طبق گزارش‌های سالانه مهارت‌‌ها و درآمد فناوری اطلاعاتGlobal Knowledge، ۴۵درصد از تصمیم‌گیرندگان در سطح جهانی، فرآیند استخدام و حفظ کارکنان با استعداد را به عنوان یکی از مشکلات اصلی بیان می‌کنند و همچنین ۳۲درصد نیز در تلاش برای حفظ روحیه کارکنان خود هستند. این گزارش نشان می‌دهد که متخصصان فناوری اطلاعات با نرخ‌‌های ناپایداری کار می‌کنند، از این‌‌رو بهره‌‌وری آنها به‌طور مداوم درحال کاهش و شکاف مهارتی در حال افزایش است. گزارش‌ها در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد ۵۶ درصد از تصمیم‌گیرندگان فناوری اطلاعات قصد دارند برای کاهش شکاف‌‌های مهارتی، بیشتر بر آموزش سرمایه‌‌گذاری کنند؛ در حالی که این رقم در سال پیش از آن ۳۹ درصد بود. آموزش به متخصصان فناوری اطلاعات و همچنین به شرکت‌‌هایی که در آن مشغول به کار هستند، از طریق رفع شکاف مهارت‌‌ها در گروه سود می‌‌رساند. وقتی گروه‌های فناوری اطلاعات مهارت‌‌های لازم را برای انجام پروژه‌های بزرگ و کوچک داشته باشند، کارکنان موثرتر و شادتر می‌شوند و همچنین مشکلات و هزینه‌های منفی کسب‌‌وکار نیز کاهش می‌‌یابد.  در این مقاله، بینش‌‌ها و نکاتی را ارائه می‌کنیم که می‌تواند به کارمندان و مدیران فناوری اطلاعات کمک کند تا محل کار بهتر و رضایت‌‌بخش‌‌تری ایجاد کنند.  برای غلبه بر ترک خدمت کارکنان، رهبران فناوری اطلاعات باید بر آموزش کارکنان سرمایه‌‌گذاری کنند.

نرخ بالای ترک خدمت کارکنان می‌تواند نزدیک به ۳۰هزار دلار به ازای هر کارمند برای کسب‌‌وکارها هزینه داشته باشد. اکنون به هزینه آموزش یک کارمند فکر کنید، دیگر آن دوره ۲ هزار دلاری گران به نظر نمی‌‌رسد، این‌طور نیست؟ برایان کروپ، نایب‌رئیس گروه منابع انسانی گارتنر (Gartner)، در مقاله‌‌ای می‌‌نویسد: «فرسایش شغلی همیشه برای شرکت‌‌ها هزینه‌‌بر بوده است، اما در بسیاری از صنایع به دلیل بازارهای کار فشرده و ماهیت مشارکتی فزاینده مشاغل، هزینه از دست دادن کارکنان در حال افزایش است. اگر کارکنان، شما را در حال سرمایه‌‌گذاری بر آینده خود نبینند، جای دیگری آن را جست‌وجو خواهند کرد.» روند نگران‌‌کننده‌‌ای که در گزارش‌های سالانه مهارت‌‌ها و درآمد فناوری اطلاعات Global Knowledge یافت شد این است که ۸۰ درصد رهبران فناوری اطلاعات در آمریکای شمالی اذعان دارند که شکاف‌‌های مهارتی را در گروه خود تجربه می‌کنند. این روند در سطح بین‌المللی هم مشاهده شده که این به آن معناست که افراد کافی با مهارت‌‌های مناسب برای رفع نیازهای سازمان در حوزه فناوری اطلاعات در دسترس نیستند. همچنین نشان می‌دهد که متخصصان فناوری اطلاعات فرصتی برای ارتقای مهارت‌‌های خود ندارند. این روندها می‌تواند به صورت عواقبی از جمله حملات سایبری یا نقص در داده‌ها، ساختار ضعیف زیرساخت‌‌های فناوری اطلاعات و افزایش سطح اضطراب میان کارکنان ظاهر شود. رهبران فناوری اطلاعات می‌توانند راه‌‌حل‌‌هایی برای جلوگیری از این عواقب و چالش‌‌ها ارائه دهند.

چه راه‌حلی برای داشتن کارکنان شادتر و نتایج بهتر در کسب‌‌وکار وجود دارد؟ بر اساس گزارش سالانه مهارت‌‌ها و درآمد فناوری اطلاعات Global Knowledge تصمیم‌گیرندگان فناوری اطلاعات در ۱۲ ماه گذشته، آموزش بیشتر کارکنان را مجاز کرده‌‌اند.۸۰ درصد رهبران فناوری اطلاعات مجوز برنامه‌های توسعه مداوم شغلی را برای کارکنان خود صادر کرده‌‌اند، که این روند مثبت با وجود کاهش یا رکود بودجه نیز ادامه دارد. در آمریکای شمالی، ۵۳ درصد از مدیران فناوری اطلاعات اذعان دارند که با وجود کاهش یا ثابت ماندن بودجه همچنان آموزش برای آنها اهمیت دارد. حمایت از آموزش ممکن است در زمان‌هایی که درصد فروش کم و ناچیز است برای مدیران به نظر سخت برسد، اما هزینه‌های آموزش ندادن به مراتب بسیار بالاتراست:

  کاهش بهره‌‌وری/  شکاف‌‌های مهارتی بیشتر/    نرخ بالای ترک خدمت کارکنان /  نبود انگیزه شغلی

لازم است با بررسی تخصصی، دوره‌ها و گواهی‌نامه‌هایی را انتخاب کنید که برای افراد کارآیی دارد.

اگر در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت دارید و سعی می‌کنید مهارت‌‌ها یا گواهی‌نامه‌های جدیدی کسب کنید، این پنج نکته را برای تضمین آموزش در محل کار در نظر بگیرید:

۱. به صورت موردی بررسی کنید که چگونه و چرا مهارت‌‌ها یا گواهی‌نامه‌های جدید باعث افزایش منفعت و سود برای گروه می‌شود.

۲. از دانش رهبری کمک بگیرید. با وجود حجم بالای کار مدیران فناوری اطلاعات ممکن است مساله آموزش اصلا به ذهن این مدیران خطور نکند. چالش آموزش را با آوردن آن به حوزه توجه خود آغاز کنید.

۳. برای مدیریت امور آموزشی وقت بگذارید. درباره تمام فناوری‌‌های جدیدی که در سال گذشته در دنیا به کار گرفته شده‌‌اند، فکر کنید؛ حال به اینکه چقدر برای بررسی اینها وقت گذاشته‌‌اید بیندیشید. همیشه در کار مشکلاتی وجود دارند که لازم است برای آنها وقت گذاشته شود، اما گاهی اوقات لازم است اوقاتی را برای سایر کارها در نظر گرفت.

۴. منابع آموزشی را به روش‌های کسب‌‌وکارتان ارتباط دهید. مجموعه مهارت‌‌ها یا گواهی‌نامه‌های جدید را از این منظر که می‌توانند چه چیزی را در کسب و کارتان نجات دهند، بررسی کنید. آیا صرف این هزینه در این منبع آموزشی نیاز است؟ یا آیا این راهکار جدید فناوری اطلاعات می‌تواند ساعات صرف شده برای عیب‌‌یابی (troubleshooting) را کاهش دهد؟ این موارد را به صورت کمی و در قالب عدد و رقم بررسی کنید.

۵. مخالفت‌ها را پیش‌‌بینی کنید. احتمالا در پاسخ صحبت‌هایتان مواردی درباره محدودیت‌‌های بودجه و زمان بشنوید. اما همان‌طور که قبلا در این مقاله ذکر شد، هزینه نکردن برای آموزش در بلندمدت بسیار بیشتر از هزینه یک بوت کمپ یا دوره‌های درخواستی کارکنان خواهد بود. امروز برای از بین بردن شکاف در حال افزایش مهارت‌‌ها در حوزه فناوری اطلاعات، مدیران باید مزایای بی‌شمار آموزش کارکنان فعلی خود را در نظر بگیرند. به‌‌ویژه که آنها با یافتن منابع خارجی برای پر کردن شکاف‌‌های بین گروه، مبارزه با فرسایش شغلی و همگام شدن با دانش روز درگیر هستند.  واحد توسعه دانش گروه رسانه‌‌ای «دنیای اقتصاد» با برگزاری دوره‌های سازمانی با محتوای اختصاصی و دوره‌های تخصصی آموزشی برای ایفای نقش در برنامه‌های آموزش و توسعه فعالیت می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های ۴۲۷۱۰۱۸۶ و ۴۲۷۱۰۱۷۵ در ارتباط باشید یا به وب‌‌سایت  http: / / lms.den.ir/  مراجعه فرمایید.