هفته کاری چهار روزه برای ده‌‌‌ها شرکت در آمریکا و کانادا، حداقل تا چند ماه آینده به یک واقعیت تبدیل می‌شود. این برنامه آزمایشی که توسط  ۴Day Week Global  اداره می‌شود، به‌تازگی شروع شده و احتمالا ۶ ماه طول خواهد کشید.

 ۴Day Week Global یک جامعه غیرانتفاعی است که توسط اندرو بارنس و شارلوت لاک‌‌‌هارت تاسیس شده تا پلت‌فرمی برای افراد همفکر ارائه کند که علاقه‌‌‌مند به حمایت از ایده چهار روز کار در هفته به عنوان بخشی از آینده کار هستند. سازمان‌هایی که در این طرح مشارکت دارند، عبارتند از پلت‌فرم جمع‌‌‌سپاری کیک‌‌‌استارتر و تعدادی از شرکت‌های تکنولوژی. به طور کلی، ۳۸ شرکت در آمریکای شمالی در این برنامه مشارکت دارند و قرار است به تعداد آنها اضافه شود.  در این طرح، کارکنان ۸۰‌درصد ساعات کاری را کار می‌کنند، با ۱۰۰‌درصد دستمزد و حفظ ۱۰۰‌درصدی بهره‌‌‌وری. کار پربازده‌‌‌تر، مثل کاهش جلسات غیرضروری، از اهداف این برنامه است.

جو اوکانر، مدیرعامل ۴Day Week Global، می‌‌‌گوید «تعداد هرچه بیشتری از شرکت‌ها پی می‌‌‌برند که کیفیت زندگی جبهه جدید رقابت است و کاهش ساعات کاری و کار متمرکز بر بهره‌‌‌وری، ابزاری است که این مزیت رقابتی را به آنها می‌دهد.»

کارکنان هم مشتاقانه به این ایده نگاه می‌کنند. طبق نتایج یک نظرسنجی، ۹۲‌درصد کارکنان آمریکایی موافق کاهش تعداد روزهای کاری هستند که تعداد قابل‌توجهی است. با اینکه این مفهوم جدید نیست، اما صحبت از هفته‌‌‌های کاری چهار روزه در دوران «استعفای بزرگ» شتاب بیشتری گرفته است. تقریبا ۴۸‌میلیون آمریکایی در ۲۰۲۱ مشاغل خود را ترک کردند و این روند همچنان نامعلوم است، به‌‌‌طوری که طبق آمار وزارت کار آمریکا، حدود ۴/ ۴‌میلیون نفر در همین فوریه گذشته شغل خود را ترک کردند.

پاندمی به کارکنان امکان داد در زندگی خود و آنچه از یک کار انتظار دارند، تجدید نظر کنند. کل ۴۴‌درصدی که در فکرند تا امسال کارفرمای خود را ترک کنند، دستمزد بهتر را دلیل اصلی این تصمیم خود می‌‌‌دانند و ۴۳‌درصد هم می‌‌‌گویند توازن کار-زندگی مهم‌ترین دلیل آنهاست. احساس فرسودگی شغلی و انعطاف‌‌‌پذیری در مورد زمان و مکان کار کردن هم جزو دیگر دلایل بوده است. این نتایج، بر اساس نظرسنجی از بیش از ۶۶۰۰ بزرگسال آمریکایی که در ماه ژانویه صورت گرفته، به دست آمده است.  عزیز حسن، مدیرعامل کیک‌‌‌استارتر می‌‌‌گوید: «می‌‌‌خواهیم ببینیم اگر زمان و توجه خود را به بهترین شکل بر همین چهار روز کاری متمرکز کنیم، آیا می‌توانیم بر چیزهایی که از نظر حرفه‌‌‌ای اهمیت بیشتری دارند، تاثیر قوی‌‌‌تری داشته باشیم؟»

برخی شرکت‌های آمریکایی، همین الان هم سیاست هفته‌‌‌های کاری چهار روزه را دنبال می‌کنند. شرکت خرده‌‌‌فروشی لباس کودک پرایمری، از همان روزهای اول پاندمی، از این روش برای پرداختن به مساله فرسایش کارکنان استفاده کرد. این شرکت واقع در نیویورک، بعد از اینکه علاوه بر شنبه و یکشنبه، جمعه‌‌‌ها را هم تعطیل کرد، متوجه تغییری فوری شد. کارکنان صبح دوشنبه، با انرژی فوق‌‌‌العاده‌‌‌ای سرکار می‌‌‌آمدند. گالین برنارد، هم‌‌‌بنیان‌گذار و مدیرعامل پرایمری، می‌‌‌گوید: «وقتی می‌‌‌دانی یک روز اضافه داری که به کارهای عقب‌‌‌ مانده‌‌‌ات برسی، چه فکر کردن برای حل یک مشکل جدی باشد و چه گرفتن وقت دکتری که مدت‌‌‌ها برای آن زمان نداشتی، زندگی شما تغییر محسوسی می‌کند.»

مطمئنا، کارکنان از این وضعیت رضایت بیشتری دارند. در شرکت بافر که یک رسانه اجتماعی واقع در نیویورک است، ۹۱‌درصد اعضای تیم‌‌‌ها اظهار کرده‌‌‌اند که بعد از اجرای هفته‌‌‌های کاری چهار روزه، شادتر و بهره‌‌‌ورتر هستند.  بنکس بنیتز، مدیرعامل شتاب‌دهنده Uncharted نیز شاهد کاهش استرس و فرسودگی کاری، بعد از کاهش روزهای کاری هفته در سال ۲۰۲۰ بوده است. او می‌‌‌گوید: «در خیلی از بخش‌‌‌های هفته کاری، زمان تلف می‌شود.»

تقویت روحیه کارکنان هم می‌تواند به شرکت‌ها در حفظ و جذب آنها کمک کند. گروه وندرلاست که یک شرکت تکنولوژی است، سال گذشته هفته‌‌‌های کاری چهار روزه را شروع کرد. آنها در ابتدا می‌‌‌خواستند در شرایط پاندمی به تیم‌‌‌ها کمک کنند، اما بعد از مدتی متوجه شدند به خود شرکت کمک کرده‌‌‌اند: درخواست استخدام ۸۰۰‌درصد، ارزش ناخالص کالاهای فروش رفته ۹۰‌درصد و درآمد سالانه ۶۱‌درصد افزایش یافت و نرخ حفظ کارکنان به ۹۸‌درصد رسید.

واضح است که طرح هفته کاری چهار روزه برای وندرلاست مفید بود و در نتیجه به یک سیاست دائمی برای این شرکت تبدیل شد. مایک ملیلو، مدیرعامل وندرلاست می‌‌‌گوید: «اعداد دروغ نمی‌‌‌گویند. نتایج ما نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است.»‌‌‌

منبع: CNBC