت‌‌‌های لازم برای انجام کار در مورد آن را دارد. در یک نظرسنجی که توسط لینکدین انجام گرفت، حدود سه‌چهارم از کارکنان نسل زد اذعان داشتند در حال حاضر حتی بیش از سال قبل نگران تغییرات اقلیمی هستند. حدود نیمی از آنها اضطراب اقلیمی یا نگرانی مزمن در مورد بلایای آب و هوایی و آینده سیاره زمین را تجربه می‌کنند. ۶۱‌درصد خواهان به دست آوردن یک شغل سبز در پنج سال آینده هستند، اما کمتر از ۲۰‌درصد اذعان می‌کنند که مسیر روشنی برای دستیابی به این مشاغل می‌‌‌بینند.

 مشاغل سبز در حال استخدام هستند

اکثر کارکنان نسل زد معتقدند که کمبود مشاغل سبز بزرگ‌ترین مانعی است که با آن روبه‌‌‌رو هستند. اما این یک تصور نادرست است؛ چراکه تعداد مشاغل سبز، از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر گرفته تا نقش در استارت‌آپ‌‌‌های فناوری اقلیمی به سرعت در حال افزایش است. لینکدین در گزارش قبلی خود، به این نتیجه رسید که تعداد مشاغل سبز تقریبا دو برابر سریع‌‌‌تر از کل تعداد کارکنانی که مهارت سبز دارند در حال رشد است.

برای اینکه جهان در کربن‌‌‌زدایی کل اقتصاد به موفقیت دست پیدا کند، مسلما در هر شغلی باید یک نقش سبز در نظر گرفته شود. برخی نقش‌‌‌ها می‌توانند تاثیر فوق‌‌‌العاده‌‌‌ای داشته باشند. به عنوان مثال اگر روی زنجیره تامین یک برند مشغول به کار هستید - جایی که بیشترین انتشار آلاینده‌‌‌های شرکتی رخ می‌دهد - هر تصمیمی که بگیرید می‌تواند میزان کربن انتشار یافته توسط شرکت را تغییر دهد. با این حال، برای پیدا کردن یک شغل مرتبط با تغییرات اقلیمی، این شروع مناسبی نیست.  بایسر می‌‌‌گوید، شرکت‌هایی که در مورد تعهد کلی خود نسبت به اقدامات اقلیمی صحبت می‌کنند، بهتر می‌توانند پتانسیل اقلیمی نادیده گرفته شده در مشاغل را بیان کنند. «اگر بخواهید یک مدیر پایداری (که اهداف اقتصادی و محیط‌زیستی و اجتماعی را دنبال می‌کند) را استخدام ‌‌‌کنید، بدیهی است که مسائل مربوط به پایداری در هر خط از شرح شغلی‌‌‌اش عنوان شده است. اما اگر بخواهید یک مهندس نرم‌‌‌افزار را استخدام ‌‌‌کنید، باید وظایف مرتبط با پایداری او را مشخص کنید. یا شخصی که در بازاریابی کار می‌کند.» برای شرکت‌هایی که اهداف اقلیمی جاه‌‌‌طلبانه دارند، داشتن کارکنانی با مهارت‌‌‌های سبز در کل کسب و کار بسیار مهم است. کارفرمایان می‌‌‌خواهند آنها را استخدام کنند، اما اغلب می‌‌‌گویند که نمی‌توانند متقاضیانی با سابقه مناسب را پیدا کنند.

 شکاف مهارت‌‌‌های سبز

برای تجزیه و تحلیل شکاف در مهارت‌‌‌ها، لینکدین داده‌‌‌های نزدیک به یک میلیارد عضو خود را مورد بررسی قرار داد. اگر شخصی در گذشته، شغلی داشته که به طور شفاف «سبز» بوده، فرض بر این است که مهارت‌‌‌های سبز دارد. بقیه، مهارت سبز را در رزومه خود به عنوان یک توانایی جداگانه عنوان می‌کنند که طیف گسترده‌‌‌ای را از مهارت‌‌‌های فنی مثل نمونه‌‌‌برداری از خاک یا مهندسی انرژی تا نقش‌‌‌های کاربردی‌‌‌تر مثل گزارش‌‌‌دهی در مورد پایداری یا محاسبه انتشار کربن دربرمی‌گیرد.  لینکدین در گزارش قبلی خود که به بررسی مهارت‌‌‌های سبز کارکنان در تمام سنین پرداخته بود، به این نتیجه رسیده که از هر هشت نفر فقط یک نفر دارای مهارت‌‌‌های سبز هستند. اما این شکاف برای کارگران جوان‌‌‌تر - با وجود علاقه آشکار آنها به پرداختن به این مشکل - بسیار بزرگ‌تر است.

البته ممکن است برخی داده‌‌‌ها در نمایه‌‌‌های لینکدین وجود نداشته باشد. به عنوان مثال، افرادی که به تازگی از دانشگاه‌‌‌ها فارغ‌‌‌التحصیل می‌‌‌شوند و به تغییرات اقلیمی اهمیت می‌دهند، سواد زیادی در مورد تغییرات اقلیمی دارند؛ چیزی که کارفرمایان برای آن ارزش قائل هستند. اما در این نظرسنجی، بیش از نیمی از کارکنان نسل زد موافق بودند که شایستگی‌‌‌های لازم را در این زمینه ندارند.

روش‌های مختلفی برای یادگیری مهارت‌‌‌های سبز وجود دارد. مثلا مرور آگهی‌‌‌های شغلی در سایت‌‌‌هایی مانند Climatebase می‌تواند جویندگان کار را راهنمایی کند که برای مشاغل مورد علاقه خود چه مهارت‌‌‌هایی را یاد بگیرند. یک گزینه دیگر شرکت در کلاس‌‌‌های آنلاین است. پلتفرم Terra.Do  هم یک دوره آموزشی فشرده گسترده اقلیمی و هم کلاس‌‌‌هایی در مهارت‌‌‌های خاص مانند محاسبه میزان آلایندگی را ارائه می‌دهد. خود لینکدین هم انواع کلاس‌‌‌های مرتبط را ارائه می‌دهد. همچنین برخی دانشگاه‌‌‌ها دوره‌‌‌های آموزش حرفه‌‌‌ای را در خصوص تغییرات اقلیمی ارائه می‌دهند.

کارفرمایان هم بیش از پیش به این موضوع پی می‌‌‌برند که منطقی است خودشان آموزش مهارت‌‌‌های سبز را شروع کنند. شاید این تنها راه برای تحقق به‌‌‌موقع اهداف اقلیمی باشد. داده‌‌‌های لینکدین نشان می‌دهد که با سرعت پیشرفت فعلی، تا سال ۲۰۳۰ - که یک نقطه عطف مهم در مسیر حذف کربن محسوب می‌شود - تنها  یک نفر از هر ۱۰ نیروی کار نسل زد، مهارت‌‌‌های سبز کافی خواهد داشت.

منبع: Fast Company