ماته می‌گوید بلوک‌هایی که او درست می‌کند، قوی‌تر، سبک‌تر و ارزان‌تر از سیمان هستند. شرکت او قصد دارد با راه‌اندازی یک خط تولید جدید، تولید خود را سه برابر کند. ضایعات پلاستیکی که تبدیل به بلوک‌های سنگفرش می‌شوند، از بطری‌های شیر و شامپو تا بسته‌های مواد غذایی و ساندویچ، سطل‌های پلاستیکی و طناب را دربرمی‌گیرند. نایروبی روزانه حدود ۵۰۰ تن ضایعات پلاستیک تولید می‌کند که بخش عمده آن یا سوزانده می‌شود یا به‌صورت غیرقانونی دفن می‌شود.

ماته که مهندسی مواد خوانده، تصمیم گرفت شرکت خود به نام جی‌جنگه میکرز (Gjenge Makers) را در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کند تا هم اشتغال محلی را سرعت ببخشد و هم راهی برای کمک به محیط‌زیست پیدا کند. او می‌گوید: «از اینکه در حاشیه باشم خسته شده بودم. نباید منتظر کسی بنشینید تا مساله پلاستیک را حل کند. ما همیشه منتظر دولت یا شهرداری‌ها هستیم یا هر کس دیگری غیر از خودمان. بنابراین، این موضوع اولین محرک من بود و سپس چیزهای دیگر اتفاق افتاد. ابتدا تقریبا فقط یک کنجکاوی محض بود تا ببینم آیا این اتفاق می‌افتد یا نه.»

تولید ضایعات پلاستیکی یک مساله مهم در بیشتر نقاط قاره آفریقا است. در بیشتر کشورها، بیش از ۸۰ درصد ضایعات پلاستیکی به درستی مدیریت نمی‌شوند. اقدام برای مقابله با این مشکل شروع شده است. یکی از کشورهایی که به «مشارکت جهانی اقدام علیه پلاستیک» مجمع جهانی اقتصاد پیوسته، غنا است تا بتواند پروژه‌هایی را که ضایعات را کاهش می‌دهند، افزایش مقیاس دهد. در سایر نقاط دنیا هم کارآفرینانی مثل ماته درحال پیدا کردن راه‌حل‌های خاص هستند.

منبع: IEB.today