تعجبی ندارد اگر بگوییم کارکنانی که فرصت‌‌‌ یادگیری، ارتقا و پیشرفت را داشته‌‌‌اند، به احتمال بیشتری در شرکت می‌‌‌مانند. باب نلسون، نویسنده کتاب ۱۰۰۱ راه برای جذب مشارکت کارمندان، گزارش می‌‌‌دهد که یادگیری و توسعه از مهم‌‌‌ترین فاکتورهای جذب مشارکت کارکنان است.

تقویت عملکرد کارکنان از طریق دوره‌‌‌های آموزشی نیازمند تلاش مداوم است. این دوره‌‌‌ها اطلاعات و مهارت‌‌‌های جدیدی را تعلیم می‌‌‌دهند و اغلب موجب ارتقای سمت کارکنان می‌‌‌شوند.

   ارتقای عملکرد کارکنان با برنامه‌‌‌های آموزش و توسعه‌‌‌

در سال ۲۰۱۹ گزارش یک نظرسنجی در مجله بین‌‌‌المللی تحقیقات کسب‌‌‌وکار و مدیریت نشان می‌‌‌دهد که۹۰درصد کارکنان با «بهبود عملکرد از طریق برنامه‌‌‌های آموزش و توسعه» موافق یا کاملا موافق هستند. موارد زیر، برخی از روش‌‌‌های آموزش و توسعه، برای بهبود عملکرد کارکنان است:

آموزش برای مسوولیت‌‌‌های جدید:  کارکنان می‌‌‌توانند از طریق فرصت‌‌‌های آموزشی، خود را برای مسوولیت‌‌‌های متعدد - خواه آموزش‌‌‌های کلی برای درک بهتر نقش‌‌‌های چندگانه باشد یا پذیرش سمت جدید - آماده کنند. برنامه‌‌‌های آموزش و توسعه به کارکنان کمک می‌‌‌کند تا مهارت‌‌‌های مورد نیاز در سمت فعلی خود را فرا گیرند و با مهارت‌‌‌های رهبری و دانش نرم‌‌‌افزاری که در آینده نیاز خواهند داشت نیز آشنا شوند. یکی از مدل‌‌‌های این دسته، کارآموزی است که به کارکنان اجازه می‌‌‌دهد تا به عنوان کارآموز شروع به کار کرده و تا سطوح بالاتر پیشرفت کنند.

یادگیری درباره به‌‌‌روزرسانی‌‌‌های صنعت و تکنولوژی: برنامه‌‌‌های آموزش و توسعه کارکنان، کمک می‌‌‌کنند پرسنل از آخرین تغییرات صنعت خود همچون اصول اخلاقی، ایمنی یا استانداردهای کیفیت آگاه شوند و راه‌‌‌های جدید خلاقیت در کار، استفاده از فناوری و فرآیندهای به‌‌‌روز شده و تعلیمات درباره تهدیدات امنیت سایبری را بیاموزند. تمرین و استفاده از ابزارهای جدید در کارهای روزمره، نتایج بهتری برای کارکنان و کارفرمایان خواهد داشت.

سازگاری با دورکاری:  براساس تحقیقات شرکت برندن هال گروپ (Brandon Hall Group)، شیوع ویروس کرونا موجب شد که ۸۰درصد کارکنان دورکار شوند که این موضوع سبب شد شرکت‌‌‌ها و کارکنان، با مشکلاتی برای تطبیق محیط و ابزارهای جدید کار مواجه شوند. آموزش و توسعه متمرکز بر این فرآیندهای جدید می‌‌‌تواند در این انتقال کمک کند.

پرداختن به نتایج بازبینی عملکرد: برنامه‌‌‌های آموزش و توسعه می‌‌‌تواند به کارکنان کمک کند نقاط قوت خود را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنند. این بررسی‌‌‌ها اغلب دانش یا مهارت‌‌‌هایی را که کارمند باید بر بهبود آنها تمرکز کند، توصیه و در برآوردن این نیاز کمک می‌‌‌کنند.

توسعه مهارت‌‌‌های نرم:  برنامه‌‌‌های آموزش و توسعه می‌‌‌تواند مهارت‌‌‌های نرم را که برای سازگاری با تغییرات در محل کار و در جامعه ضروری است، تقویت کند. آموزش‌‌‌هایی که نمونه‌‌‌هایی از مهارت‌‌‌های نرم مانند انعطاف‌‌‌پذیری، هوش هیجانی و چابکی را به صورت حرفه‌‌‌ای برجسته می‌‌‌کند، می‌‌‌تواند فضایی برای تقویت بهره‌‌‌وری و مشارکت ایجاد کند.

افزایش بهره‌‌‌وری کارکنان با آموزش و توسعه:   بهره‌‌‌وری کارکنان یکی دیگر از زمینه‌‌‌هایی است که اهمیت آموزش و توسعه را نشان می‌‌‌دهد. کارکنانی که در برنامه‌‌‌های آموزش و توسعه حضور موثر دارند، کارآمدتر کار می‌‌‌کنند. سازمان‌‌‌ها برای ارزیابی اثربخشی برنامه‌‌‌های توسعه و آموزش کارکنان خود می‌‌‌توانند این اقدامات را انجام دهند:

  ارزیابی نتایج عملکرد- ارزیابی نتایج کار برای تعیین سطوح پیشرفت

  ارزیابی قبل و بعد از آموزش- از کارکنان بخواهید آنچه از برنامه‌‌‌های آموزش و توسعه انتظار دارند و اینکه آیا شرکت این انتظارات را برآورده کرده است، را به اشتراک بگذارند.

  استخراج داده‌‌‌ها- مطالعه داده‌‌‌هایی مانند مدت زمان یا امتیاز یک دوره برای آگاهی در مورد نحوه ارتباط‌‌‌گیری کارکنان با محتوای آموزشی

  انجام نظرسنجی‌‌‌ها و آزمایشات- نظرسنجی‌‌‌ها و رقابت میان برنامه‌‌‌های آموزشی می‌‌‌تواند دانش و میزان مشارکت کارکنان را بسنجد.

بهره‌‌‌وری کارکنان می‌‌‌تواند نشان‌‌‌دهنده اثربخشی آموزش باشد. اینجا چند نمونه از تاثیرگذاری‌‌‌های آموزش در بهره‌‌‌وری کارکنان آمده است:

  پیشرفت در مدیریت وظایف

برنامه‌‌‌های آموزش و توسعه‌‌‌ با تکیه بر درک بهتر فرآیندها و اهداف مشخص، به کارکنان کمک می‌‌‌کند تا وظایف را به صورت جداگانه یا گروهی مدیریت کنند و به دلیل اینکه کارکنان در کار خود ماهر هستند، به زمان کمتری برای یافتن راه‌‌‌هایی برای انجام وظایف نیاز خواهند داشت.

هدف‌‌‌گذاری برای مهارت‌‌‌های مورد نیاز:  ایجاد فضای آموزش و توسعه برای کارکنان، به کارفرمایان اجازه می‌‌‌دهد تا دانش و مهارت‌‌‌هایی را که از کارکنان انتظار دارند، دقیق مشخص کنند. برنامه‌‌‌های آموزش و توسعه‌‌‌ به کارکنان مهارت‌‌‌های جدید آموزش می‌‌‌دهد یا موجب افزایش بهره‌‌‌وری مهارت‌‌‌های موجود می‌‌‌شود.

تشویق به بهبودی مستمر: امروزه تغییرات تکنولوژی‌‌‌ها موجب ضرورت افزایش مهارت به طور منظم شده است و برنامه‌‌‌های آموزش و توسعه‌‌‌ این فرصت را فراهم می‌‌‌کند. این اقدامات، نوآوری و تمایل به ریسک برای بهبود فرآیندها - با نظارت کمتر - را تقویت می‌‌‌کند.

القای اعتماد: نه تنها کارکنانی که در برنامه‌‌‌های آموزش و توسعه شرکت کرده‌‌‌اند از دانش و توانایی‌‌‌های خود اطمینان بیشتری خواهند داشت، بلکه مدیران آنها نیز از این اطمینان برخوردار خواهند بود. این اعتماد به نفس، حس اشتیاق و مسوولیت‌‌‌پذیری در نتایج شغلی را پرورش می‌‌‌دهد.

شفاف‌‌‌سازی انتظارات:  برنامه‌‌‌های آموزش و توسعه می‌‌‌تواند به سازمان‌‌‌ها کمک کند تا انتظارات کارکنان از آنها را برایشان شفاف‌‌‌سازی کند. این تلاش‌‌‌ها فرهنگ عملکرد محوری را در سازمان ترویج می‌‌‌کند که در آن کارکنان - براساس اصول سازمانی مشخص - برای خود اهداف قابل دستیابی‌‌ را تعیین می‌‌‌کنند.

افزایش جذب مشارکت کارکنان:  هنگامی که کارکنان می‌‌‌دانند یک کارفرمای حمایت‌‌‌گر دارند، تعامل و اشتیاق بیشتری برای انجام کار باکیفیت پیدا می‌‌‌کنند. ارائه چنین فرصت‌‌‌هایی به کارکنان نشان می‌‌‌دهد کارفرما مایل است از کارکنان خود در حرفه‌‌‌شان، حمایت کند.

واحد توسعه دانش گروه رسانه‌‌‌ای دنیای اقتصاد با برگزاری دوره‌‌‌های سازمانی با محتوای اختصاصی و دوره‌‌‌های تخصصی آموزشی برای ایفای نقش در برنامه‌‌‌های آموزش و توسعه فعالیت می‌‌‌کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌‌‌توانید با شماره‌‌‌های ۴۲۷۱۰۱۸۶ و ۴۲۷۱۰۱۷۵ در ارتباط باشید یا به وب‌‌‌سایت http:/ / lms.den.ir/   مراجعه کنید.