18 نکته برای ساخت تبلیغات موثر

 در اینجا به کمک نظرات هجده نفر از اعضای شورای کسب و کار فوربس که برترین سازمان رشد و شبکه‌‌‌‌سازی برای صاحبان و رهبران کسب و کار است، استراتژی‌‌‌‌هایی مطرح می‌شود که رهبران کسب و کار بتوانند برای ساخت تبلیغات موثر از آن بهره ببرند تا طیف مشتریان بالقوه خود را به مشتریان فعلی تبدیل کنند.

۱- فراخوان جذاب و هیجان‌‌‌‌انگیزی ترتیب دهید

راز ساخت یک تبلیغ موثر که مشتریان بالقوه را به بالفعل تبدیل می‌‌‌‌کند، خلق فراخوانی

جذاب و گیراست. یک فراخوان روشن و وسوسه‌‌‌‌کننده عکس‌‌‌‌العمل فوری بیننده را در پی دارد و بالطبع نرخ تبدیل مشتریان را بالاتر می‌‌‌‌برد. این فراخوان باید مختصر و مفید باشد و در عین حال مزیت واضحی را به مخاطب پیشنهاد دهد.

۲- آن را به یادماندنی کنید

راز خلق تبلیغ موثر و مشتری‌‌‌‌ساز در به یادماندنی بودن آن نهفته است. در دنیای تبلیغاتی پر ازدحام امروز، جلب توجه مخاطب بسیار اهمیت دارد. عنصر مهم دستیابی به این هدف هم  خلاقیت است.  تبلیغ به یاد ماندنی به چشم می‌‌‌‌آید، اثرگذاری احساسی دارد و تاثیرش ماندگار است که به طبع باعث می‌شود بیشتر در اذهان تداعی شود و مشتریان بالقوه بیشتری را به  مشتریان بالفعل تبدیل کند.

۳- با مخاطب ارتباط احساسی برقرار کنید

تبلیغاتی که نرخ تبدیل بالایی دارند، از داستان‌‌‌‌های روان‌شناسی استفاده می‌‌‌‌کنند که مشتری را گیر می‌‌‌‌اندازد. محرک‌‌‌‌های حسی و داستان‌‌‌‌های الهام‌‌‌‌بخش این امکان را برای ما فراهم می‌‌‌‌کنند که بتوانیم با مخاطب خود ارتباط برقرار کنیم. برقراری ارتباط حسی با افراد بسیار اهمیت دارد، چون به شکل موثری ارزش پیشنهادی شما را منتقل می‌‌‌‌کند، منجر به اعتمادسازی می‌شود و آنها را ترغیب می‌‌‌‌کند که دست بجنبانند.

۴- خود را متمایز کنید

یکی از عناصر کلیدی تبلیغات اصولی خلق تفاوت است. درباره رقبای خود تحقیق کنید و هدفتان را روی این بگذارید که کار بسیار متفاوتی انجام دهید. به عنوان مثال اگر همه از تبلیغات گرافیکی شیک و شعارهای جذاب استفاده می‌‌‌‌کنند، شاید بد نباشد شما یک رویکرد مینیمالیستی با فقط یک عبارت جسورانه را در پیش بگیرید. هرچقدر تضاد بیشتری داشته باشید، بیشتر به چشم می‌‌‌‌آیید و کنجکاوی مخاطب را تحریک می‌‌‌‌کنید. این کار مخاطب شما را هیجان‌‌‌‌زده و مشتاق به عبور از مرز تبدیل می‌‌‌‌کند.

۵- به درک عمیقی از مخاطب برسید

کلید تبلیغات موفق، مخاطب هدف است. درک نیازها، خواسته‌‌‌‌ها و مشکلات آنها این امکان را فراهم می‌‌‌‌کند که خوراکی فراهم کنید که جذاب و به‌‌‌‌جا باشد.

همچنین خیلی مهم است که نشان دهید محصولات یا خدمات شما چگونه می‌توانند مشکلات یا نیازهای مشتری را برآورده کنند. این تحلیل، شما را قادر می‌‌‌‌سازد تا تبلیغاتی خلق کنید که ارتباط موثری با مخاطب برقرار کند. تبلیغی که جامعه هدفش را در نظر نگیرد یا بدتر از آن اصلا درک درستی از جامعه هدفش نداشته باشد، قطعا محکوم به شکست است. چنین رویکردهایی نه تنها اثربخشی ندارند که به‌رغم هزینه‌‌‌‌های گزافی که صرفشان می‌شود، در نقش یک ضدتبلیغ قوی هم عمل می‌‌‌‌کنند. به عنوان مثال کسب و کارهایی را در نظر بگیرید که برای تبلیغ محصولات خود بدون در نظر گرفتن جامعه هدف یا زمان ارسال، پیام‌‌‌‌های همگانی می‌‌‌‌فرستند یا تماس‌‌‌‌های ضبط شده برقرار می‌‌‌‌کنند. به آخرین باری فکر کنید که یک پیام تبلیغاتی یا تماس ضبط شده تبلیغاتی شما را مجاب به خرید از آن برند کرده. حالا به آخرین باری فکر کنید که یک پیام یا تماس تبلیغاتی بی‌‌‌‌موقع شما را مصمم کرده که هرگز سراغ آن برند نروید.

۶- سروقت آرزوها و ترس‌‌‌‌های عمیق بروید

اولین عنصر خلق تبلیغاتی که مردم را ترغیب به خرید می‌‌‌‌کند، نفوذ به عمیق‌‌‌‌ترین ترس‌‌‌‌ها و آرزوهای آن‌‌‌‌هاست. پیام خود را متناسب با  چیزی تنظیم کنید که بزرگ‌ترین آرزو یا نگرانی مشتری شماست.  با استفاده از بیانی شیوا، احساساتی همچون عطش موفقیت، حسرت عشق و ترس از شکست را در مخاطب تحریک کنید. کاری کنید احساس کنند محصولات یا خدمات شما نیاز سخت آنها را رفع می‌‌‌‌کند. وقتی تبلیغات احساسات سختی را برانگیزند، مشتریان احساس می‌‌‌‌کنند باید  دست به کار شوند.

۷- بصیرت انسانی را با طنز تلفیق کنید

تجربه به ما ثابت کرده که راز خلق یک تبلیغ موثر این است که داستانی را روایت کنید که بصیرت انسانی عمیقی در پس آن است و آن را با طنز تلفیق کنید. برای این کار درک اینکه چه چیزهایی تصمیمات، ترس و شوق مردم را تحریک می‌‌‌‌کند الزامی ا‌‌‌‌‌‌‌‌ست. بعد از آنکه به این بینش رسیدید، تزریق طنز می‌تواند روش قدرتمندی برای ارتباط باشد. این کار آن تبلیغ را ملموس می‌‌‌‌کند.

۸- اصیل باشید

اصالت، عنصر کلیدی ایجاد تبلیغ موثری است که واقعا مشتریان بالقوه را به بالفعل تبدیل می‌‌‌‌کند. اصالت یعنی ارتباط برقرار کردن با مخاطب، درک نیازهایشان و ارائه پاسخ درست و صادقانه به این نگرانی‌‌‌‌ها.

این رویکرد توجه‌‌‌‌ها را جلب می‌‌‌‌کند و اعتماد پایداری به وجود می‌‌‌‌آورد و در نتیجه علاقه را به عمل تبدیل می‌‌‌‌کند. به خاطر داشته باشید که مشتریان به دنبال راه‌‌‌‌حل‌‌‌‌های منابع قابل اعتماد هستند.

۹- تبلیغات مرتبط خلق کنید

تبلیغات زمانی می‌توانند ضریب تبدیل داشته باشند که به بخش هدف شما مرتبط باشند. تبلیغی که به دغدغه یک مشتری می‌‌‌‌پردازد نسبت به تبلیغی که صرفا ظاهر جذابی دارد، شانس تبدیل بسیار بیشتری دارد.

تا حد ممکن بهتر است قبل از آنکه بودجه هنگفتی صرف ساخت تبلیغی بکنید، اول آن را روی جمعیت محدودی آزمایش کنید. سنجش اثربخشی تبلیغ در دنیای دیجیتالی امروز اصلا کار سختی نیست.

۱۰ - روی راه‌‌‌‌حل تمرکز کنید

راه‌‌‌‌حل را برجسته کنید، نه صرفا محصولتان را. روش ارتباطی یک تبلیغ موثر اینگونه است که مستقیما به دغدغه مخاطب می‌‌‌‌پردازد و بعد نشان می‌‌‌‌دهد که راه‌حل شما چگونه زندگی آنها را ساده‌‌‌‌تر یا بهتر می‌‌‌‌کند.

۱۱ - اطلاعات را به‌‌‌‌جا و به موقع ارائه دهید

تبلیغات موثر ضمیمه‌‌‌‌ای با خود دارند که می‌توانند اطلاعات مورد نیاز مشتریان را به موقع در اختیارشان قرار دهند. سئوی (SEO) سنتی الزاما آن رویکردی نیست که مشتری شما به دنبالش است. پس باید یک پلت‌فرم اطلاع‌‌‌‌رسانی داشته باشید که نیازهای آنها را رفع کند. حتی از آن هم بهتر این است که بتوانید سیستمی بر پا کنید که به جای ارائه اطلاعات یک سویه، امکان تبادل اطلاعات و تعامل را فراهم کند.

۱۲ - تبلیغات را بومی کنید

هدف‌‌‌‌گذاری تبلیغات براساس موقعیت جغرافیایی یا ترجیحات محلی می‌تواند بایستگی و تاثیرگذاری تبلیغات را افزایش دهد. محتوای تبلیغات را به گونه‌‌‌‌ای تنظیم کنید که منعکس‌‌‌‌کننده علایق منطقه‌‌‌‌ای، گرایش‌‌‌‌های زبانی و ظرافت‌‌‌‌‌‌‌‌های فرهنگی باشد.  هدف‌‌‌‌گذاری محلی این امکان را برای شما فراهم می‌‌‌‌کند که بتوانید به گونه‌‌‌‌ای شخصی و صمیمانه با مخاطب ارتباط برقرار کنید و شانس تبدیل را بالا ببرید؛ به‌خصوص برای کسب و کارهایی که مکان فیزیکی یا پیشنهادهای منطقه‌‌‌‌ای دارند.

۱۳- از تصاویر خوبی استفاده کنید

ساخت تبلیغ موثری که قابلیت تبدیل مشتری دارد، نیازمند استفاده از تصاویر خوبی است که جلب توجه کند. در صنعت مدیریت املاک، نمایش تصاویر خیره‌‌‌‌کننده‌‌‌‌ای از امکانات لوکس یا ارائه تورهای مجازی می‌تواند مهمانان بالقوه را ترغیب کند جایی برای خود رزرو کنند. کسب و کارها می‌توانند با تلفیق پیام‌‌‌‌های متقاعدکننده و محتوای بصری جذاب، تبلیغاتی تولید کنند که جلب توجه می‌‌‌‌کند و موجب تعامل معناداری می‌شود.

۱۴ - احساسات مخاطب را درگیر کنید

موثرترین تبلیغات، احساسات مخاطب را درگیر می‌‌‌‌کنند؛ حال چه این احساسات هیجان، شوخ‌‌‌‌طبعی، الهام‌‌‌‌بخشی، نوستالژی یا هر حس دیگری باشد. دریابید که چه احساسی بیشترین همخوانی را با پیام و مخاطب شما دارد تا بتوانید تبلیغی به یاد ماندنی و تاثیرگذار بسازید. بیان حسی و تصاویر قدرتمند ابزارهای فوق‌‌‌‌العاده‌‌‌‌ای برای تضمین دیده شدن تبلیغ است.

۱۵ - پیام خود را متناسب‌‌‌‌سازی کنید

تجربه ثابت کرده که یکی از مولفه‌‌‌‌های ضروری تبلیغ خوب مرتبط بودن آن است. متناسب‌‌‌‌سازی تبلیغ برای پرداختن به دغدغه‌‌‌‌ها و انگیزه‌‌‌‌های خاص مخاطب تاثیرگذاری تبلیغ و احتمال تبدیل مشتریان را افزایش می‌‌‌‌دهد. وقتی تبلیغ شما مستقیم خواسته‌‌‌‌ها و نیازهای مخاطب را هدف قرار دهد، ارتباط قدرتمندی برقرار می‌‌‌‌کند و در جذب مشتری بالقوه موفق‌‌‌‌تر است.

۱۶-  روی پیشنهاد منحصر به فرد خود مانور دهید

عنصری که باید حتما در تبلیغ شما وجود داشته باشد پیشنهاد منحصر به فردی است که باعث فروش می‌شود. ببینید چه چیزی شما را از دیگران متمایز می‌‌‌‌کند و روی آن مانور دهید.  در تبلیغ، در درجه اول یگانگی برند خود را پوشش دهید و بعد با تلفیق طنز، احساسات یا ماجراجویی برند خود را به درستی به مخاطب نشان دهید.

۱۷- صبور باشید

راز یک تبلیغ موثر ساده است: صبر. در بازاریابی به ندرت پیش می‌‌‌‌آید که در اولین تلاش موفق شوید. به هر کمپینی به عنوان تجربه‌‌‌‌ای برای یادگیری نگاه کنید که حتی تغییرات کوچک و ظریفی در آن هم می‌تواند شما را به هدف جذب مشتری نزدیک‌‌‌‌تر کند.  از امتحان چیزهای نو نترسید. اغلب، عجیب‌‌‌‌ترین تبلیغات همان‌‌‌‌هایی می‌‌‌‌شوند که بیشترین بازتاب را دارند.

۱۸- نبض جامعه را در دست داشته باشید

مردم دلشان می‌‌‌‌خواهد فکر کنند ما بازیگرانی منطقی هستیم که تصمیمات منطقی می‌‌‌‌گیریم؛ در حالی که خیلی چیزها در اصل ناشی از یک احساس گذرا یا غریزه ناخودآگاه است. یک تبلیغ خوب باید نبض جامعه را در دست بگیرد. چیزی که باعث شیوع ویروسی تبلیغ و جذب مشتری بالقوه می‌شود کسب درک احساسی و فرهنگی عمیق از جامعه و بعد انعکاس آن به مخاطب است.

منبع: Forbes