اتوماتیک‌سازی کارخانه‌های دنیا  به دست میلیاردر جدید مالزی

تان ۵۰ ساله که کسب‌وکارش را در سال ۱۹۹۷ همراه با همکلاسی‌اش بادی کور هنگ (مدیر ارشد عملیاتی گریتک) آغاز کرده، می‌گوید: «بازار انرژی تجدیدپذیر و خودروهای برقی، این روزها داغ شده و سودآوری ما را بیشتر کرده‌اند.»

فروش در ۹ ماهه منتهی به ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ بیش از ۱۷ درصد افزایش یافت و به ۷۸/ ۱۸۴ میلیون رینگیت (معادل حدود ۵/ ۴۴ میلیون دلار) رسید. به این ترتیب، سود خالص آنها ۶۴ درصد افزایش یافت و به ۳۳۸/ ۵۹ میلیون رینگیت رسید.

شرکت گریتک، تجهیزات اتوماتیک شده برای خطوط تولید شرکت‌های تولیدی مختلف می‌سازد، از تولیدکنندگان ابزارهای پزشکی گرفته تا سازندگان تجهیزات انرژی‌ تجدیدپذیر و شرکت‌های نیمه‌رسانا. در لیست مشتریان این شرکت که بیش از ۵۰ درصد کسب‌وکار خود را از بازارهای بین‌المللی و عمدتا آمریکا به دست آورده، نام شرکت‌های بزرگی مثل «لوردستون موتورز»، تولیدکنندکننده کامیون‌های پیک‌آپ برقی در اوهایو و «فرست سولار»، تولیدکننده سیستم‌های انرژی خورشیدی در آریزونا به چشم می‌خورد.

برجسته‌ترین محصولات گریتک عبارتند از یک دست روباتیک که پنل‌های خورشیدی را در خط تولید جای‌گذاری می‌کند؛ تجهیزاتی برای مدیریت ویفرهای خورشیدی در یک خط تولید؛ و یک ابزار سنجش اتوماتیک‌شده برای گوشی‌های هوشمند.

گریتک از ساخت تجهیزات اتوماسیون تکی، به ساخت کل خطوط تولید تغییر رویه داد و توانست‌ از مشتریانی مثل پاناسونیک و فرست سولار سفارش‌های بیشتری بگیرد و این موضوع درآمد سالانه و سود خالص را بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ بیش از ۱۰ برابر کرد. در همان سال ۲۰۱۹ تان تصمیم گرفت گریتک را در بورس کوالالامپور عرضه کند.

در ماه اکتبر، بانک «پابلیک انوستمنت» (Public Investment) کوالالامپور پیش‌بینی کرد درآمد گریتک طی سه سال آینده ۵/ ۴۷ درصد رشد خواهد کرد. یکی از تحلیلگران این بانک در گزارشی نوشت: «گریتک به دلیل همکاری با فرست سولار و تامین خطوط تولید بیشتر برای این شرکت، در مسیر خوبی برای رشد در بخش فتوولتاییک خورشیدی قرار گرفته است.»

آقای تان که همواره از کارآفرینان و ثروتمندان بی‌حاشیه بوده، خیلی آرام و بی‌تفاوت با موقعیت جدیدش برخورد کرده و می‌گوید: «هیچ‌وقت رویای میلیاردر شدن نداشتم. اصلا انتظارش را هم نداشتم. من یک زندگی ساده دارم. هر روز به دفتر می‌آیم، کارم را انجام می‌دهم و به خانه می‌روم. به خاطر این اتفاق، چیزی در من تغییر نکرده است.»

تان در جزیره پنانگ مالزی و در خانواده‌ای که خودش آن را «فقیر» توصیف می‌کند، بزرگ شد؛ تنها پسر چهار فرزند خانواده. پدرش که راننده تاکسی بود، وقتی تان فقط ۱۳ سال داشت،‌ از دنیا رفت و او مجبور شد در سن پایین مسوولیت‌های بزرگ زندگی را بر دوش بگیرد. در سن ۱۶ سالگی بعد از مدرسه در یک نانوایی به‌صورت پاره‌وقت کار می‌کرد.

تان تحصیلاتش را ادامه داد و در سال ۱۹۹۱ در رشته مهندسی مکانیک فارغ‌التحصیل شد و در یک شرکت ابزار دقیق به‌عنوان برنامه‌ریز تولید مشغول به کار شد. دو سال بعد او ۱۰ هزار رینگیت از مادرش قرض گرفت و شرکت گریتک را راه‌اندازی کرد تا به تولید لوازم برای تجهیزات مهندسی بپردازد. از یکی از دوستانش برای کار بازاریابی شرکت کمک گرفت و در سال ۱۹۹۵ هم دوست دیگرش، پال کور لین به او پیوست. در سال ۱۹۹۷ آنها به تولید تجهیزات اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک برای بخش کالاهای مصرفی الکترونیکی پرداختند. گریتک در سال ۲۰۰۲ کارش را در صنعت نیمه‌رساناها توسعه داد و در سال ۲۰۱۰ نیز وارد بخش سیستم‌های خورشیدی شد. او می‌گوید بزرگ‌ترین موانعی که در روزهای ابتدایی کارش با آن مواجه بود، مهارت‌های مدیریتی ضعیف و برقراری ارتباطات بین‌المللی به زبان انگلیسی بوده است.

به گفته تان، با اینکه در دوران قرنطینه کرونا در مالزی، وقفه‌ای کوتاه در کار آنها ایجاد شد، اما هشت کارخانه شرکت در حال حاضر با تمام توان خود کار را از سر گرفته‌اند. تان که برای رشد بیشتر خیز برداشته، می‌گوید: «کسب‌وکار ما هر روز قوی‌تر می‌شود.»‌

در ماه دسامبر، گریتک با افتتاح یک خط مونتاژ جدید، ظرفیت خود را توسعه داد و قصد دارد در یک پارک صنعتی در نزدیکی این خط مونتاژ، زمین‌های بیشتری را تحت تملک خود درآورد. گریتک همچنین در سه ماه سوم ۲۰۲۰ اولین دفتر کار خود را در آمریکا افتتاح کرد تا برای مشتریان خودروهای برقی خود در آنجا، خدمات‌رسانی راحت‌تری داشته باشد. چند دفتر دیگر هم قرار است امسال در ایالت‌های ایلینوی و آریزونا باز شوند. تان قصد دارد در اواخر ۲۰۲۱ دفتری در آلمان راه‌اندازی کند و کارش را در اروپا و هند، بیشتر توسعه دهد.

او می‌گوید: «ما از اهمیتی که دنیا این روزها برای ESG (مسائل زیست محیطی، اجتماعی و نظارتی) قائل است و حرکت شرکت‌ها به سوی جایگاه به صفر رساندن تولید کربن، نفع زیادی خواهیم برد.»