روند ۱. حرکت فراتر از تعامل دیجیتال

همه موسسات مالی اهمیت تعامل دیجیتال(Digital Engagement) را می‌دانند. در حالی که ۱۰ سال پیش ممکن بود برای یک بانک یا موسسه اعتباری داشتن یک برنامه تلفن همراه بدیع باشد، مشتری امروزی اکنون زندگی مالی و غیر‌مالی خود را عمدتا در حوزه دیجیتال انجام می‌دهد. eMarketer تعداد کاربران بانکداری دیجیتال ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ را ۷۵‌درصد اعلام کرده است، بنابراین تعامل دیجیتال یک امر مسلم است.

روند ۲. استفاده از قدرت بازاریابی هوش مصنوعی

اصطلاح«هوش مصنوعی» امروزه به قدری استفاده می‌شود که تقریبا بی‌معنی شده است. بسیاری از شرکت‌ها در مورد نحوه استفاده از هوش مصنوعی صحبت می‌کنند، اما فقط به روشی مبهم و نامنظم. با این حال، برای بازاریابان در بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری، کاربردهای عملی زیادی برای استفاده از هوش مصنوعی برای جذب و حفظ مشتریان وجود دارد و پیاده‌سازی این برنامه‌ها به طور فزاینده‌ای ضروری خواهد شد.  یک مثال استفاده از هوش مصنوعی، در خدمات مشتری است تا تجربه شخصی و مفیدتری را به مشتریان ارائه دهد. به گفته آژانس بازاریابی مالی The Dubs، موسسات مالی با ادغام بی‌‌‌وقفه هوش مصنوعی در خدمات مشتری، در حالی که خدمات حضوری ارائه می‌دهند، می‌توانند مشتریان را بهتر راضی کنند و مشکلات مشتریان را با سرعت بیشتری حل کنند. این می‌تواند به معنای استفاده از هوش مصنوعی برای تسهیل‌ترکردن تعاملات با مشتری پیش‌رو باشد، مانند فعال کردن یک نماینده مرکز تماس با تمام اطلاعات مرتبط مشتری، قبل از شروع مکالمه.  این آژانس خاطرنشان می‌کند:«هوش مصنوعی نه‌تنها می‌تواند برای بخش خدمات مشتری مفید باشد، بلکه می‌تواند برای کمک به بهینه‌سازی کانال‌های جذب مشتری، محافظت بهتر از داده‌های مشتریان و بهبود کارآیی عملیاتی در سازمان شما استفاده شود.» همچنین می‌توان از هوش مصنوعی برای کمک به ایجاد تبلیغات هدفمندتر استفاده کرد. در دنیایی که مصرف‌کنندگان غرق در تبلیغات دیجیتال هستند، این می‌تواند یک تمایز واقعی باشد. جیسون هال، مدیرعامل شرکت برند FiveChannels، می‌گوید: «مصرف‌کنندگان و خریداران تجاری (B۲B) هر روز غرق در تبلیغات می‌شوند که بیشتر آنها بی‌ربط هستند، بنابراین آنها به سادگی تبلیغ را قطع می‌کنند یا به کار بعدی خود می‌پردازند.»  او می‌‌‌افزاید: «با هوش مصنوعی، کسب و کارها می‌توانند تنها با قرار دادن تبلیغات در مقابل بینندگان مرتبط، بازگشت سرمایه خود را بهینه کنند.» استفاده صحیح از هوش مصنوعی به بازاریابان مالی این امکان را می‌دهد که پیام‌های بسیار شخصی‌سازی‌شده را در مقیاسی بزرگ‌تر ارائه دهند.

روند ۳. اعتبار برند

امروزه مصرف‌کنندگان می‌خواهند همه مشاغل در پیام‌های خود معتبر باشند. آنها به دنبال بازاریابی یا تبلیغاتی نیستند که آنها را وادار به خرید یک محصول کند، بلکه به دنبال یک داستان واقعی در مورد ارزش‌ها و ماموریت یک شرکت هستند. آنها نمی‌خواهند به سادگی به آنها فروخته شود. موسسات مالی ابتدا باید ارزش‌های برندشان را تعریف کنند و سپس اجازه دهند که این ارزش‌ها پیام‌هایشان را تعریف کنند. اما آنها نباید این پیام را براساس آخرین مدها و رفتارهای مصرف‌کننده تغییر دهند.  ریچارد دراد، مدیر ارتباطات بازاریابی Iowa’s GreenState می‌‌‌گوید برخی از این ایده‌‌‌ها ممکن است برای انواع دیگر برندهای مصرف‌کننده مناسب‌‌‌تر به نظر برسند، اما موسسات مالی باید از این طرز فکر خارج شوند و بدانند که آنها نیز مانند هر برند دیگری باید مستقیم با مصرف‌کننده مرتبط شوند. او می‌‌‌گوید: اگر می‌‌‌خواهید در محیط در حال تغییر امروز برنده شوید، نمی‌توانید خود را به عنوان یک خدمات مالی که مردم به آن نیاز دارند بدانید. برندهای برجسته‌ای که به‌صورت مستقیم و بی‌واسطه به مصرف‌کننده مرتبط هستند، متوجه هستند که قبل از اینکه مصرف‌کنندگان به آنها نیاز داشته باشند، باید مصرف‌کنندگان را درک کنند.  در واقع می‌توان گفت، مدل  D۲C)    Direct to Consumer)   یا همان مدل مستقیم با بازار مصرف کننده، به برندها اجازه می‌دهد تا رابطه واقعی با مصرف‌کننده نهایی خود برقرار کنند و با فروش مستقیم به مصرف‌کننده نهایی خود، داستان برند خود را مستقیما برای او تعریف کنند.

روند ۴. مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی

امروزه مردم بیش از هر زمان دیگری می‌‌‌خواهند بدانند شرکت‌هایی که با آنها تجارت می‌کنند، در مورد طیف وسیعی از مسائل اجتماعی و زیست‌‌‌محیطی کجا ایستاده‌‌‌اند. مصرف‌کنندگان، به خصوص افراد نسلZ، می‌‌‌خواهند با مشاغلی که ارزش‌‌‌هایشان را به اشتراک می‌‌‌گذارند، هماهنگ شوند. بازاریابان خدمات مالی نمی‌توانند این روند را نادیده بگیرند.  یکی از نکات قابل‌توجه در گزارش‌ها کم توجهی شرکت‌های خدمات مالی به مسائل زیست محیطی بود. در دنیایی که مشتریان خواستار اصالت هستند، این چیزی است که باید به طور جدی در نظر گرفته شود. در این گزارش‌ها آمده است: «از آنجا که قدرت خرید نسل Z  طی چند سال آینده افزایش می‌‌‌یابد، انتظاری دوباره از تاثیر خدمات مالی بر جوامع، رفاه و سیاره ما وجود خواهد داشت. » سوال این است که آیا این صنعت آماده خواهد بود؟

روند ۵. ظهور متاورس

در این مرحله، بسیاری از برندهای مصرف‌کننده (نه فقط بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری) ممکن است با شک و تردید نسبت به ایده فعالیت در متاورس نگاه کنند. اما اینکه خدمات مالی در دنیای مجازی چگونه خواهد بود چیزی است که بازاریابان مالی باید از هم اکنون به فکر آن باشند. موسسه Euro money خاطرنشان می‌کند که یکی از دلایل این امر این است که مردم در حال حاضر در متاورس پول خرج می‌کنند و احتمالا در آینده به تعداد بسیار بیشتری این کار را ادامه خواهند داد.  برخی از بانک‌های آینده‌نگر قبلا شروع به ایجاد زمینه برای برنامه‌های متاورس کرده‌اند. بانک Kookmin کره‌جنوبی در سال ۲۰۲۱ یک «شهر مجازی» را روی پلتفرم متاورس ایجاد کرد. در حالی که متاورس ممکن است در این مرحله یک مفهوم کاملا شکل‌‌‌گرفته نباشد، بازاریابان مالی باید اکنون برنامه‌‌‌ریزی کنند که چگونه می‌توانند در این پلت‌فرم‌‌‌های مجازی به مشتریان دست یابند، اگر همان‌طور که انتظار می‌رود، محبوبیت آنها همچنان افزایش یابد.