این گروه در موسسه خیریه محک به عنوان «سرمایه‌های انسانی» شناخته می‌شوند که حاکی از دیدگاه انسان‌‌محور و مبتنی بر احترام محک نسبت به تمامی افرادی است که با تلاش و تعهد خود این موسسه خیریه را در تحقق هدف بشردوستانه‌‌اش که همانا حمایت از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان است، همراهی می‌کنند. محک می‌‌کوشد از طریق توانمندسازی، ارتقای سطح دانش و مهارت و ایجاد انگیزه همواره به بالندگی و توسعه این گروه بپردازد؛ برگزاری دوره‌های آموزشی، اقدامات در نظر گرفته شده برای ایجاد احساس وفاداری، برنامه‌‌ریزی و توجه ویژه به ایشان از جمله برنامه‌هایی است که واحد منابع انسانی محک به آن می‌‌پردازد.

به مناسبت روز منابع انسانی، گفت‌وگویی کوتاه با مریم دیانتی‌‌زاده، مدیر منابع انسانی محک انجام داده‌‌ایم. وی در ابتدای این گفت‌وگو درباره وظیفه منابع انسانی سازمان‌های مردم‌‌نهادی چون محک و تفاوت آن با سازمان‌های دیگر گفت: «مدیریت منابع انسانی در یک سازمان غیردولتی و مردم‌‌نهاد با مدیریت منابع انسانی در سایر سازمان‌ها تفاوت عمده‌‌ای ندارد، اما وجوه مختلف وظایف منابع انسانی در این دو گونه سازمان، از منظر اهمیت، تفاوت‌‌های بسیاری با هم دارند.» وی ادامه داد: «در مدیریت منابع انسانی سازمان‌های مردم‌‌نهاد، چند مورد شاخص و برجسته وجود دارد. مورد اول، بهره‌‌مندی از داوطلبان در کنار کارکنان موظف در جهت تحقق اهداف سازمان است. تنظیم و پایش مستمر روابط کارکنان و داوطلبان با فرهنگ‌‌ها و پیشینه‌های مختلف و متحد و همسو کردن آنها در جهت یک هدف مشترک، از مهم‌ترین وظایف منابع انسانی در یک سازمان مردم‌‌نهاد است.» دیانتی با بیان آنکه کارکنان و داوطلبانی که در یک سازمان مردم‌‌نهاد کار می‌کنند نسبت به سازمان‌های انتفاعی انگیزه متفاوت‌‌تری دارند افزود: «توجه به این نکته برای طراحی و اجرای سیستم‌‌های انگیزشی و جبران خدمت و نگهداشت مدیریت منابع انسانی سازمان مردم‌‌نهاد اهمیت بسیار بالایی دارد. در سازمان‌های مردم‌‌نهاد، کارکنان و داوطلبان مهم‌ترین ارزش‌‌ و ستون فقرات سازمانند و بقای سازمان به آنها وابسته است، چرا که پایداری و حفظ برتری سازمان را ضمانت می‌کنند. کارکنان و داوطلبان سازمان مردم‌‌نهاد متاثر از ارزش‌های درونی سازمان بوده و از این ارزش‌ها برانگیخته می‌شوند. ماموریت‌‌های سازمان، ماهیت دموکراتیک فرهنگ سازمانی و اهمیت آن برای افراد را می‌توان به عنوان ارزش‌های ذاتی سازمان به حساب آورد.» مدیر منابع انسانی محک با تاکید بر آنکه کارکنان و داوطلبان مهم‌ترین ذی‌نفعان برنامه‌های استراتژیک سازمان‌های مردم‌‌نهاد هستند گفت: «همان‌طور که از این موارد می‌توان استنباط کرد، عامل انسانی زیربنای پایداری هر سازمان مردم‌‌نهادی است. به همین دلیل مدیریت منابع انسانی رکن اولیه در این‌گونه سازمان‌ها محسوب می‌شود. مدیریت منابع انسانی برای سازمان‌های مردم‌‌نهاد، رشد پایدار را تضمین می‌کند. این نقطه قوتی اساسی است که استراتژی‌ها، فرآیندها و عملیات کارکنان بر آن استوار است. مدیریت این منابع مبتنی بر ارزش‌های اساسی و بنیانی سازمان است؛ ارزش‌هایی چون شفافیت، پاسخگویی، قدرشناسی و زیبایی‌‌شناسی. مدیریت منابع انسانی که بر اساس این ارزش‌ها هدایت می‌شود، در ارتقای مهارت‌‌های کارکنان سرمایه‌‌گذاری و از قدرت ماموریت خود برای تحت تاثیر قرار دادن و ایجاد انگیزه در کارکنان استفاده می‌کند. به‌طور کلی می‌توان گفت به دلیل ماهیت و ماموریت سازمان‌های مردم‌‌نهاد، اصولا میزان وفاداری، تعهد به برند، ماندگاری شغلی و حسن رفتار سازمانی نزد کارکنان و داوطلبان در این سازمان‌ها به مراتب بالاتر از سایر سازمان‌هاست.» وی با بیان آنکه مدیریت منابع انسانی محک برای تحقق اهداف و حفظ پایداری و برتری سه هدف اصلی را در نظر گرفته است افزود: «تحول دیجیتال، نحوه عملکرد سازمان و ارائه ارزش به ذی‌نفعان را تغییر می‌دهد و با تحول و تغییر فرهنگ سازمانی همراه است. لذا یکی از اهداف اصلی ما تغییر فرهنگ سازمانی از طریق تحول و توسعه ظرفیت‌‌های کارکنان و داوطلبان است.»

دیانتی افزود: «دو مهارت اصلی و حیاتی کارکنان و داوطلبان در دهه آینده، یادگیرنده بودن به معنای بهبود و توسعه ظرفیت‌‌ها و چابک بودن به معنای همراهی با تغییرات سریع برای مقابله با انواع اختلالات محیطی است. از دیگر موضوعات مرتبط با تغییر فرهنگ سازمانی، همراه کردن کارکنان برای تغییر و رویارویی و عبور از مقاومت در برابر تغییر، مدیریت تعارضات، افزایش تاب‌‌آوری سازمانی و ایجاد نگرش‌‌های جدید و تحول در روش فکری است.»

وی در پایان گفت: «محک اعتقاد دارد چهار ارزش اصلی شفافیت، پاسخگویی، قدرشناسی و زیبایی‌‌شناسی محقق نخواهد شد مگر آنکه سازمان از داشتن سرمایه‌های انسانی متخصص، آگاه و عاشق بهره‌‌مند باشد. بر همین اساس سرمایه‌های انسانی به عنوانی پنجمین ارزش موسسه خیریه محک و رکن اساسی تحقق ارزش‌های چهارگانه معرفی می‌شود. امیدواریم همه برنامه‌های این بخش در سال جاری محقق شود زیرا تحقق اهداف سازمان در گرو تحقق برنامه‌های منابع انسانی است.»