ایگنیشیا: تحولی در حوزه هواشناسی

لیزا اسمیتز، بنیان‌گذار و مدیرعامل ایگنیشیا می‌گوید: «در نقاط گرمسیری، شرایط خیلی فرق دارد. هوا کاملا صاف و آفتابی است. ناگهان در یک منطقه، توفان و رگبار می‌شود. همه جا غرق آب می‌شود. و بعد قطع می‌شود و بلافاصله، هوا دوباره آفتابی می‌شود. مشکلات مردم این نقاط، کاملا متفاوت است.» پس پیش‌‌بینی هوا در این نواحی، باید شدیدا دقیق و متمرکز بر محل باشد و نهایتا یک شعاع چند کیلومتری را پوشش دهد. که این بسیار فراتر از دقتی است که در هواشناسی سنتی می‌‌بینیم. چندین مدل برای پیش‌‌بینی وضع هوا وجود دارد که اغلب پیش‌‌بینی‌‌ها از یکی از این مدل‌ها استفاده می‌کنند. یکی از مدل‌ها متعلق به دولت آمریکاست، یکی متعلق به اداره هواشناسی بریتانیا و یکی متعلق به گروهی از کشورهای اروپایی است که آن هم مستقر در بریتانیاست. اما در این میان، نواحی گرمسیری از قلم افتاده‌‌اند. لیزا می‌گوید: «نقاط گرمسیری، فراموش شده‌‌اند. البته پیش‌‌بینی دما مشکلی ندارد. باد هم همین‌طور. مشکل، پیش‌‌بینی باران است. و باران است که تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند.»

بنابراین در نقاطی مثل غنا، نیجریه و مالی، باران یک مشکل واقعی است. چه می‌شد اگر یک مدل جدید می‌‌ساختیم تا به کسانی که به پیش‌‌بینی باران نیاز دارند، فورا هشدار داده شود؟ این سوالی بود که پیش از تاسیس ایگنیشیا به ذهن لیزا رسید. او در آن زمان، در حال همکاری با ناسا بود و داده‌های نواحی قطبی را مطالعه می‌کرد که بسیار با نواحی گرمسیر فاصله دارند. او می‌گوید: «چیزی که آن زمان به ذهنم رسید این بود که کلی داده درباره نواحی استوایی وجود دارد که از آنها برای بهبود پیش‌‌بینی هوا در آن نواحی استفاده نمی‌شود. با خودم گفتم با دانش و قدرت کامپیوتری‌‌ای که الان داریم، این مساله کاملا حل‌‌شدنی است. فقط باید آستین بالا زد.» سرانجام، لیزا و چند نفر از همکارانش تصمیم گرفتند کاری در این راستا کنند. سال ۲۰۱۰، از شغل‌هایشان استعفا دادند و ایگنیشیا را ساختند. پنج سال را صرف توسعه تکنولوژی و آزمایش نسخه بتا کردند تا اینکه سال ۲۰۱۵، کار خود را رسما در غنا آغاز کردند. او می‌گوید: «این مشکل، بی‌نهایت پیچیده است.» و نیاز به قدرت کامپیوتری و پردازشی بسیار بالایی دارد. در حالی که منشأ توفان‌‌های بزرگ، تفاوت‌‌های فشاری یا دمایی است، رگبارهای گرمسیری، حاصل جریان‌‌های همرفتی هستند که به دلیل بالا و پایین رفتن هوای گرم و سرد ایجاد می‌شوند. قابلیت پیش‌‌بینی این جریان‌‌ها با استفاده از داده‌های ماهواره‌‌ای، کلید موفقیت ایگنیشیاست. این سیستمی است که به‌طور مشخص برای الگوهای هوایی گرمسیری طراحی شده.

نتیجه چیست؟ پیش‌‌بینی‌‌هایی کاملا منحصر و متمرکز بر مکان که دو برابر پیش‌‌بینی‌‌های سنتی، دقت دارند (۸۴ درصد در برابر ۳۹ درصد)‌. لیزا می‌گوید پیش‌‌بینی‌‌های شرکتش از نظر دقت، در دنیا حرف اول را می‌‌زنند.

تفاوتی که این شرکت ایجاد کرده، بسیار بزرگ است. لیزا می‌گوید: «کشاورزی در این نقاط، به شکل دیم است پس تک‌تک اقداماتی که در مزرعه انجام می‌شود، به باران بستگی دارد. موقع کاشت، شما به مزرعه می‌‌روی و بذرها را می‌‌کاری. تا دو هفته آینده، ممکن است اصلا هیچ بارانی نبارد که این یعنی، جوانه‌‌ای در کار نخواهد بود. آن وقت مجبوری دوباره این کار را انجام دهی، اگر از پس هزینه‌هایش بربیایی.»

درباره استفاده از کود و آفت‌‌کش‌‌ها نیز همین است. لیزا می‌گوید: «به مزرعه می‌‌روی و کود می‌دهی. دو ساعت بعد، یک باران سنگین می‌‌بارد و همه کودها را می‌شوید و تو برمی‌‌گردی به نقطه اول.» خبر داشتن از زمان بارش نیز برای مدیریت نیروهای کار مهم است. اگر یک کشاورز، کارگرانی برای برداشت محصول استخدام کند، حتی اگر کل روز باران ببارد و نتوانند محصولی درو کنند، باز هم حقوقشان را می‌خواهند.

ایگنیشیا به افراد دارای عضویت، پیش‌‌بینی‌‌های روزانه از طریق پیامک ارائه می‌کند و اگر شرایط به سرعت تغییر کند، به آنها هشدار می‌دهد.

هر پیش‌‌بینی، مختص مکان دقیق فرد است. پیامک‌‌ها زمانی به کشاورزها ارسال می‌شوند که در خانه‌هایشان در روستاها باشند چون در روستاها، آنتن‌دهی بهتر از مزارع است. به‌علاوه، پیامک‌‌ها شامل کلمات کوتاه و محدود هستند تا حتی افراد کم‌سواد هم از آن سر دربیاورند. تاکنون، ایگنیشیا بیش از ۲ میلیون پیش‌‌بینی انجام داده. آنها همچنین چندین مطالعه درباره تاثیرگذاری شرکت انجام داده‌‌اند. لیزا می‌گوید: «هدف ما این است که به حفظ و افزایش محصولات و درآمد حاصل از کشاورزی کمک کنیم.» سال ۲۰۱۷، کاربران شاهد افزایش ۶۵ درصدی درآمد در تمام محصولات بودند. طی سال‌های اخیر که کشاورزان بیش از هر گروه دیگری با چالش‌‌های تغییرات آب و هوایی دست و پنجه نرم می‌کنند، پیش‌‌بینی وضع هوا اهمیت روزافزونی پیدا کرده. لیزا می‌گوید: «در بعضی نقاط، وقتی با کشاورزان صحبت می‌کنیم، می‌گویند که ۱۰ سال پیش، در فصول بارانی، می‌‌دانستند که هر روز ساعت ۱۰:۱۵ باران خواهد آمد. اما حالا شرایط فرق کرده.» لیزا برای آنکه کشاورزان در اقصی نقاط گرمسیری جهان، شرکتش را بشناسند، تا حدی تبلیغات انجام داده اما بخش اعظمی از کاربران، ایگنیشیا را از طریق معرفی شناخته‌‌اند. لیزا می‌گوید: «وقتی یک نفر عضو می‌شود، دیگر ما را ترک نمی‌کند.»

منبع: Five Media