استارت‌آپH1 : امکان دسترسی به خیل عظیمی از داده‌‌‌های پزشکی

اخیرا شرکت‌های مطرحی مثل نوارتیس و آسترازنکا از H۱ استفاده کرده‌‌‌اند و همین انگیزه‌‌‌ای شده که او تصمیم بگیرد شرکتش را فراتر از حوزه علوم زیستی گسترش دهد و این داده‌‌‌ها را در اختیار بیمارستان‌‌‌ها، بیمه‌‌‌گذاران خدمات درمانی، استارت‌آپ‌‌‌ها و بیماران بگذارد. او با نگاهی به ۱۰ سال آینده می‌‌‌گوید: «تا ۱۰سال آینده، هر سایتی در اینترنت، هر اطلاعاتی درباره یک پزشک بگذارد، از H۱ کمک گرفته است».

با توجه به سرعت این شرکت در جمع‌‌‌آوری سرمایه، سرمایه‌گذاران هم با این ادعا موافقند. H۱ در کمتر از یک سال، دو بار جذب سرمایه کرده و حالا ارزشش حدود ۷۵۰‌میلیون دلار است. «پالین یانگ»از شرکت سرمایه‌گذاری «آلتیمتر کپیتال» می‌‌‌گوید: «صنعت خدمات درمانی، فاقد یک منبع دقیق و معتبر درباره متخصصان درمان است. پاندمی کرونا برای آنها مثل یک تلنگر بود که بدانند عملکردشان اثربخش نیست. آنها باید برای بهتر انجام دادن کارهای خود، از نرم‌‌‌افزارها استفاده کنند. به نظر من H۱ از همه آنها جلوتر بود و این نیاز را به موقع شناخت».

در ژانویه ۲۰۲۰، وقتی H۱ وارد سیستم شتاب‌‌‌دهنده «وای کامبینیتور» شد، تنها ۱۰ کارمند در آمریکا داشت (وای کامبینیتور، شرکتی‌ است که به راه‌‌‌اندازی استارت‌آپ‌‌‌ها کمک می‌‌‌کند و تا به حال در راه‌اندازی بیش از ۳۰۰۰ شرکت نقش داشته). ابتدا با جمع‌‌‌آوری داده‌‌‌های پزشکان شروع کردند و سپس سراغ منابع عمومی رفتند، مثل وب‌سایت بیمارستان‌‌‌ها، وب‌سایت آزمایش‌های بالینی Clinicaltrials. org و تعداد ثبت‌‌‌های پزشکی. طی همان دوران بود که کتز و دیگر موسس شرکت، «یان ساکس» تصمیم گرفتند فقط روی داده‌‌‌های بازار آمریکا تمرکز نکنند و جهانی شوند. و به این ترتیب، دو هفته قبل از آغاز قرنطینه کرونا، اولین سری سرمایه خود را دریافت کردند. در حوزه شرکت‌های دارویی، رسم بر این است که به یک شرکت مشاوره زنگ می‌‌‌زنند و صدها‌هزار دلار پول می‌‌‌دهند تا لیست بهترین دکترها که دارند روی یک بیماری خاص مطالعه می‌‌‌کنند را در اختیارشان بگذارد. اما H۱ کار را برایشان راحت کرده. آنها حالا کافی‌ست یک لایسنس یا مجوز استفاده از نرم‌‌‌افزار از H۱ خریداری کنند تا با استفاده از یک وب‌سایت به راحتی به اطلاعات جامع جهانی دست پیدا کنند.

کتز حدود یک دهه است که با داده‌‌‌های پزشکی سر و کار دارد. او نخستین شرکتش را وقتی دانشجوی سال سوم دانشگاه بود، راه‌‌‌اندازی کرد. آن زمان، او قصد داشت دکترای عصب‌‌‌شناسی بخواند. دیری نپایید که فهمید هیچ پایگاه داده متمرکزی برای دانشجویان وجود ندارد که ببینند کدام برنامه‌‌‌های تحقیقاتی، دانشجویان دکترا را می‌‌‌پذیرند. او به همراه چند تن از دوستانش، ابزاری طراحی کردند که اطلاعات مربوط به تحقیقات علمی را از وب‌سایت دانشگاه‌‌‌ها جمع‌‌‌آوری می‌کرد و برای دانشگاهیان، حساب‌‌‌های کاربری می‌‌‌ساخت تا دانشجوها بتوانند برنامه‌‌‌های تحقیقاتی مناسب با خودشان را پیدا کنند. سال ۲۰۱۶، او شرکتش را فروخت و برای ۶ ماه، به هندوستان رفت. در آنجا از طریق یک دوست مشترک، با ساکس آشنا شد که اواخر دهه ۹۰ به هند نقل مکان کرده بود تا یک شرکت داده‌‌‌های مالی تاسیس کند. ساکس که حالا در نیویورک زندگی می‌‌‌کند، درک عمیقی از داده‌‌‌ها داشت چون بیش از دو دهه در زمینه جمع‌‌‌آوری و تحلیل داده‌‌‌ها در حوزه خدمات مالی کار و تحقیق کرده بود. سال ۲۰۱۸، این دو تصمیم گرفتند H۱ را تاسیس کنند؛ با هدف جمع‌‌‌آوری داده‌‌‌های عظیم صنعت خدمات درمانی.

او می‌‌‌گوید: «هر دوی ما در سطح استراتژیک، عمیقا با هم در یک راستا هستیم اما در فعالیت‌های روزمره، هر کدام سرمان در کار خودمان است». کار ساکس، نظارت بر پلت‌فرم داده‌‌‌هاست در حالی که کتز، به سایر جنبه‌‌‌های کسب و کار از جمله فروش، بازاریابی و امور مالی رسیدگی می‌‌‌کند. از سال ۲۰۲۰، تعداد کارکنان این شرکت در ایالات متحده از ۱۰ نفر به ۱۸۸ نفر رسیده و صدها کارمند بین‌المللی نیز در استخدام دارند. در حال حاضر، H۱ اطلاعات ۱۶۰‌میلیون نشریه معتبر، ۳۵۰‌هزار آزمایش بالینی و ۸‌میلیارد ادعای بیمه و سایر داده‌‌‌های مرتبط با این حوزه را جمع‌‌‌آوری کرده است.

H۱ قصد دارد با کمک سرمایه‌‌‌های اخیر، شبکه جهانی پزشکان خود را گسترش دهد. کتز می‌‌‌گوید: «گرچه در پلت‌فرم ما پزشکانی از کشورها و قاره‌‌‌های مختلف جهان حضور دارند اما قصد داریم شبکه خود را در آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا گسترش دهیم». یکی از چالش‌ها این است که در بعضی کشورها مثل ماداگاسکار، تعداد وب‌سایت‌‌‌هایی که اطلاعات پزشکان را منتشر می‌‌‌کنند بسیار کم است. H۱ بیش از ۱۰۰ مشتری دارد و اوایل امسال، شرکت Carevoyance را خریداری کردند تا به مشتری‌‌‌ها در بازار تجهیزات و لوازم پزشکی نیز دسترسی بیشتری داشته باشند.

وقتی کتز از آینده شرکتش حرف می‌‌‌زند، فقط به دو سه سال آینده نگاه نمی‌‌‌کند بلکه به ده سال آینده می‌‌‌نگرد. او امید دارد که تا پایان دهه آینده، بیماران، شرکت‌های بیمه و سایر استارت‌آپ‌‌‌ها همه از H۱ برای یافتن بهترین پزشک‌‌‌ها استفاده کنند. او می‌‌‌گوید: «در سیستم‌های خدمات درمانی، خیلی چیزها منسوخ و ناکارآمدند. اما آدم‌‌‌های درون سیستم، مثل سیستم نیستند. آنها تشنه یک اتفاق جدیدند تا کمک کنند به شکلی هوشمندانه‌‌‌تر فعالیت کنند».