دولت بلژیک تغییر به سمت هفته‌های کاری ۴ روزه را پس از تغییرات مهمی که همه‌گیری کرونا در شرایط کاری بسیاری از افراد جامعه ایجاد کرده، موضوعی مهم و اساسی توصیف کرده است. این سخنگو در گفت‌وگو با یورونیوز اعلام کرد که دولت در حال مناظره بر سر موضوع عدم تغییر تعداد ساعات کاری در هفته در صورت اجرای این طرح است. به گفته او، دولت بلژیک قصدی برای اجباری کردن این طرح ندارد.

هفته کاری در حال حاضر در بلژیک ۴۰-۳۸ ساعت کاری را شامل می‌شود که طبق طرح جدید دولت می‌تواند در قالب چهار روز کاری در هفته نیز انجام شود. رئیس حزب سبز فلاندر ائتلاف حاکم این کشور نیز معتقد است این طرح آزادی بیشتری به کارکنان خواهد داد، ولی باید بنا بر انتخاب خودشان باشد؛ این مساله به این بستگی دارد که آنها چگونه زندگی‌شان را برنامه‌ریزی می‌کنند و باید با آن انطباق داشته باشد.

قبلا نیز کشور اروپایی ایسلند طرحی برای هفته‌های کاری کوتاه‌تر در این کشور به اجرا درآورده بوده است. دولت ایسلند با کمک یک اتاق فکر انگلیسی به نام اتونومی Autonomy طرح‌های آزمایشی برای تاثیر هفته‌های کاری ۴ روزه بر عملکرد کارکنان به اجرا گذاشتند. این طرح‌های آزمایشی که در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ منتشر شد حدود ۳ هزار کارمند را که ساعات کاری بسیاری از آنها از ۴۰ ساعت در هفته به ۳۵ یا ۳۶ ساعت کاهش یافته بود در بر می‌گرفت. دستاوردهای این گزارش‌ها نشان می‌داد که بهره‌وری کل در بیشتر کارکنان کاهشی نداشته و در برخی موارد بهبود نیز داشته است. از سوی دیگر کارمندان نیز فشار کاری کمتری را تجربه کرده و احساس سلامت بیشتری داشته‌اند. این دوره آزمایشی اتحادیه‌های صنفی را تشویق کرد تا فشار بیشتری برای کاهش ساعت کاری بیاورند و کارفرمایان نیز عکس‌العمل نشان دادند. از زمان انجام این دوره آزمایشی ۸۶ درصد از کارمندان ایسلندی ساعات  کار کمتری دارند یا این حق به آنها داده شده است.

با وجود این،  ویل استرانج، مدیر اتاق فکر اتونومی، که از طرفداران روزهای کاری کمتر در هفته است، می‌گوید کاهش تعداد کل ساعات کاری در هفته مزایای سلامتی کلیدی برای کارکنان دارد؛ اما این طرح تنها ساعات کاری را فشرده می‌کند و در واقع یک هفته کاری کوتاه‌تر نیست؛ کارکنان با فشرده شدن ساعات کاری مزایای سلامت و رفاه کاهش ساعات کاری را دریافت نخواهند کرد. از طرفی، اجرای این طرح تاثیر چندانی بر بهره‌وری کارکنان ندارد؛ چرا که خستگی کارمندان به همان اندازه قبل خواهد بود.