چرا تقاضا برای «چابک» در حال رشد است؟ عملیات‌‌های تجاری طی دهه‌های اخیر تکامل یافته‌‌اند. شرکت‌‌ها نیاز دارند انتظارات مشتریان خود را با بودجه‌های محدودتر برآورده کنند. با افزایش تقاضا برای تحویل سریع‌‌تر محصولات و خدمات، مدیریت پروژه چابک به سرعت در موقعیت‌‌های زیادی به کار گرفته می‌شود. مدیریت پروژه چابک تمرکز را بر برنامه‌‌ریزی، توسعه و بازخورد مستمر می‌‌گذارد. در نتیجه چرخش‌‌های سریع ضروری ممکن می‌شوند و ارزش‌های تجاری کسب‌‌وکار از ابتدای پروژه اجرا می‌شود. یکی از اهداف عمده «چابک» استفاده کمتر از مستندسازی و مشخصات تعریف‌‌شده است. هدف از این کار بی‌‌نیاز کردن اعضای گروه به مستندسازی همه امور و فراهم کردن زمان آزاد بیشتر برای آنها جهت تمرکز بر تحویل محصول یا خدمتی با کیفیت بالاست. بنابراین «چابک» علاوه بر مشتریان برای سازمان‌ها نیز سودمند است. از آنجا که «مدیریت پروژه چابک» توسط شرکت‌‌های متعددی در سراسر دنیا به کار گرفته می‌شود، لازم است سازمان‌ها نیز برای برآورده کردن این نیاز افرادی با گواهینامه چابک را به کار بگیرند؛ چرا که گواهینامه چابک به متخصصان در هنگام روبه‌رو شدن با ابزارها و روش‌های چابک کمک می‌کند. همچنین در فهرست‌‌ مهارت‌‌های رزومه هر متخصصی ارزشمند است.

دوره آموزشی و گواهی‌نامه PMI Agile Certified Practitioner  PMI-ACP) ® چیست؟ PMI دوره آموزشی PMI Agile Certified Practitioner ) PMI-ACP) را برای آموزش تکنیک‌‌ها و مهارت‌‌های مورد نیاز برای مدیریت پروژه چابک به افراد ارائه می‌دهد. کارآیی این تکنیک‌‌ها در محیط کسب‌‌وکار اثبات شده است. این گواهی‌نامه در دنیا شناخته شده است و تضمین می‌شود که در بازار کار برای افراد مزیت رقابتی خوبی ایجاد می‌کند. مهارت‌‌های گسترده‌‌ای که در این دوره‌ها پوشش داده می‌شوند عبارتند از: اصول چابک، ذهنیت چابک، برنامه‌‌ریزی انطباق‌‌پذیر و دانش فنی چابک. این دوره‌‌ای جامع است که چالشی سودمند برای افرادی که انگیزه ارتقا دارند، ارائه می‌کند.

 مزایای گواهی PMI-ACP

روش چابک در برنامه‌‌ریزی و تحویل پروژه، مشتری و گروه توسعه را تشویق می‌کند به روشی تکرارشونده با یکدیگر کار کنند. گواهینامه Practitioner Certification مزایای متعددی دارد که شامل موارد زیر است.

۱. محصولی با کیفیت بهتر: روش چابک بر بازخورد سریع و بهبود مستمر تکیه دارد که از طریق تکنیک تکرارشونده امکان‌‌پذیر است؛ به شکلی که کل طرح محصول را به چند فاز تقسیم می‌کند. هر قسمت در پایان هر فاز منتشر و به دنبال آن بازخورد گرفته می‌شود و بازخوردها به سرعت برای فازهای بعدی لحاظ می‌شود. این فرآیند باعث بهبود کیفیت محصول نهایی می‌شود.

۲. خطرات کمتر: عرضه یکباره محصول نهایی به جای انتشار گام به گام آن می‌تواند ریسک‌‌ها را افزایش دهد زیرا اگر محصول نهایی نقص قابل‌‌توجهی داشته باشد می‌تواند ضرر زیادی ایجاد کند. رویکرد چابک این ریسک را با کاهش نرخ خطا در محصول نهایی کاهش می‌دهد. برنامه‌‌ریزی کل چنین فرآیندی نیاز به مهارت و تخصص دارد بنابراین منطقی است شرکت‌‌ها متخصصی را که گواهی‌نامه چابک دارد برای این کار استخدام کنند.

۳. روحیه گروهی بالاتر: جوهره اصلی مدیریت چابک موفق کار گروهی و مشارکت عالی است. از آنجا که فازهای مختلف پروژه مداوم در حال حرکت و متغیر است، مشارکت، روحیه گروه را تا حد زیادی بالا می‌‌برد. گروه‌های مختلف قادر خواهند بود به صورت جمعی مشکلات را حل کنند و موفقیت‌‌ها را جشن بگیرند. به‌طور کلی در یک ساختار سنتی گروه‌ها به ندرت با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، اما شیوه چابک این مشکل را حل می‌کند. چرا که اندازه هر گروه به عمد به قدری کوچک است که می‌توان به آسانی هماهنگی درون‌‌گروهی ایجاد کرد.

۴. افزایش انعطاف‌‌پذیری و پیش‌‌بینی‌‌پذیری: شیوه چابک برای سبک کردن خطرات طراحی شده است که منجر به ارتقای پیش‌‌بینی‌‌پذیری موفقیت محصولات می‌شود. از آنجا که توسعه در چند فاز اتفاق می‌‌افتد می‌توان عیوب و خطاهای برنامه‌‌ریزی را شناسایی و به شکل موثری برطرف کرد. نیازی نیست که تست محصولات فقط پس از نهایی شدن انجام گیرد، تست‌‌ها می‌توانند در هر فاز انجام شوند که این مساله قابلیت پیش‌‌بینی دام‌ها و پیروزی‌‌های پروژه را ارتقا می‌دهد.

۵. رضایت مشتریان: پروژه‌های چابک برای کسب موفقیت به شفافیت زیادی نیاز دارند. این مساله باعث می‌شود مشتریان به‌طور شهودی در اولویت قرار گیرند و به آنها فرصتی می‌دهد هر گونه دلهره، نگرانی و پیشنهاد درباره محصولات را بیان کنند. اینکه مشتریان احساس کنند ارزشمند واقع می‌شوند و شنیده می‌شوند، منجر به سود بیشتر، برندینگ بهتر و وفاداری بیشتر مشتریان به آن کسب‌‌وکار خواهد شد. مجموعه‌ بازخوردهای محصولات به‌طور مداوم به روز و مسائل حیاتی فورا مرتفع می‌شوند. این مساله مشتریان را ترغیب می‌کند رابطه‌‌ای بلندمدت توام با اعتماد با شرکت شما ایجاد کنند.

 ارزش آتی PMI-ACP چگونه است؟«مدیریت پروژه چابک» در سال ۲۰۰۱ معرفی شد و به کسب‌‌وکارها روشی مبتکرانه برای آغاز پروژه‌های جدید ارائه داد. روش سنتی سفت و سخت است و مزایای محدودی دارد. «مدیریت پروژه چابک» مزایای بسیاری برای شرکت‌‌ها و کارکنان فراهم می‌کند چرا که یک فرآیند فنی است که برای ساده‌‌سازی و اجرا نیاز به برنامه‌‌ریزی قابل توجهی دارد؛ پس بهتر است گواهینامه آن را دریافت کنید. دوره PMI-ACP بسیار دقیق و فنی است و برای یادگیری نیاز به راهنمایی حرفه‌‌ای دارد.

واحد توسعه دانش گروه رسانه‌‌ای «دنیای اقتصاد» با برگزاری دوره‌های سازمانی و عمومی در حوزه «مدیریت پروژه چابک» به کسب‌‌وکارها در راستای ارتقای بهره‌‌وری و توسعه کمک می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های ۴۲۷۱۰۱۸۶ و ۴۲۷۱۰۱۷۵ در ارتباط باشید یا به وب‌‌سایت http: / / lms.den.ir/  مراجعه فرمایید.