23- (1)

سال ۲۰۲۰، او به عنوان معاون اجرایی اسکوتیابانک ناحیه CCAU (کارائیب، آمریکای مرکزی و اروگوئه) انتخاب شد؛ وظیفه او در این سِمت، توسعه مسیر استراتژیک عملیات‌‌های تجاری، شرکتی، دارایی‌‌ها، بیمه و پرسنل بانک است. او به راحتی به جایگاه رهبری سازمانی نرسید. بدین منظور، ریسک‌‌های بسیاری را متحمل شد؛ ریسک‌‌هایی سنجیده و حساب‌‌شده که کمک کردند پله‌های پیشرفت را یکی پس از دیگری طی کند، به جایگاه‌های ارشد ارتقا یابد و نهایتا از جامائیکا، به کانادا برود.

سفر او زمانی آغاز شد که از دانشگاه بین‌المللی فلوریدا فارغ‌‌التحصیل شد. وقتی به جامائیکا برگشت، وارد حوزه خدمات مالی شد. ابتدا چند سال در زمینه مدیریت دارایی و سپس در بانکداری سرمایه‌‌گذاری و مدیریت خزانه‌‌داری فعالیت کرد. نهایتا به بخش عملیاتی بانکداری روی آورد. در آنجا توانست تجربه‌اش را گسترش دهد. او می‌گوید: «سمتی که گرفتم، مدیر ارشد عملیات یک شرکت خدمات مالی کوچک بود. همه کارکنان حوزه تکنولوژی، عملیاتی و بازاریابی باید به من گزارش می‌‌دادند. آنجا بود که اصول اولیه بانکداری را یاد گرفتم.»

طی آن دوران، آنیا چند مسوولیت سخت، از جمله مدیریت ادغام سه بانک را بر عهده گرفت. حالا دیگر همه می‌‌دانستند که او ترسی از پذیرش وظایف سخت ندارد و حتی خودش برای انجام آنها داوطلب می‌شود. این ویژگی بود که نهایتا مسیر حرفه‌‌ای او را شکل داد. او می‌گوید: «همیشه من نخستین نفری بودم که دستم را بالا می‌‌بردم، حتی وقتی بقیه افراد در حال فرار از مهلکه بودند. گاهی لازم است به خودت سختی بدهی و از فرصت استفاده کنی.» فرصت بزرگ بعدی که سراغش آمد، تماسی از اسکوتیابانک بود؛ یک شرکت چندملیتی خدمات مالی و بانکداری کانادایی. آنها دنبال رهبری بودند که بخش ثروت و بیمه شرکت را گسترش دهد. او می‌گوید: «اسکوتیابانک، بهترین بانک جامائیکاست. از آن بانک‌هایی که آرزو داری در آن کار کنی. وقتی به من زنگ زدند و گفتند مایلید با ما همکاری کنید؟ فرصت را روی هوا قاپیدم.»

سال ۲۰۰۶ او به اسکوتیابانک پیوست. طی پنج سال بعد، بخش زیرنظر او به یکی از کسب‌‌وکارهای پیشگام در حوزه مدیریت ثروت در جامائیکا تبدیل شد.

 موفقیت‌‌های آنیا از نظرها پنهان نماند. او چندی بعد برای رهبری یک برنامه توسعه در اسکوتیابانک کانادا انتخاب شد. این فرصتی بود تا حرفه‌‌اش را فراتر از مرزهای جامائیکا گسترش دهد. آنیا می‌‌دانست ترک سرزمین مادری‌‌‌‌اش قطعا چالش‌‌هایی به همراه خواهد داشت. او می‌گوید: «اما باید از این فرصت استفاده می‌کردم. باید باور می‌کردم که می‌توانم به یک الگو تبدیل شوم، نه تنها برای پرسنل اسکوتیا بلکه برای تمام زنان در سراسر جامائیکا.»

این حرکت جسورانه، ثمر داد. او می‌گوید: «یاد گرفتم از منطقه امنم خارج شوم، با آدم‌‌های جدید دیدار کنم و یک شبکه ارتباطی‌‌ برای خودم بسازم. به نظرم این یکی از نقاط قوت این بانک است که به شما شانس خروج از منطقه امنتان را می‌دهد.» سال ۲۰۱۷ وقتی ارتقا گرفت، بانک در شرف ایجاد یک دگرگونی دیجیتال بود. این چالش و در عین حال، فرصتی عظیم برای آنیا بود. او در سمت جدید، پروژه‌های مهمی در راستای توسعه دیجیتال استارت زد تا نحوه خدمات‌‌رسانی بانک به مشتریان را دگرگون کند؛ تجربه‌‌ای که خودش را نیز دگرگون کرد. او همواره به خودش باور داشت، دوست داشت چیزهای جدید را امتحان کند و ریسک‌‌ها و چالش‌‌ها را بپذیرد. او معتقد است که اینها، کلید رشد و موفقیت حرفه‌‌ای هستند.

آنیا پس از مدتی، پروژه SWI را که هدف کلی‌‌اش، حمایت از مشتریان زن بانک است آغاز کرد. ماموریت این پروژه، رفع موانع و افزایش فرصت‌‌های اقتصادی و حرفه‌‌ای برای زنان است؛ آموزش‌ها، سرمایه و منابع لازم را در اختیارشان قرار می‌دهد؛ و چالش‌‌هایی را که زنان حوزه کسب‌‌وکار از دیرباز با آنها مواجه بودند از سر راه برمی‌‌دارد - از تامین مالی کسب‌‌وکار گرفته تا ورود به هیات‌مدیره. یکی از جنبه‌های جذاب پروژه برای آنیا، آماده‌‌سازی زنان برای ورود به هیات‌مدیره از طریق آموزش است. او می‌گوید: «این برنامه، آموزش سنتی حاکمیت شرکتی نیست. ما گفت‌وگوهایی واقعی درباره چالش‌‌های زنان در هیات‌مدیره‌ها داریم. اگر یک زن باشی، در هیات‌مدیره اقلیت محسوب می‌‌شوی. و این واقعیت، گفت‌وگوهای جدیدی را رقم می‌‌زند. باید به چیزهای متفاوتی فکر کنی تا صدایت شنیده شود.»

یکی دیگر از جنبه‌های مورد علاقه او، آموزش است. او می‌گوید: «به این پی بردم که آموزش، وجه تمایز بزرگی میان افراد موفق و ناموفق است. اگر به کسی این امکان را بدهی که دنبال یادگیری برود، این می‌تواند زندگی‌‌اش را متحول کند. موفقیت ما از حد تصور همه خارج است. در کانادا، بیش از ۱۵ هزار زن در برنامه‌های مختلف ما شرکت کرده‌‌اند. وقتی نتیجه را مشاهده می‌کنیم، وقتی احساس زنان را می‌‌شنویم و وقتی می‌‌بینیم پروژه تا چه حد برایشان مفید بوده، قوت قلب می‌‌گیریم.» در ابتدای امسال، پروژه در جامائیکا نیز به اجرا درآمد. آنیا از این بابت هیجان‌‌زده است و می‌گوید کشورهای دیگری نیز در راهند. او از اینکه به جامعه خدمت کند، احساس رضایت می‌گیرد: «خدمت به جامعه، درون همه افرادی که در اسکوتیا کار می‌کنند عجین شده است. از همان روز اول یاد می‌‌گیریم که این، بخشی از شغل ماست. بخشی از هویت ما.»

آنیا علاوه بر این فعالیت‌‌ها، در پروژه‌های حمایتی دیگری نیز شرکت دارد. رسالت او، ایجاد پلی ارتباطی میان زنان و توانمندسازی آنها در حوزه کسب‌‌وکار است.