نوسان ثروت بعد از انتشار اخبار واکسن فایزر

ارزش سهام مدرنا، یک روز بعد از آنکه این شرکت اعلام کرد در فاز سوم آزمایش واکسن کووید-۱۹ به اندازه کافی داده جمع‌آوری کرده تا به هیات مستقلی برای تحلیل‌های بیشتر ارائه کند، نزدیک به ۷ درصد افزایش یافت. این خبر، سه روز بعد از آن بود که غول داروسازی فایزر اعلام کرد واکسن کووید- ۱۹ تولیدی این شرکت، اثربخشی ۹۰ درصدی دارد.

طبق ارزیابی‌های فوربس، ثروت آقای لنگر ۱/ ۱ میلیارد دلار است که بخش عمده آن را سهامش در شرکت مدرنا و نیز چند شرکت کوچک‌تر در حوزه بیوتکنولوژی تشکیل می‌دهد. او بعد از استفان بانسل، مدیر عامل مدرنا با ۷/ ۲ میلیارد دلار و تیموتی اسپرینگر، سرمایه‌گذار بیوتکنولوژی با ۵/ ۱ میلیارد دلار ثروت، قرار گرفته که با افزایش ارزش سهام مدرنا در ماه‌های آوریل و مه، وارد باشگاه میلیاردرها شد. لنگر در این زمینه گفته: «این امتیاز را داشتم که از روزهای اول با مدرنا باشم. از همان اول، تحت تاثیر وعده تکنولوژی RNA برای ساخت داروها و واکسن‌های متحول‌کننده قرار گرفتم. آن وعده قطعا محقق شده است.» سهام مدرنا از ابتدای امسال بیش از ۳۹۰ درصد افزایش ارزش داشته است.

 شهرت لنگر بیشتر به تحقیقات او در حوزه بیوتکنولوژی و به ویژه سیستم‌های تولید و توزیع دارو و مهندسی بافت برمی‌گردد. او در سال ۱۹۷۸ به‌عنوان استاد زیست‌شیمی به MIT پیوست و سپس «لابراتوار لنگر» را در دپارتمان شیمی این دانشگاه تاسیس کرد که بزرگ‌ترین لابراتوار مهندسی زیست دارویی در دنیا محسوب می‌شود و سالانه بیش از ۱۰ میلیون دلار کمک‌های مالی دریافت می‌کند.

لنگر که از اولین سرمایه‌گذاران مدرنا است، در اوت ۱۹۴۸ در نیویورک متولد شد. مدرک لیسانس خود را در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه کورنل دریافت کرد و در سال ۱۹۷۴ با مدرک دکترای علمی مهندسی شیمی، از MIT فارغ‌التحصیل شد. از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۷ در بیمارستان کودکان بوستون، در کنار یک محقق سرطان و همچنین در مدرسه پزشکی هاروارد مشغول به کار شد. لنگر و همسرش لارا که او هم فارغ‌التحصیل MIT است، سه فرزند دارند.

علاوه بر رساندن ثروتش به میلیارد، او چندین جایزه علمی برده و مقالات تخصصی متعددی دارد. دانشجوهای او در لابراتوار لنگر، شرکت‌های بیوتکنولوژی خودشان مثل SQZ و فریکوئنسی تراپتیکس را راه‌اندازی کرده‌اند که خود لنگر از سرمایه‌گذاران و اعضای هیات مدیره آنها است و در این شرکت‌ها سهام دارد.

سرمایه‌گذاری لنگر در مدرنا، پرسودترین سرمایه‌گذاری این استاد بوده و هیچ‌گاه در عقیده خود مبنی بر موفقیت ایده‌های مدرنا، تردید نداشته است. او می‌گوید: «به جز وعده پلت‌فرم تکنولوژی مدرنا، همواره تحت تاثیر تیم رهبری متعهد و کارکنان این شرکت بوده‌ام. آنقدر که ذره‌ای از سهامم را هم از زمان تاسیس آن نفروختم.»‌

  بازنده‌های خبر واکسن

اما همه شرکت‌ها مثل شرکت‌های داروسازی و بیوتکنولوژی، از انتشار اخبار مثبت در مورد واکسن کرونا، منتفع نشدند. سهام شرکت‌هایی که در دوران پاندمی افزایش چشمگیری یافته بود، مثل فیس‌بوک، آمازون و زوم، کاهش یافت.

اریک یوان، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت برنامه تماس تصویری زوم، بعد از انتشار خبر فایزر، ۱۹ درصد ثروت خود، معادل ۲/ ۴ میلیارد دلار را از دست داد. قبل از این خبر، از آنجایی که زوم به یکی از پرکاربردترین برنامه‌ها در دوران دورکاری‌های کرونا تبدیل شده، افزایش ثروت یوان سرعت بی‌سابقه‌ای پیدا کرده بود. وقتی او در ماه آوریل وارد لیست میلیاردرهای فوربس شد، رقم ثروتش به ۵/ ۵ میلیارد دلار رسیده بود. در ماه ژوئیه این رقم ۱۱ میلیارد دلار شد و سپس فقط سه ماه طول کشید تا این رقم دو برابر شود و به ۲۲ میلیارد دلار برسد.

بعد از اعلام موفقیت‌آمیز بودن واکسن فایزر، احتمال بازگشت به شرایط عادی کار و تجمع‌های اجتماعی قوت گرفت و سهام شرکت زوم بین ششم تا دهم نوامبر، ۲۵ درصد کاهش یافت.

همچنین ارزش سهام آمازون ظرف مدت یک هفته، با کاهش ۵/ ۵ درصدی مواجه شد و ۸/ ۹ میلیارد دلار از ارزش آن کم کرد. بعد از اینکه سهام شرکت فیس‌بوک نیز ۶/ ۵ درصد کاهش یافت، مدیر عامل این شرکت، مارک زاکربرگ، در اقدامی کم‌سابقه، ۸/ ۱۷ میلیون دلار از سهامش را فروخت. کاربران فعال فیس‌بوک از زمان شروع پاندمی اندکی زیاد شده بودند و ثروت زاکربرگ حالا ۷/ ۱۰۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

اخبار واکسن فایزر، در بازارهای خارج از آمریکا هم تلاطم‌هایی ایجاد کرد، به‌طوری که جیانگ رنشنگ، مالک چینی شرکت بیولوژیک ژیفی، ۴/ ۲ میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داد. شرکت ژیفی هم در حال تولید واکسن کووید- ۱۹ است که فاز سوم آزمایش را می‌گذراند. ثروت جیانگ از ماه مارس بیش از دو برابر شده بود و رقم آن ۲/ ۱۸ میلیارد دلار برآورد شده است.