به دنیای مدیریت خوش آمدید

این هفته به معرفی بهترین کتاب مدیریت سال ۲۰۲۰ به انتخاب مجله فوربس به نام: «به دنیای مدیریت خوش آمدید» می‌پردازیم. نویسنده کتاب، رایان هوک است و توسط آقای حسین عزیزطائمه و خانم سودابه خادمی ترجمه شده است و نشر دوران در سال ۱۳۹۹ آن را در ۲۳۲ صفحه به چاپ رسانده است. کتاب شامل مقدمه و ۳ بخش و ۶ فصل است که سه بخش آن شامل بخش یکم (خودتان را رهبری کنید) و بخش دوم (تیم خود را بسازید) و بخش سوم (تیم‌تان را رهبری کنید)، است. رایان هوک در مقدمه اظهار می‌کند « وقتی برای اولین بار مدیر شدم، اشتباهات بی‌شماری مرتکب شدم، بنابراین در این کتاب همه آنچه را که از تجربیات، تحقیقات و مصاحبه‌های خود با بیش از ۳۰۰ نفر از درخشان‌ترین ذهن‌های رهبری سازمان در جهان را آموخته‌ام با شما به اشتراک می‌گذارم». در بخش یکم، نویسنده به دو دلیل اساسی در مورد تمرکز روی خوب رهبری کردن خود، که نقطه شروع مناسبی برای یادگیری نحوه رهبری دیگران است، اشاره کرده است.

دلیل اول ایجاد مهارت است، برای اینکه مهارت‌ها را کسب کنید یا اصلاح کنید و متناسب نگه دارید، باید طرز فکر، نگرش‌ها، رفتارها و عادت‌های یک خود یادگیرنده را به کار بندید.

دلیل دوم کسب اعتبار است، از تیم خود انتظار احترام، پشتیبانی و توجه را، به عنوان مزیت همراه پست و مقام جدیدتان به عنوان رئیس آنها، نداشته باشید. اطاعت کردن می‌تواند با دستور انجام شود، اما تعهد با دستور صورت نمی‌پذیرد. افراد ظرفیت کامل خود را برای تعهد عاطفی و اخلاقی به رهبران سازمانی که معتبر می‌دانند اختصاص می‌دهند و این اعتبار باید کسب شود. چه در زمین بازی و چه در محل کار، بهترین راه برای به دست آوردن اعتبار، که منجر به تعهد می‌شود، الگو بودن در رفتارهایی است که می‌خواهیم تیم شما به نمایش بگذارد.

وجه مشترک کسانی که تعالی را در مدت زمان طولانی حفظ می‌کنند چیست؟

پس از صدها پاسخ از برخی موفق‌ترین افراد جهان، نویسنده از یک موضوع که تقریبا در همه آنها مشترک است متعجب شده است. همه آنها به شخصی که در آینه به شما خیره شده است اشاره می‌کنند. بهترین رهبران کسب و کار می‌دانند که خوب رهبری کردن خودشان، نخستین گام برای رهبری موفق کارکنان است.

نویسنده در فصل دوم کتاب به موضوع خودانضباطی اشاره کرده و پرسیده است که چرا خودانضباطی مهم است و پاسخ داده است که افراد منضبط و منظم قادر به انجام کارهای سخت هستند. چون خودانضباطی به آنها این امکان را می‌دهد که احساسات‌شان را کنترل و بر نقاط ضعف خود غلبه کنند، آنها توانایی دنبال کردن هر چیزی را که فکر می‌کنند درست است را دارند.

چشمانی که شما را به عنوان رهبر یک کسب و کار می‌بینند و آنچه را که انجام می‌دهید و نحوه انجام دادن آن را زیر نظر دارند، متعلق به بیش از افرادی است که زیر نظر رهبری شما هستند.

به انداختن سنگی در دریاچه و در نتیجه موج‌های زیادی که روی سطح آب ایجاد می‌کند فکر کنید. رهبر کسب و کار شدن مانند انداختن سنگی بزرگ‌تر است. موج‌هایی که اقدامات شما درست می‌کنند بزرگ‌تر است. مهم نیست مخاطب مورد نظر شما چه کسی باشد، موج‌های انتخاب شما در مقام یک رهبر کسب و کار را، همه افراد اطرافتان می‌بینند. به همین دلیل است که خود انضباطی اهمیت دارد.

رهبر کسب و کار باید عزم خود را برای انجام کارهای سخت نشان دهد. برای رهبری تیم، شما باید در جلوی تیم قدم بردارید. مردم از رهبران کسب و کاری پیروی می‌کنند که می‌دانند وقتی کار سخت شود، خودشان حضور خواهند داشت.

رایان هوک به تدی روزولت رئیس‌جمهور آمریکا اشاره می‌کند که شش هفته در بهار و شش هفته در پاییز را در تورهای بازدید از شهرها می‌گذراند. طی این سفرها، روزولت با سردبیران روزنامه‌هایی که به او انتقاد داشتند، جلسه می‌گذاشت تا نظرات‌شان را بهتر درک کند. اگر تیمی که برای مدیریت آن انتخاب شده اید در سراسر کشور پخش شده است، پس مانند روزولت آماده سفر شوید. خیلی زیاد بیرون بروید و با آنها در مکانهایی که در آن کار می‌کنند همراه شوید، یا این شغل را قبول نکنید. نویسنده در فصل چهارم کتاب به مدیریت افراد تیم پرداخته است و می‌گوید که رهبران کسب و کار بی‌شماری را دیده‌ایم که استخدام‌های ضعیفی می‌کنند و به همین دلیل آنها به ندرت برای مدتی طولانی در نقش‌های رهبری سازمان باقی می‌مانند. کسانی که این کار را خوب انجام می‌دهند، بیشترین شانس پایداری عالی را در مدت زمان طولانی دارند. آوردن کارمندی جدید به تیم که بسیار با انگیزه است و مهارت‌های شغلی را به تیم می‌آورد، می‌تواند آرامش خاطر را برای شما به ارمغان بیاورد. از طرف دیگر اضافه کردن هر کارمند بدی به ترکیب تیم (یا اجازه دادن به شخص بدی که در تیم باقی بماند) می‌تواند کار شما را دشوار کند.

ما در مقام رهبری کسب و کار، هیچ کار مهم‌تر از وقت گذاشتن و تلاش برای جذب نیروی خوب نداریم.

اغلب از وارن بافت (ثروتمند بورسی آمریکایی) خواسته می‌شود توصیه‌ای به دانشجویان کسب و کار بکند. یکی از سوالاتی که از وی می‌پرسند ویژگی‌هایی است که او در افراد برای کار کردن با آنها جست‌وجو می‌کند. وارن‌بافت در پاسخ، سه ویژگی را ذکر می‌کند«هوش، انرژی و صداقت»؛ و تاکید می‌کند اگر مورد آخر را ندارند، حتی با داشتن دو مورد اول، استخدام نکنید.

نویسنده در فصل پنجم کتاب به موضوع رهبری تیم پرداخته است و به اهمیت ارتباط موثر با تیم تان اشاره کرده است. اعضای تیم باید تصویر کلی از ماموریت تیم و همچنین نقش خاص خودشان را به عنوان بخشی از انجام ماموریت بشناسند. باید دقیقا بدانند در هر زمانی از آنها چه انتظاری دارید. اگر به طور واضح با تیم‌تان ارتباط برقرار نکنید، آنها این کارها را نمی‌توانند بفهمند و انجام دهند. اگر تیم شفافیت کاملی نداشته باشد، آنگاه شما در مقام رهبر مسوول شکست در برقراری ارتباطات هستید. برای کسب اطلاعات و دانش روز و نکات عملیاتی مدیریت- شما مدیران عزیز کشورمان را - به مطالعه بهترین کتاب مدیریت سال ۲۰۲۰ به انتخاب مجله فوربس به نام « به دنیای مدیریت خوش آمدید» دعوت می‌کنیم.