استودیو گرین بین: تشویق کودکان به یادگیری و دوستی با طبیعت

«آنیتا فراست» خالق برند، قصد دارد با استفاده از سبک قدیمی، یعنی همان قصه‌‌‌خوانی و بازی، نسل جدید را آموزش دهد. او می‌‌‌گوید: «بچه که بودم، همیشه به فضاهایی که بچه‌‌‌ها بازی می‌‌‌کردند جذب می‌‌‌شدم. وقتی بزرگ‌تر شدم، موقع انتخاب شغل، می‌‌‌دانستم که عاشق بچه‌‌‌ها هستم.» او مسیری را که منجر به خلق لوبیای سبز شد به خاطر می‌‌‌آورد: «همیشه در محیط کار، با انگیزه بودم و به سرعت، رشد و پیشرفت می‌‌‌کردم. روحیه کارآفرینی داشتم. سرانجام به این نتیجه رسیدم که باید این دو علاقه‌‌‌ام را کنار هم قرار دهم، یعنی عشق به بچه‌‌‌ها و کسب‌وکار.»

او پس از مدت‌‌‌ها فعالیت در حوزه کودکان، بالاخره برند خودش را راه‌‌‌اندازی کرد. مجموعه لوبیای سبز، کارش را سال ۲۰۱۷ و با انتشار مجموعه‌‌‌ای از کتاب‌‌‌های کودکان که نویسنده آنها، آنیتا بود آغاز کرد. شخصیت اصلی داستان، لوبیای سبز سخنگو، هر روز به ماجراجویی‌‌‌ها و فعالیت‌‌‌های مختلف می‌‌‌پردازد، مثلا به پارک یا استخر می‌رود. داستان‌‌‌های ساده و سرگرم‌‌‌کننده کتاب‌‌‌ها طوری هستند که بچه‌‌‌های گروه سنی پایین با آن ارتباط برقرار می‌کنند و روتین‌‌‌های روزانه خود را در کتاب‌‌‌ها می‌‌‌بینند. تاکید کتاب‌‌‌ها بر تقویت قوه تخیل و گسترش وسعت دید بچه‌‌‌هاست که اجازه می‌دهد خلاقانه فکر کنند و با اعتماد به نفس، بزرگ شوند. یکی دیگر از محوریت‌‌‌ها، اهمیت دوستی و تعلق به جامعه و کمک به یکدیگر است. البته لوبیای سبز، تنها شخصیت داستان‌‌‌ها نیست. پس از مدتی، شخصیت‌‌‌های دیگری نیز به قصه‌‌‌ها اضافه شدند. علاوه بر کتاب، عروسک‌‌‌ها و اسباب‌‌‌بازی‌‌‌های مرتبط با قصه‌‌‌ها نیز تولید و در کنار کتاب‌‌‌ها عرضه شدند. از زمانی که این شرکت شروع به کار کرده، مجموعه لوبیای سبز شاهد رشد چشمگیری بوده. علتش، برگزاری دورهمی‌‌‌های قصه‌‌‌خوانی در کتاب‌‌‌فروشی‌‌‌ها و فضاهای باز است. این جمع‌‌‌ها فرصتی منحصر به فرد برای خانواده‌‌‌ها هستند تا برند را از نزدیک لمس کنند و با داستان‌‌‌ها و شخصیت‌‌‌ها آشنا شوند. لوبیای سبز، مثل بقیه قهرمان‌‌‌های قصه‌‌‌ها نیست. او ابرقهرمانی برای این دوران است؛ دوران کرونا و پساکرونا. آنیتا می‌‌‌گوید: «در این دوران، بچه‌‌‌ها از یادگیری بسیاری از مهارت‌‌‌ها از جمله مهارت‌‌‌های ارتباطی و کلامی جا ماندند.» او با تاکید بر تاثیرات مخرب قرنطینه‌‌‌ها بر رشد و پیشرفت بچه‌ها، می‌‌‌گوید: «این روزها والدین تحت فشار بسیاری هستند و می‌‌‌ترسند که مبادا بچه‌‌‌ها از هم‌سن و سال‌های خود عقب بمانند. در این شکی نیست که تکنولوژی، فوق‌‌‌العاده است اما نمی‌تواند گام‌‌‌های اولیه‌‌‌ای را که هر کودکی برای رشد به آنها نیاز دارد در اختیار بچه‌‌‌ها قرار دهد. بچه‌‌‌ها نیاز دارند که بیرون بروند، والدین‌‌‌شان برایشان کتاب بخوانند و به کتاب‌‌‌ها و اسباب‌‌‌بازی‌‌‌های خوب دسترسی داشته باشند. این ابزارها هستند که باعث موفقیت‌‌‌شان می‌‌‌شوند و هویت آنهارادر جهان شکل می‌دهند.»

گرچه برندها و اسم‌‌‌های مطرح، قبلا وارد این حوزه شده‌‌‌اند، اما آنیتا توانسته شکاف بزرگی در این بازار پیدا کند. او می‌‌‌گوید: «با خودم فکر می‌‌‌کردم که ما به برندی نیاز داریم که نه تنها به اندازه قهرمان‌‌‌های معروف، چهره و نماد باشد بلکه کتاب‌‌‌ها، اسباب‌‌‌بازی‌‌‌ها، بازی‌‌‌ها و رسانه‌‌‌هایی عرضه کند که علاوه بر جذابیت، دغدغه سیاره زمین را نیز داشته باشند؛ چیزی که به شکلی ارگانیک خلق شده باشد و همزمان، بچه‌‌‌ها را به یادگیری و مطالعه تشویق کند.»

با اینکه این برند بر محیط‌زیست تمرکز دارد اما آنیتا حواسش هست که عنصر سرگرمی، در دل همه چیزهایی که خلق می‌کند، گنجانده شود. او ضمن تاکید بر نقش قدرتمند محتوا بر توسعه کودکان می‌گوید: «ما می‌‌‌خواهیم محصولاتی تولید کنیم که باعث شوند بچه‌‌‌ها قوی بار بیایند و برای یادگیری، یک قدم دیگر بردارند، مثلا دوچرخه‌‌‌سواری یاد بگیرند، برای اولین بار به شنا بروند و تشویق شوند که اسباب‌‌‌بازی‌‌‌هایشان را کنار بگذارند و به موقع، بخوابند. ما اصلا موعظه و نصیحت نمی‌‌‌کنیم. همه چیز جذاب و سرگرم‌‌‌کننده است چون بچه‌‌‌ها این‌طوری هستند.»

یکی از مسوولیت‌‌‌های مهم آنها، تامین مواد پایدار برای تولید کتاب‌‌‌ها و اسباب‌‌‌بازی‌‌‌هاست. آنیتا در این زمینه حرف اول را می‌‌‌زند. اما در مورد برنامه‌‌‌های گسترده‌‌‌تر برند، از جمله ورود لوبیای سبز و دوستانش به حوزه موزیک و تلویزیون و سایر رسانه‌‌‌های دیجیتال، از سازندگان مستقل کمک می‌‌‌خواهد تا به دنیای رنگارنگ لوبیای سبز، جان ببخشند.

او می‌‌‌گوید: «تیم ما متشکل از فریلنسرهاست. ما در حال تهیه یک آلبوم برای کودکان هستیم که برای تولیدش از استعدادهای محلی،  هنرمندان، متخصصان میکس و مستر و موزیسین‌‌‌های محلی کمک می‌‌‌گیریم. قرار نیست سراغ بیانسه برویم. کلی استعداد گمنام و فوق‌‌‌العاده در همین انگلیس هستند. پس می‌‌‌رویم سراغ آنها تا ببینیم چه کارهایی بلدند. ما همیشه تمرکز بر جامعه محلی را در اولویت داریم چون با این رویکرد، از اقتصاد محلی حمایت می‌شود و افراد تیم نیز پیشرفت می‌کنند. خیلی‌‌‌ها پتانسیل این را دارند که تبدیل به یک خواننده مشهور شوند اما برای تحقق آن، باید فرصت اولیه به آنها داده شود تا وارد این صنعت شوند.

محوریت کسب و کار ما، استعدادهای محلی ا‌‌‌ست. ما از اینکه درِ خانه‌‌‌هایشان را بزنیم نمی‌‌‌ترسیم.» برند گرین بین و شخص آنیتا، برنده جوایز متعددی شده‌‌‌اند. سال ۲۰۲۰، این شرکت برنده جایزه یوکی اینترپرایز در گروه «بهترین خرده‌‌‌فروشی کتاب و اسباب‌‌‌بازی کودکان» شد. برند آنها در این سال‌ها بسیار تکامل و گسترش یافته و حتی پدربزرگ‌‌‌ها و مادربزرگ‌‌‌ها نیز طرفدارش شده‌‌‌اند. آنها عاشق لوبیای سبز هستند. آنیتا می‌‌‌گوید: «دائم کتاب‌‌‌های ما را می‌‌‌خرند تا وقتی نوه‌‌‌شان به خانه‌‌‌شان آمد، او را روی پای خود بنشانند و برایش قصه بخوانند.»