ایجاد فرهنگ سازمانی قوی، راه نجات برای مواجهه با بحران

تنها راه برای نجات کسب‌وکارها برای مواجهه با بحران بهداشتی و اقتصادی، ساختن فرهنگ شرکت است که با ارزش‌های قوی ساخته شده است. فرهنگ شرکت سنگ بنای این مسوولیت است. روح و شخصیت شرکت، براساس ارزش‌های اصلی شکل می‌گیرد؛ چگونه یک شرکت با کارمندان خود رفتار می‌کند و نحوه تصمیم‌گیری‌های تجاری را در داخل و خارج شرکت انجام می‌دهد. اگر فرهنگ شرکت به‌طور صحیح ساخته شود، بهره‌وری قابل‌توجه و پایدار را ایجاد می‌کند و باعث ایجاد شهرتی می‌شود که استخدام‌های جدید و ارزشمند و متنوعی را به خود جلب می‌کند.

 روش‌های ایجاد فرهنگ سازمانی

۱- ارزش‌های اصلی شرکت را تعیین کنید و هر روز با آنها زندگی کنید.

زمان مشخصی برای درک شغل خود اختصاص دهید. چه آرزویی برای دستیابی به موفقیت دارید، چه نقشی در بازار بازی می‌کنید و چه نوع رابطه‌ای را برای پرورش با مشتری می‌خواهید؟ این پاسخ‌ها به شما کمک می‌کنند فرهنگی را بسازید که کارمندان، رهبری، شرکا و مشتری‌ها به‌طور یکسان بخواهند از آن استقبال کنند. در مواقع بحرانی، این ستون فقرات شرکت است که کارکنان به آن روی می‌آورند و از آن قدرت می‌گیرند.

۲- این ارزش‌ها را در داخل و خارج شرکت پیش ببرید.

ایجاد فرهنگ نیاز به فداکاری فعال و مداوم به ارزش‌های اصلی شما دارد. کار داخل شرکت باید گسترده و فراگیر باشد. در نحوه برخورد با ارزش‌های خود در جلسات، اهداف را تعیین کنید و هنگام توسعه مشاغل و نوآوری، با کارکنان خود در یک سطح جامع ارتباط برقرار کنید. ارزش‌های خود را از طریق سازمان‌هایی که از آنها پشتیبانی می‌کنید و همچنین ارتباط با اجتماعات و دانشی که با مشتریان و مردم به اشتراک می‌گذارید، تقویت کنید.

۳- یک عضو تیم را به‌عنوان راهبر تیم اختصاص دهید.

یک کارمند در نقش راهبر سازمانی که به چارچوب ارزش‌های شرکت پایبند باشد این مسوولیت را برعهده می‌گیرد. این شخص باید احساس مسوولیت کند و از تیم پشتیبانی کند. فراتر از کار با آنها صحبت کند، مشکلات آنها را بشنود و به مدیران بالاتر ارجاع دهد.

۴- شرکت خود را با مدیریت قوی اداره کنید

در فرهنگ شرکت سازگار با بحران، رهبری سازمانی همه چیز است. فقط در مورد رویکرد‌ها صحبت نکنید. کلمات و ارزش‌های شرکت خود را در معرض عمل قرار دهید. محور فرهنگ یک شرکت پرقدرت و پایدار، هنر رهبر سازمانی است که عملکردش با شناخت از کارکنان خود گره خورده است و این اطمینان را می‌دهد که احساس همه اعضای تیم شنیده شده و با اجرای سیاست‌های منعطف حمایت می‌شوند.

برنامه کاری را با تیم خود به اشتراک بگذارید و در زمان‌های سه‌ماهه، به هر یک از کارمندان به میزان عملکرد شرکت و اینکه آنها خودشان در راستای این ارزش‌ها درحال پیگیری هستند، امتیاز دهید. این امر به شما اطمینان می‌دهد که فرهنگ شما همچنان در سطح بالایی برای همه قرار داشته باشد.

 راهکارهای مدیریتی برای مدیران عامل در بحران کووید-۱۹:

پاندمی کووید-۱۹یک چالش بزرگ بشری ایجاد کرده است: میلیون‌ها بیمار و صدها هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. افزایش نرخ بیکاری در مقاوم‌ترین اقتصادهای جهان و ذخایر موادغذایی فراتر از ظرفیت است. دولت‌ها در تلاش برای ارائه خدمات حساس و سیاست‌های حمایتی هستند. این بیماری همه‌گیر جابه‌جایی ناگهانی در نحوه کار کارکنان، نحوه رفتارمشتریان، نحوه عملکرد زنجیره‌های تامین و حتی آنچه در نهایت عملکرد کسب‌وکار را بر عهده دارد، ایجاد کرده است.در مواجهه با این لحظه منحصر‌به‌فرد و این بیماری همه‌گیر، مدیران عامل روش رهبری خود را به روش‌های مبتکرانه تغییر داده‌اند. در ادامه به برخی از راهکارها اشاره می‌شود:

۱- سریع و جسورانه و مبتکرانه تصمیم بگیرید.

۲- برنامه عملیاتی تصمیم خود را تهیه و سپس پیاده‌سازی کنید.

۳- ذی‌نفعان خود را (کارمندان، مشتریان، جامعه و تامین‌کنندگان) در نظر بگیرید.

براساس علایق ذی‌نفعان، کار خود را مجددا ارزیابی کنید، چه چیزی در ۶، ۱۲ و ۱۸ ماه آینده (از جمله تعداد دفعات و ماهیت تعامل، فرآیندهای مدیریتی و تخصیص منابع) باید متفاوت به‌نظر برسد؟

۴- در ایجاد روابط با دیگر مدیران عامل سرمایه‌گذاری‌های بیشتری کنید.

۵- به‌کارگیری بازاریابی رسانه‌ای. شما باید با تولید محتوای متفاوت، سرگرم‌کننده و مثبت که باعث ایجاد خلاقیت و ایجاد احساس در جامعه می‌شود، به‌طور فعال به نیازهای جدید مخاطبان خود پاسخ دهید. اگر این کار را انجام دهید، به‌رغم شرایط سخت بازاریابی، احتمالا در مشارکت مشتری با خود پیشرفت‌هایی خواهید داشت.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی در دوره کووید-۱۹ پاندمی درحال افزایش و تغییر است. یکی از بزرگ‌ترین عواملی که به افزایش اخیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی دامن می‌زند، میل به یک تفریح است که می‌تواند مردم را از جدی بودن وضعیت خود دور کند. «سرگرم‌کننده بودن» رایج‌ترین سبک احساسی برای محتوای ویدئویی است. بازاریابان باید به جای احساس اینکه دائما نیاز دارند به مشکلات روزانه ما بپردازند به این نیاز که مردم علاقه دارند از مشکلات فرار کنند توجه داشته باشند. مدت‌هاست که محتوای ویدئویی یکی از بالاترین فرمت‌های محتوای جذاب است و تقاضاهای جدید برای حواس‌پرتی در شرایط کنونی باعث شده است که این یک ایده مناسب برای بازاریابان باشد.

تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان نشان داده است اکثر افراد با دیدن تبلیغات، می‌خواهند واقعیت را به حالت تعلیق درآورند و تبلیغات را برای فرار از فشارهای ویروس کرونا مفید می‌دانند. با این حال، ۳۸درصد هم گفته‌اند فکر می‌کنند درحال‌حاضر شوخ‌طبعی در تبلیغات نامناسب است.