۱- افزایش کسب‌وکارهای خدمات نظافت حرفه‌ای

ترس از ویروس کرونا برای همیشه معنی نظافت را تغییر داده است. همیشه یک استاندارد اساسی برای نظافت منازل وجود داشت، اما امروزه ضدعفونی‌کننده‌ها در بالای لیست تقاضای افراد قرار دارند. علاوه بر این، فرآیندهای تمیز کردن معمولی دیگر کافی نیست و روش‌های نظافتی قبلی که به رها شدن از آلودگی‌های عمیق، مواد آلرژی‌زا و عوامل بیماری‌زا که اغلب در فرش‌ها، پرده‌ها یا احتمالا در گوشه‌ای باقی می‌مانند، کمک نمی‌کند. در دوران پاندمی ارائه کنندگان خدمات نظافت تجاری با ارائه خدمات جدید در این صنعت و با برخورداری از دانش و مهارت کافی در تلاش هستند تا بتوانند به‌طور حرفه‌ای مشکل نظافت و ضدعفونی منازل و مراکز عمومی را برطرف کنند. ارائه‌کنندگان خدمات نظافت تجاری به‌وسیله ابزارآلات حرفه‌ای و محصولات موثر نظافت، گرد و غبار، ویروس و میکروب‌های موجود در فضا و سطوح را از بین می‌برند. علاوه بر این ارائه‌دهندگان خدمات با استفاده از تجهیزات محافظ شخصی مناسب، مانند دستکش، ماسک و... طی فرآیند نظافت و ضدعفونی کردن، پروتکل‌های ایمنی را رعایت می‌کنند.

۲- افزایش فروش محصولات نظافت منزل

پاندمی، تقاضا برای محصولات تمیزکننده را افزایش داده است. تقاضا برای اسپری‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده و تمیزکننده‌های سطوح و سرویس‌های بهداشتی افزایش یافته است. علاوه بر این، جلوگیری از انتقال عفونت، افزایش بهداشت و تکرار در تمیز کردن سطوح نیز این رشد را ارتقا می‌دهد. براساس گزارش‌ها، بازار جهانی محصولات تمیز‌کننده خانگی تا سال ۲۰۲۴ با نرخ رشد ترکیبی سالانه ۵ درصد تقریبا ۷/ ۱۵ دلار آمریکا رشد خواهد کرد. در ابتدا، تولیدکنندگان آماده پاسخگویی به افزایش ناگهانی تقاضا ناشی از ترس خرید نبودند. به تدریج آنها با افزایش تولید، زنجیره تامین قوی و حضور آنلاین فاصله تقاضا در عرضه محصولات پیشگیری از کووید-۱۹ را به‌طور موثر برآورده کردند.

۳- بازار و خدمات رقابتی

درحال‌حاضر، رقابت سختی در صنعت خدمات نظافت وجود دارد. عمده بازار خدمات نظافت به کشورهای توسعه یافته اختصاص داشت، اما مشاهده می‌شود که همه‌گیری موجب افزایش قابل‌توجه این خدمات در جهان شده است. براساس آمار، انجمن مدیریت تسهیلات خاورمیانه (MEFMA) در طی همه‌گیری کووید-۱۹ خاورمیانه هم شاهد رشد ۹۵ درصدی تقاضا برای این خدمات بوده است. البته هنوز شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی در این بخش با حضور در کشورهای مختلف بازار بهتری دارند. در مقابل، شرکت‌های کوچک در بازارهای محلی به‌طور کارآمد برای کسب‌وکارهای کوچک و مشتریان محلی رقابت می‌کنند. امروزه شرکت‌ها با تمرکز بر قیمت‌گذاری رقابتی، خدمات بی‌عیب و نقص و اتخاذ جدیدترین فناوری‌های نظافت با در نظر گرفتن مقررات و حفظ آن در ذهن مشتریان، آنها را خوشحال و راضی نگه می‌دارند.

۴- توسعه محصولات پیشرفته

بسیاری از کسب‌وکارها عناصر کاملا جدیدی را به محصولات و خدمات نظافتی خود اضافه می‌کنند. فناوری‌های جدید مانند سمپاش‌های الکترو استاتیک توجه بسیاری از تبلیغات تجاری را به خود جلب کرده است. این اسلحه‌ها مواد ضدعفونی‌کننده را روی سطوح اسپری می‌کنند تا مولکول‌ها را جذب و دفع کنند و یک پوشش یکنواخت ایجاد کنند. همچنین نرم‌افزارهای خدمات سرایداری وجود دارد که به شرکت‌های نظافت‌کننده کمک می‌کند تا فرآیندهای خود را زمان‌بندی و ساده کنند. این نرم‌افزار می‌تواند از قیمت‌گذاری گرفته تا کنترل کیفیت و مدیریت پرسنل کارها را به خوبی سازماندهی کند. سایر نوآوری‌ها شامل چراغ‌های ضدمیکروبی LED و دستگیره‌های درب، دستگاه‌هایی که از اشعه ماورای بنفش برای از بین بردن ویروس‌ها استفاده می‌کنند و سیستم‌های جدید تهویه هوا و فیلتراسیون برای دفع این ویروس همگی، جدید هستند.

۵- ضرورت ارائه خدمات نظافت سازگار با محیط‌زیست

تمیز کردن، ضدعفونی کردن و محافظت در برابر ویروس کووید-۱۹ مهم‌ترین نگرانی برای هر کسب‌وکار یا محل خدماتی است. درحین انجام این کار، ممکن است با مواد شیمیایی مختلف موجود در این محصولات تماس داشته باشید. نظافت سبز شامل استفاده از گزینه‌های سازگار با محیط‌زیست است که برای شما و محیط به همان اندازه ‌کم‌خطر‌تر است. آژانس حفاظت محیط‌زیست آمریکا در همین راستا ۴۶۸ محصول را شناسایی کرده است که می‌توانند برای مقابله با ویروس به‌کار گرفته شوند و آسیب‌های محیط‌زیستی کمتری هم داشته باشند. این محصولات دارای مواد ضدمیکروبی هستند که برای سلامتی و محیط زیست بی‌خطر هستند. به ندرت صنعتی بوده است که تحت‌تاثیر کووید-۱۹ نبوده باشد. خدمات نظافت منزل نیز از این قاعده مستثنی نیست. تنها، تاثیر مثبت بر حسب نیازها، امکانات بهداشتی و پایداری مثبت است. بیماری همه‌گیری این صنعت را به سمت تنوع سوق داده‌ است که در آن شرکت‌ها طیف وسیعی از خدمات تخصصی بهبود یافته را برای ارائه بهترین نتایج ارائه می‌دهند. نیاز است تا فعالان این صنعت نحوه ارائه خدمات باکیفیت و پایدار برای محیط را به‌خوبی بدانند و به کارمندان خود در رابطه با اهمیت این موضوع آموزش دهند و تاثیر ماندگاری روی سلامتی جامعه و حفظ محیط‌زیست داشته باشند.