دلایلی که پشت لپ‏‏‌تاپ بیشتر از گوشی دروغ می‏‏‌گوییم

تری کرتزبرگ، استاد مدیریت و کسب و کار جهانی مدرسه کسب‌و‌کار راجرز که به همراه چند نفر دیگر این تحقیق را انجام داده، می‌‌‌گوید: «چیزی که ما در نهایت به آن رسیدیم، نوع ارتباط ما با دستگاه است - با دوستان و اعضای خانواده از طریق گوشی در ارتباطیم و هنگام کار با لپ‌تاپ، ذهنیت «به هر قیمتی کارت را پیش ببر» داریم.»

در مطالعه اول، ۱۳۷ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در آزمایشی شرکت داده شدند که از آنها می‌‌‌خواست یا از طریق لپ‌تاپ یا از طریق گوشی خود، به صورت رندوم به یکسری مخاطب مشخص‌شده ایمیل بزنند و پیشنهاد شکستن یک قلک پول را بدهند تا پول آن را بین خود تقسیم کنند. کسانی که پیشنهاد را مطرح می‌‌‌کردند، می‌‌‌دانستند که داخل قلک‌‌‌ها ۱۲۵ دلار پول است و به کسانی که ایمیل را دریافت می‌‌‌کردند، گفته بودند بین ۵ تا ۲۰۰ دلار (بسته به شانس آنها) پول داخل قلک‌‌‌هاست. فرستنده‌‌‌ها در نهایت این ایمیل را ارسال کردند: «مبلغی که به شما پیشنهاد داده می‌شود... دلار و اندازه قلک... است.  نتایج این تحقیق نشان داد افرادی که برای ارسال این ایمیل، از لپ‌‌‌تاپ‌‌‌های خود استفاده کرده بودند، نسبت به کسانی که از گوشی استفاده کرده بودند، اندازه قلک را به شرکای خود کمتر اعلام کرده بودند. یعنی، کسانی که از لپ‌‌‌تاپ استفاده کرده بودند، به این امید که بتوانند پول بیشتری از قلک را به دست آورند، دروغ گفته بودند. آزمایش‌‌‌های بعدی، به هدف تشخیص مکانیزم‌‌‌هایی که به چنین رفتاری منجر می‌‌‌شد، صورت گرفتند. فرضیه یکی از مطالعات این بود که کاربران از موبایل بیشتر استفاده شخصی می‌کنند و لپ‌‌‌تاپ را بیشتر برای کار کردن به کار می‌‌‌برند. برای تست این آزمایش، از شرکت‌کنندگان خواستند یکسری کلمات را در دو گروه «حرفه‌‌‌ای» یا «شخصی» دسته‌‌‌بندی کنند. بیشتر افراد کلماتی مثل سود، درآمد خالص و وظیفه را در گروه حرفه‌‌‌ای و کلماتی مثل اجتماعی، چت و روابط را در گروه شخصی، دسته‌‌‌بندی کردند.  همچنین از آنها خواستند برای دسته‌‌‌بندی کلمات یا از گوشی استفاده کنند یا از لپ‌‌‌تاپ. نتیجه: بیشتر افراد کلمات حرفه‌‌‌ای را با لپ‌‌‌تاپ دسته‌‌‌بندی کردند و کلمات شخصی را با گوشی.

مطمئنا پیوندهایی که ما داریم تغییر می‌کنند و به گفته کرتزبرگ، به همین دلیل نتیجه‌‌‌گیری ما از این تحقیق نباید این باشد که برای جلوگیری از رفتار متقلبانه، باید استفاده از لپ‌‌‌تاپ را کاهش دهیم. بلکه ذهنیت حرفه‌‌‌ای و «کارت را به هر قیمتی پیش ببر» باید تغییر کند.

کرتزبرگ می‌‌‌گوید دلیل تقلب بیشتر افراد در زندگی حرفه‌‌‌ای را می‌توان به این درک فرهنگی ربط داد که وقتی صحبت از کسب‌و‌کار می‌شود، موفقیت بیش از هر چیزی اهمیت پیدا می‌کند و بنابراین «هدف وسیله را توجیه می‌کند».

منبع: Wall Street Journal