نیاز شرکت‌ها به بازبینی استراتژی‌های محصول و نقشه راه حرکت

کتاب شامل مقدمه و ۴ بخش و ۱۳ فصل است. مترجم در مقدمه نگاشته است، محصولات روزمره مانند خودرو، لامپ، ساعت، پرینتر، یخچال، یا محصولات صنعتی مانند کامیون سنگین، ماشین جوش صنعتی، یا تجهیزات عکسبرداری پزشکی در آینده نزدیک چه تغییراتی خواهند کرد؟ پاسخ کلی و سریع این است: به میزان شگفت‌انگیزی، پیشرفت‌های سریع در فناوری‌های دیجیتال و نرم‌افزار باعث وقوع این تغییرات می‌شود که سرعت آن بسیار بیشتر از آن است که بسیاری از مردم امروزه تصور می‌کنند.

تمرکز این کتاب بر «چه»، «چگونه» و «چرای» این تغییرات است.

نسل جدیدی از محصولات با استفاده از نرم‌افزار و هوش مصنوعی در حال توسعه مغزهای داخلی است که آنها را مشارکتی، قابل پیکربندی و در نهایت مستقل می‌سازد. این عوامل باعث تغییرات شگرف در ساخت و استفاده از محصولات خواهند شد.

ظهور محصولات متصل هوشمند؛ نحوه استفاده از محصولات و طراحی، تولید، توزیع و پشتیبانی محصولات از سوی کسب‌و‌کارها در بازار را ورای تصورات ما تغییر خواهد داد.

کتاب «بازآفرینی محصول» یک شاهد قاطع برای نیاز شرکت‌ها به بازبینی استراتژی‌های محصول و نقشه راه برای حرکت به سمت مسیرهای دیجیتال ارائه می‌دهد. فناوری دیجیتال یک شمشیر دولبه است که دگرگونی‌های عظیمی ایجاد می‌کند و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و شرکت‌هایی که نتوانند از آن استفاده کنند، خود را در مسیر نابودی قرار می‌دهند.

برای دستیابی به بهبود ۱۰ برابری با استفاده از «طراحی محصول در دنیای جدید» باید تمامی مراحل مختلف مورد بازنگری قرار بگیرد. کارتان را با فرآیند ایده‌پردازی شروع کنید که باید بیشتر مبتنی بر تکنیک‌های جمع‌سپاری، نوآوری آزاد و نوآوری مشترک باشد و اکوسیستم بزرگ‌تر و آزادتری از شرکا داشته باشد. معماری محصول و سیستم باید از نو طراحی شود و مدل ماژولارتری داشته باشد که طراحی پلتفرم و ترکیب اجزا از منابع مختلف را ممکن کند.

این رویکرد جدید به مهارت‌ها و شیوه‌های جدید همکاری نیاز دارد. مهندسان مکانیک باید با مهندسان میکروالکترونیک یا نرم‌افزار، متخصصان داده، طراحان خدمات، معماران و مدیران پلتفرم و اکوسیستم، متخصصان رابط کاربری انسان به ماشین و استراتژی دیجیتال و سایر بخش‌ها همکاری کنند.

به عنوان مثال، شرکت فائورشیا که در زمینه خودروسازی فعالیت می‌کند، قصد دارد همزمان با پیشبرد برنامه «زندگی هوشمند در خودرو» ظرف چند سال آینده تعداد متخصصان نرم‌افزار خود را دو برابر کند. کسب‌و‌کارهای صنعتی دیگری مانند جنرال الکتریک، ایرباس و دایملر نیز مهندسان نرم‌افزار، متخصصان داده و یکپارچه‌سازی سیستم را با تعداد بالا استخدام می‌کنند و بیشتر اوقات آنها را در مراکز طراحی سیلیکون ولی به کار می‌گیرند؛ جایی که بیشترین تراکم این دسته  از متخصصان را در جهان دارد.

 «همه‌چیز به عنوان خدمت»‌‌(Everything as a service) در حال تبدیل شدن به شعاری برای اقتصاد نتیجه‌گرای آینده است. خدمات و وسایل مختلف با هم ترکیب می‌شوند و مدل اصلی کسب‌و‌کار برای سازندگان محصول را تشکیل خواهند داد.

با هوشمند و متصل شدن محصولات، مقادیر زیادی داده تولید می‌شود که اساس سناریوهای کاربردی مختلفی را تشکیل خواهد داد تا با استفاده از آن مدل‌های کسب‌وکاری مبتنی بر خدمت را طراحی کنیم. اما برای این کار باید زیرساخت دیجیتالی (در خود محصول و سازندگان آن) ایجاد شود تا بتواند به صورت آنی تغییر پیکربندی دهد و زنجیره ارزش و درآمد جدید ایجاد کند. به عنوان مثال، شرکت سازنده لاستیک فرانسوی میشلن (Michelin) با استفاده از دستگاه‌های متصل و هوشمند، توانسته بخشی از کسب و کار خود را از فروش لاستیک به ارائه ایمنی به عنوان خدمت (Safety as a service) تغییر دهد. حسگرهای هوشمند درون لاستیک‌ها، عمر و عملکرد لاستیک را نظارت کرده و زمان تعویض آن را به مالک خودرو اعلام می‌کنند.

شرکت‌های سنتی نرم‌افزار که با موفقیت به شرکت‌های نرم‌افزار به عنوان خدمت تبدیل شده‌اند، برای شرکت‌های صنعتی که می‌خواهند در این جهت گام بردارند، الگوهای جالبی هستند. به عنوان مثال، سهم فروش نرم‌افزار به عنوان خدمت شرکت ادوبی، ۱۹ درصد در سال ۲۰۱۱ بود. پس از یک تغییر اساسی، این مقدار در سال ۲۰۱۶ به ۸۳ درصد رسید. امروزه این شرکت هشت میلیون عضو دارد و در هر دوره سه ماهه، یک میلیون مشتری خدماتی به آن اضافه می‌شوند.

بازار به دلیل این تغییر مسیر، پاداش بزرگی به ادوبی داده است. در پنج سال گذشته، ارزش شرکت از ۱۲ میلیارد دلار به ۱۲۲ میلیارد دلار (اوت ۲۰۱۸) رسیده و نسبت قیمت سهام به درآمد آن در همان بازه از ۱۲ به ۵۸ رسیده است.

 اما بسیاری از شرکت‌های سنتی نرم‌افزاری مبتنی بر محصول، سختی‌های زیادی را برای این تغییر متحمل شده‌اند، چون فرآیندهای سنتی، کانال‌های مراجعه به بازار و فرهنگ سازمانی آنها در مقابل تغییر مقاومت می‌کند. شرکت‌هایی که این تغییر موفقیت‌آمیز را انجام داده‌اند، مانند ادوبی، در تمامی فرآیندهای اصلی خود تحولی عظیم ایجاد کرده‌اند.

 «محصول زنده» محصولی است که از فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی به‌طور گسترده استفاده می‌کند و آن را در قالب یک ویژگی در خود جای می‌دهد یا از طریق شبکه ابری به آن دسترسی پیدا می‌کند.

کاهش سریع هزینه حسگرها و اتصال در کنار دسترسی و پذیرش بیشتر بزرگ داده و فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی رشد بزرگی را در محصولات این فضا به همراه خواهد آورد. راجن شث، مدیر ارشد محصول هوش مصنوعی در گوگل کلاد باور دارد: «طی دهه آینده همه محصولات از هوش مصنوعی

 استفاده خواهند کرد.»

کتاب «بازآفرینی محصول» کتابی است که به شما نشان می‌دهد چگونه کسب و کارتان را متحول و در عصر دیجیتال، خلق ارزش کنید. برای کسب اطلاعات کامل، شما را به مطالعه متن کامل کتاب دعوت می‌کنیم.