تبدیل کارجوهای منفعل به کارجوهای فعال

۱- منبع‌یابی. در سر قیف، مرحله منبع‌یابی قرار دارد که سخت‌ترین بخش فرآیند استخدام است. خیلی از سازمان‌ها به آگهی‌های شغلی و وب‌سایت‌های کاریابی مراجعه می‌کنند، اما استعدادهای واقعا خوب، معمولا خودشان دنبال شغل خوب نمی‌گردند، چون همواره شغل خوب دارند. به هر حال، برخی از آنها دوست دارند به یک گزینه جالب‌تر دیگر برای کار فکر کنند. ما اینها را متقاضیان منفعل می‌نامیم. شغل شما به‌عنوان یک کارآفرین این است که این متقاضیان منفعل را پیدا کنید و به آنها بگویید شغلی که در استارت‌آپ‌ خود دارید، می‌تواند از کاری که آنها در حال‌حاضر انجام می‌دهند، جالب‌تر باشد. خوشبختانه، هزاران متقاضی کار وجود دارند که منتظر یک ندا هستند. بهترین منبع متقاضیان منفعل بدون‌شک این است که شبکه‌های شخصی اعضای تیم فعلی خود را جمع‌آوری کنید. همه یکسری افراد را می‌شناسند که ۱۰۰‌درصد از کارشان راضی نیستند، اما هیچ اقدام جدی برای پیدا کردن شغل بهتر‌ انجام نمی‌دهند. فقط کافی است به این‌گونه افراد دسترسی داشته باشید و بگویید: «از کارت راضی هستی؟ بگذار در مورد کار خودم توضیح دهم.» پتری هاپیو، از شرکای شرکت استودیو موسیقی رآکتور در هلسینکی فنلاند، می‌گوید: «منبع ما عمدتا دوستان‌مان و دوستان دوستان‌مان است‌ بنابراین از شبکه‌های داخلی استفاده می‌کنیم. باید بگویم بیش از ۶۰‌درصد استخدام‌های جدید ما از شبکه‌های داخلی می‌آید.»

بهترین منبع بعدی برای پیدا‌کردن متقاضیان کار جدید، رجوع به شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها است که معروف‌ترین آنها برای این کار عبارتند از: لینکداین (برای فروش و کسب‌وکار)، فیس‌بوک (برای بازاریابی)، گیت‌هاب (GitHub، برای توسعه‌دهنده‌ها)، انجل‌لیست و هکر نیوز (AngelList، Hacker News برای مشتاقان استارت‌آپی)، ردیت و کورا (Reddit، Quora برای متخصصان) و خیلی‌های دیگر. سعی کنید کشف کنید در کدام موقعیت آنلاین ترجیح می‌دهید متقاضیان کار را پیدا کنید. وارد آن فضا شوید و مکالمه‌ای را با باهوش‌ترین و فعال‌ترین اعضا شروع کنید. متفرقه صحبت نکنید. فقط در مورد حرفه‌ و تخصص‌شان گفت‌وگو کنید. بدترین چیزی که می‌تواند اتفاق بیفتد چیست؟ اینکه وقتی به آنها می‌گویید یک پست خالی دارید، به شما بگویند همین الان بهترین شغل ممکن را دارند و نمی‌خواهند کارشان را عوض کنند. خب؟ به آنها تبریک بگویید و سراغ نفر بعدی بروید.

۲- پرورش دادن. در این مرحله از یک بورد ترلو (Trello)یا یک سیستم مدیریت تماس پیشرفته‌تر استفاده کنید تا همه افرادی را که با آنها سروکار دارید، رصد کنید. آنهایی که پیدا می‌کنید، متقاضیان احتمالی هستند که باید آنها را لیست کنید. پرورش‌دادن تنها زمانی کارآیی دارد که در مکالمه‌های فردی و معنادار با متقاضیان کار احتمالی سرمایه‌گذاری کنید. فقط ایمیل‌های تبلیغاتی برای آنها نفرستید. فقط به آنها نگویید «می‌خواهم شما را استخدام کنم!» به به‌روزرسانی‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند جواب‌ دهید، برای آخرین پست یا ویدئویی که به اشتراک می‌گذارند کامنت بگذارید، یا از آنها در حوزه‌ مورد علاقه‌شان سوال بپرسید. درگیری واقعی با مکالمه‌کردن شروع می‌شود، نه با تبلیغ. این کار را با دقت و خویشتن‌داری انجام دهید. بین کسی که محترمانه به دنبال نیروی مورد‌نظرش می‌گردد و فردی که دائم مزاحمت ایجاد می‌کند، تفاوت ظریفی وجود دارد. برای اینکه این کار را به خوبی انجام دهید، باید چند ساعت در هفته را به این فعالیت‌ها برای پرورش‌دادن اختصاص دهید. وقتی یک متقاضی منفعل به فرصت‌های کاری شما علاقه نشان می‌دهد و می‌خواهد در مورد آن صحبت کند، احتمالش زیاد است که اولین بخش فرآیند عرضه کسب‌وکارتان به آنها را انجام دهید.  فراموش نکنید که اینها متقاضیان کار منفعل هستند. باید ابتدا آنها را متقاعد کنید که ارزش دارد به تغییر شغل فکر کنند. مطمئن شوید تقویم محتوایی شما برنامه‌ریزی‌های خوبی دارد که متقاضیان کاری را که وب‌سایت شما را چک می‌کنند، به‌وجد می‌آورد.

۳- استخدام از طریق محتوا. مرحله بعدی استخدام از طریق تولید محتوای مرتبط است که یعنی تا جایی‌که ممکن است در جاهای مختلف حضور داشته باشید. منظور ما این نیست که اینترنت را با آگهی‌های شغلی خودتان پُر کنید. منظور این است که مصرف‌کنندگان وبلاگ‌ها، مقالات یا فیلم‌های شما از طریق یک استراتژی هوشمندانه با تقویم محتوایی شما، بتوانند به کاری که انجام می‌دهید علاقه پیدا کنند. برخی از آنها می‌خواهند اطلاعات بیشتری در مورد نحوه کار شما داشته باشند. می‌توانید این متقاضیان منفعل را که حتی به ترک کردن شغل فعلی خود فکر هم نمی‌کردند، به متقاضیان فعال تبدیل کنید که بفهمند کاری که شما دارید، خیلی جالب‌تر از کار خودشان است. اگر آنها هم به اندازه شما اشتیاق داشته باشند، خیلی ساده‌تر می‌توانید متقاعدشان کنید که به شما بپیوندند.

در اقدامات قبلی، همه تلاش خود را کردید تا متقاضیان منفعل را به متقاضیان فعال تبدیل کنید. به محض اینکه چنین افرادی به شغل پیشنهادی شما علاقه نشان دادند، می‌توانید از آنها بخواهید اطلاعاتی از خودشان بدهند و سپس اقدامات بعدی را که در قسمت بعد معرفی می‌کنیم، انجام دهید؛ اقداماتی که معمولا همان کارهای استانداردی هستند که بیشتر شرکت‌ها انجام می‌دهند و مطمئنا با آنها آشنا هستید.

Untitled-1