ژو در ایالت میشیگان آمریکا بزرگ شده و زمستان‌‌های ملایم‌‌تر همراه با توفان‌‌های شدیدتر را تجربه کرده است. او می‌گوید: «این توفان‌‌ها به سیل‌‌هایی منجر شده‌‌اند که هم زندگی انسان‌‌ها را به خطر می‌‌اندازد و هم به تخریب ساختمان‌ها منجر می‌شود. وقتی اخبار را می‌‌خوانید یا اسناد مربوط به تخریب زمین را می‌‌بینید، ناامیدی در شما رخنه می‌کند.» به همین دلیل است که ژو به کاری روی آورده که بتواند اضطراب‌‌های زیست‌محیطی خودش را در جهت مثبتی هدایت کند. از وقتی او در سال ۲۰۱۷ از دانشگاه فارغ‌‌التحصیل شده، در هر دو بخش خصوصی و دولتی کار کرده و در حال حاضر در بخش ارتباطات شرکت غیرانتفاعی Grid Alternatives کار می‌کند که در انرژی خورشیدی فعال است.

ژو می‌گوید: «از طریق کارم، با این اضطراب وجودی مقابله می‌کنم. وقتی می‌دانم برای یک سازمان اجتماعی و زیست محیطی کار می‌کنم و برای چیزی فراتر از کسب درآمد تلاش می‌کنم، حس هدفمندی دارم.»

خیلی از جوانان مثل ژو که از نسل Z (افرادی که حدودا در دهه ۲۰ زندگی خود هستند) و خانواده‌های طبقه متوسط هستند و در کشورهایی مثل آمریکا و بریتانیا زندگی می‌کنند، مسیرهای شغلی مشابهی را جست‌وجو می‌کنند که انعطاف‌‌پذیری را با حس عمیق هدفمندی پیوند می‌دهد. تقاضا برای شغل‌‌های مرتبط با مبارزه با تغییرات اقلیمی در حال افزایش است و این موضوع برای کارفرماها، مشاوران شغلی و نهادهای آموزشی اهمیت پیدا کرده تا برنامه‌‌ریزی‌‌های خود را بر این اساس تغییر دهند.

یک نگرانی بزرگ

در سال ۲۰۱۸ نظرسنجی جهانی موسسه مشاوره دلویت، مشخص کرد ۷۷ درصد شرکت‌‌کنندگان نسل Z می‌گویند کار کردن در سازمان‌هایی که با ارزش‌های آنها هماهنگ است، برایشان اهمیت دارد. ارزش‌های اجتماعی عمیقا برای این بخش از جمعیت مهم است و مساله تغییرات اقلیمی، به‌طور ویژه برای آنها در مقایسه با نسل‌‌های قدیمی‌‌تر اهمیت دارد.

به‌طور مشابه، شرکت بیمه بوپا (Bupa) در بریتانیا، در سال ۲۰۲۱ دریافت که ۶۴ درصد افراد ۱۸ تا ۲۲ ساله‌ای که از آنها نظرسنجی کرده، می‌گویند برای آنها مهم است که کارفرما در برابر مسائل زیست محیطی واکنش نشان دهد و ۵۹ درصد همکاری با کارفرماهایی که مسوولیت‌‌پذیر هستند را ادامه می‌دهند. در استرالیا، نیروهای کار جوان، شرکت‌‌هایی را که اقدامات کافی در برابر تغییرات اقلیمی انجام نمی‌دهند، ترک می‌کنند.

این توجه چشم‌گیر به کارهای ارزش‌محور، در حال تغییر شکل چشم‌‌انداز آموزشی هم هست. در آمریکا، تعداد رو به افزایشی از دانشجویان به دنبال مشاغل مرتبط با محیط زیست هستند و برنامه‌های MBA مرتبط با محیط زیست و اثرات اجتماعی، در حال افزایش است.

یکی از نخستین نمونه‌ها، مربوط به «موسسه تکنولوژی ماساچوست» است. این مدرسه از سال ۲۰۱۱ برنامه‌‌ای را در رابطه با پایداری ارائه کرده و تعداد دانشجویان آن همواره در حال افزایش است. در سه سال گذشته، پایداری به یکی از سه صنعت برتری که دانشجویان می‌خواهند در آن کار کنند، تبدیل شده است.

هدفی پایدارتر

به‌طور واضح، برای اقدامات در ارتباط با تغییرات اقلیمی هنوز کارهای زیادی باید انجام شود، چرا که خیلی از افرادی که می‌خواهند در این حوزه کار کنند، به شکل بهینه‌‌ای با مشاغل موجود تناسب ندارند.

گزارش جهانی «مهارت‌‌های سبز» لینکداین که اخیرا برای نخستین بار منتشر شده، نشان می‌دهد پست‌‌های شغلی که به مهارت‌‌های سبز نیاز دارند، طی پنج سال گذشته، سالانه ۸ درصد رشد داشته‌‌اند که از رشد ۶درصدی استعدادهای سبز، پیشی گرفته است.

بتانی پاتن، دستیار ارشد مدیر پایداری مدرسه مدیریت‌MIT، می‌گوید قطعا هنوز مشاغل پردرآمد باثباتی در این حوزه وجود ندارد. «خیلی ناراحت‌‌کننده است که موضوعی به این مهمی برای دنیا، به درستی ارزش‌‌گذاری نمی‌شود.»

یکی از موانع بزرگ چنین مشاغلی، دستمزد بسیار پایین آنها است که باعث می‌شود نرخ ترک کار در آنها بالا باشد. گاهی افرادی که پیشینه ثروتمندتری دارند و هدفشان درآمد بالا نیست، می‌‌پذیرند با دستمزدهای پایین‌‌تر کار یا حتی کارآموزی کنند. همچنین شکاف جنسیتی و نژادی هم در این مشاغل دیده می‌شود. در گزارش لینکداین، شکاف جنسیتی کارکنان در مشاغل سبز، از سال ۲۰۱۵ هیچ تغییری نکرده؛ به‌طوری که به ازای هر ۱۰۰ مرد، ۶۲ زن در این مشاغل

فعال هستند.

البته به‌طور کلی، میزان دستمزد برای نسل Z اهمیت کمتری دارد. یک نظرسنجی جدید از دانشجویان کسب‌‌وکار آمریکا، نشان می‌دهد ۵۱ درصد آنها حاضرند حقوق کمتری بگیرند، به شرطی که شرکتی که در آنها کار می‌کنند، مسوولیت زیست محیطی داشته باشد. این رقم نسبت به پنج سال قبل، ۷ درصد افزایش داشته است.

همه مشاغل متمرکز بر محیط زیست هم به این فداکاری‌‌های مالی نیاز ندارند. دانشمندان محیط زیست آمریکایی که در ۱۰سال آینده با رشد شغلی بالایی مواجه خواهند شد، در سال ۲۰۲۰ به‌طور میانگین ۷۳ هزار دلار درآمد داشتند. همچنین بازار انرژی خورشیدی در این کشور در حال شکوفایی است و به زودی دستمزدها را رقابتی خواهد کرد. شرکت GRID Alternatives تلاش می‌کند آموزش‌های مرتبط خورشیدی را وارد برنامه آموزشی مدارس کند و به جوان‌‌ترها برای نصب پنل‌‌های خورشیدی، آموزش رایگان بدهد.