مدیریت پروژه به‌‌صورت ساختاریافته، تکنیک‌‌ها و ابزارهای کلیدی اختصاصی را به مدیران ارائه می‌دهد تا بتوانند به‌‌صورت موثر در طول زمان تیم خود را رهبری کنند، چرا که آنها باید برای چالش‌‌هایی که با تغییرات همراه است آمادگی لازم را پیدا کنند. بسیاری از مدیران پروژه‌‌، تجربه کاری خود را از طریق آزمون و خطا در حین کار به دست آورده‌‌اند. اگرچه از گذشته شنیده‌‌ایم که شکست به معنای پلی است به سوی پیروزی و اغلب درس‌‌های بسیار ارزشمندی را به رهبران و مدیران پروژه می‌‌آموزد، اما آموزش در حین کار می‌تواند به رشد سازمان‌ها کمک بسیاری کند و همچنین از اتلاف انرژی‌‌، استرس کارکنان و هزینه‌های اضافی جلوگیری کرده و اهداف کامل پروژه را محقق سازد.

 همچنین برای بهره‌‌وری بیشتر لازم است نیروهایی کارآزموده داشته باشیم. با ایجاد کارگاه‌های آموزشی و تدریس علوم و فنون کاربردی، علاوه بر بهره‌‌وری آموزشی علوم روز، شرکت‌‌ها می‌توانند سطح کمی و کیفی پروژه‌های تجاری را نیزارتقا دهند.

شرکت‌‌ها در حال حاضر به دنبال مدیران پروژه با تجربه کاری و داشتن گواهینامه‌های مربوطه در زمینه کنترل هزینه، مدیریت ارزش، بودجه، برآورد، مدیریت تغییر و برنامه‌‌ریزی هستند تا به‌طور موثر بتوانند چالش‌‌هایی را که در محیط کاری به وقوع می‌‌پیوندد رفع کنند. کتابچه راهنمای چشم‌‌انداز شغلی (در سایت Onetonline.org قابل دسترسی است) نشان می‌دهد شرایط استخدام آنلاین برای مدیران پروژه دارای گواهینامه‌های معتبر، بین ۹ تا ۱۳ درصد در سال گذشته افزایش یافته است و همچنان در حال افزایش است. این آمار نشان می‌دهد فرصت‌‌های شغلی در انتظار رهبرانی هستند که دارای آموزش‌های معتبر مدیریت پروژه (PM) باشند. بنابراین آنچه الزامی به نظر می‌‌رسد، برجسته کردن مزایای آموزش PM برای شرکت‌‌ها و سوق دادن آنها به سوی مشارکت و حضور در این دوره‌ها است. آموزش یک عامل کلیدی برای انتخاب فرد مناسب برای مدیریت پروژه‌هایی است که باعث رشد یک شرکت می‌شود. این آموزش‌ها به افراد در حوزه‌های زیر کمک خواهند کرد:

کنترل هزینه/  فایده: آموزش نظام‌یافته می‌تواند منحنی یادگیری مدیران را ارتقا دهد و رشد آن ‌‌را تسریع کند. درک بهترین شیوه‌ها و عوامل اساسی موفقیت برای ارائه پروژه‌ها، به جلوگیری از شکست مدیران پروژه و اعضای تیم که نیاز به یادگیری دارند کمک می‌کند.

افزایش رضایت مشتری از طریق درک نیازها: مدیران پروژه کارآمد از تکنیک‌‌های قابل اعتماد و آزمایش شده برای ارائه پروژه‌ها و جلب رضایت مشتری استفاده می‌کنند. زمانی مشتری راضی خواهد بود که کالا یا خدمت مورد نیاز او به موقع و متناسب با هزینه انجام شده به او تحویل شود.

افزایش اعتبار به دلیل کم‌‌کاری یا عدم دوباره‌‌کاری: مدیران پروژه دارای گواهینامه‌های آموزشی درباره اینکه چه زمانی باید از ابزارها و تکنیک‌‌های خاص استفاده شود، دانش و مهارت کسب می‌کنند. این به آن معناست که شرکت‌‌ها با چنین مدیرانی، در مقایسه با سایر رقبا پیشتاز هستند. شرکت‌‌ها اعتبار خود را به دلیل مشتریان ناراضی و دوباره‌‌کاری از دست می‌دهند و نمی‌توانند طبق جدول زمانی و بودجه اولیه توسعه یافته در برنامه‌‌ریزی خود استفاده کنند. مهارت‌‌های آموزش داده شده به جلوگیری از این پیشامد بسیار کمک خواهد کرد.

برنامه‌‌ریزی اولیه و تضمین کیفیت: مدیران پروژه که آموزش‌های مربوطه را دیده و دارای گواهینامه‌های معتبر باشند می‌توانند الزامات یک پروژه را به دقت تعیین کرده، منابع موجود را ارزیابی کنند و از آن منابع به بهترین شکل برای برنامه‌‌ریزی و ارائه نتیجه‌‌ای با کیفیت استفاده کنند.

افزایش اعتماد به نفس و ریسک‌پذیری برنامه‌‌ریزی: مدیران پروژه آموزش‌دیده و با اعتماد به نفس می‌توانند با خطرات مقابله کرده و به‌طور موثر به آنها پاسخ دهند که از هدر رفتن زمان و منابع مالی جلوگیری خواهد شد.

استراتژی‌‌های جدید از طریق تیم‌‌سازی: مدیران پروژه دارای گواهینامه‌های معتبر، با یادگیری روش‌های ساده برای نزدیک شدن به یک سناریوی از پیش تعیین شده با دیدگاهی تازه، تیم‌‌ها را بهبود می‌‌بخشند.

اثرگذاری مثبت از طریق استفاده موثر از مهارت‌‌های نرم/ انسانی: مدیران پروژه که دوره‌های مربوطه را گذرانده باشند می‌‌دانند چگونه بر دیگران تاثیر مثبت بگذارند و تعارضات موجود را حل و فصل کنند (از عملکرد شغلی کارمند تا درگیری‌‌هایی که در بین تیم ایجاد می‌شود)‌. تغییر رفتار مثبت که اغلب در پروژه‌های فنی نادیده گرفته می‌شود، به‌‌اندازه تحقق اهداف پروژه برای تیم‌‌ها پویایی دارد. در واقع، تغییر رفتار مثبت فراتر از پروژه، در زندگی روزمره و روابط محل کار تاثیرگذار خواهد بود.

در سال‌های اخیر، برگزاری دوره‌های مدیریت پروژه توسط دانشگاه‌ها و مراکز معتبر علمی و همچنین علاقه به گذراندن این دوره‌ها در مدیران رو به افزایش است. این برنامه‌ها طیف وسیعی از مطالب آموزشی را برای مشارکت‌‌کنندگان فراهم می‌کنند و گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی را به آنها ارائه می‌دهند. این دوره‌ها شامل فصل‌‌های فرعی چون مبانی مدیریت پروژه، برنامه‌‌ریزی، زمان‌بندی، کنترل و شناسایی و مدیریت ریسک است.

واحد توسعه دانش گروه رسانه‌‌ای «دنیای اقتصاد» نیز در سال‌های اخیر اقدام به برگزاری دوره‌های مدیریت پروژه کرده است.

همچنین این واحد در راستای ارتقای کیفیت، هدفمندی و بازدهی برنامه‌های آموزشی، خدماتی تحت عنوان «آموزشیار سازمانی» فراهم کرده است. با استفاده از این خدمات می‌توانید دوره‌های آموزشی با محتوای اختصاصی و شخصی‌‌سازی شده متناسب با سازمان خود را به صورت آنلاین یا حضوری دریافت کنید. علاوه بر این، دوره‌های آموزشی تخصصی در حوزه‌های گوناگون دیگر نیز برگزار می‌کند که ثبت‌‌ نام انفرادی افراد سازمان در آنها امکان‌‌پذیر است.برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تماس‌‌های ۴۲۷۱۰۱۷۸ و ۴۲۷۱۰۱۸۹ در ارتباط باشید یا به وب‌‌سایت http: / / lms.den‌. ir مراجعه فرمایید. برای دسترسی به مطالب بیشتر در این حوزه نیز می‌توانید با واحد توسعه دانش دنیای اقتصاد گروه رسانه‌‌ای «دنیای‌اقتصاد» در ارتباط باشید.