نمودارهای برن-آپ و برن-داون

سنجشی که از میزان کار انجام شده داشتیم، کاملا ساده بود. یک صفحه گسترده از بک‌لاگ محصول داشتیم که خانه‌های زیادی اولویت‌ها و کارهای مهم‌تر را نشان می‌دادند. امتیاز یک برای ویژگی‌های معمولی بود و امتیاز دو برای ویژگی‌های ارزشمندتر. همین. هیچ ارزیابی یا نکته پیچیده‌ای وجود نداشت. تعداد امتیاز کارهای انجام شده در هر هفته، آسان‌ترین روش ما بود برای اینکه بسنجیم برای روز معرفی محصول چقدر پیشرفت داریم.

با کشیدن یک نمودار ساده از امتیازها، یعنی کارهایی که هر هفته انجام می‌دادیم، دیدیم همه کارها انجام نشده، اما ظاهرا به آن نزدیک شده بودیم. اگر به همین سرعت ۱۵ امتیاز در هفته اکتفا می‌کردیم، تا روز رونمایی از محصول به امتیاز ۱۵۰ می‌رسیدیم که معادل ۸۴ درصد هدفمان بود. عالی نیست، اما به اندازه‌ای که احساس ناامیدی نکنیم، کافی است.

نمودار «برن» (Burn) یک نمودار است از کار در برابر زمان که دو نوع دارد. یکی نمودارهای «برن-داون» (Burn-down) که نشان می‌دهند هنوز چقدر کار انجام نشده باقی مانده و خط روند را رو به پایین نشان می‌دهند و اغلب به سمت ضرب‌الاجل تعیین شده روی محور افقی است. دوم، نمودارهای «برن-آپ» (Burn-up) که نشان می‌دهند  چقدر کار انجام شده و خط روند را به سمت بالا و اغلب به سمت حجم کل کاری که باید انجام شود، روی محور عمودی نشان می‌دهند (شکل).

نمودارهای برن-داون با نام «اسکرام» معروف هستند که چارچوبی است برای تیم‌های مشارکتی در کار توسعه محصول. اما برخی تیم‌ها نمودارهای برن-آپ را ترجیح می‌دهند، چون تصویر‌سازی زمان تغییر وسعت کار را آسان‌تر می‌کند. در یک نمودار برن-آپ، افزایش وسعت یعنی خط افقی برای کل حجم کار بالا می‌رود. وقتی یک تیم توسعه می‌خواهد تصویرسازی کند که ادامه دادن با حجم کاری که کسب‌وکار به آن تحمیل کرده سخت است، نمودار برن-آپ انتخاب بهتری است.

با هر دو نوع نمودار برن، می‌توانید حجم کار انجام شده را در قالب امتیاز یا ویژگی‌ها و آزمایش‌ها بسنجید. برخی تیم‌ها ترجیح می‌دهند اندازه یا ارزش «داستان‌های کاربر» و «داستان‌های آزمایش» را ارزیابی کنند، اما خیلی‌ها خودشان را به زحمت نمی‌اندازند و به سادگی تعداد آیتم‌ها را می‌شمارند. روش خود را تا جایی که می‌توانید ساده کنید، چون تجربه نشان می‌دهد ارزیابی‌های مداوم معمولا باعث هدررفت زمان می‌شوند. از تلاشی که صرف ارزیابی اندازه آیتم‌های کاری می‌کنید، ارزش اضافه چندانی به دست نمی‌آورید. اگر کارها را به اندازه کافی کوچک کنید، می‌توانید تعداد آنهایی که انجام شده و آنهایی که باید انجام شوند را بشمارید. مثل کافه‌داری که تعداد مشتریانی که سفارش‌هایشان را انجام داده و آنهایی که هنوز منتظرند را می‌شمارد. چه کسی به ارزیابی اینکه هر کدام از این مشتریان چه چیزی سفارش داده و چقدر قرار است پرداخت کند، اهمیت می‌دهد؟

حجم کاری که هر هفته انجام می‌شود، همان «شتاب» تیم است. نکته جالب در مورد نمودارهای برن این است که کمک می‌کنند حجم کاری را که می‌توان در چند هفته آینده بر اساس روند شتاب تیم در هفته‌های قبلی انجام داد، پیش‌بینی کرد. این یعنی شما همچنین می‌توانید پیش‌بینی کنید چقدر از کار برنامه‌ریزی شده‌تان قبل از ضرب‌الاجل تعیین شده قابل انجام است. اگر خط روند در نمودار برن نشان دهد که از برنامه عقب هستید، بهتر است هر چه زودتر متوجه آن شوید. این باعث می‌شود برنامه‌های خود را به‌روز کنید. به همین دلیل، بهتر است نمودار برن قبل از هر کار دیگر مثل جلسات و گزارش‌دهی‌های روزانه یا برنامه‌ریزی‌های هفتگی به‌روزرسانی شود. با یک نمودار ساده، می‌توانید ببینید چقدر کار در هفته انجام شده است ، چقدر کار باقی مانده و می‌توانید انتظار داشته باشید چقدر کار را تکمیل کنید.

می‌توانید از نمودارهای برن برای خیلی چیزها و فراتر از کار توسعه محصول، استفاده کنید. من می‌توانم همین الان یک نمودار برن بکشم و همه کارهایی که برای تمام کردن نگارش این کتاب انجام می‌دهم، نشان دهم. برای کمپین جمع‌سپاری سهام هم نمودار برن داشتم که میزان پولی را که توسط سرمایه‌گذاران تامین می‌شد، نشان می‌داد.

می‌توانیم سودمندی نمودارهای برن را با اضافه کردن کمی اطلاعات بیشتر به آن،‌ افزایش دهیم. یک نمودار برن-آپ استاندارد، معمولا یک خط دارد که کارهای انجام شده را نشان می‌دهد. اما وقتی کاری نیمه‌تمام است، روند نمودار به سمت پیشرفت نشان داده نمی‌شود. فقط کارهایی که کاملا تکمیل شده‌اند. اما وقتی وضعیت‌های مختلف را در جریان کاری خود داشته باشید، می‌توانید آنها را با استفاده از چند خط، روی یک نمودار نشان دهید. در این صورت، نمودار برن-آپ، به یک نمودار دیگر تبدیل می‌شود که آن را «نمودار جریان انباشته» (CFD) می‌نامیم.

می‌توانید یک CFD را بر اساس کارهایی که روی بورد کانبان دارید، ‌به راحتی ایجاد کنید. با هر وضعیت، تعداد کل آیتم‌ها را که به آن وضعیت رسیده‌اند،‌ می‌شمارید. سپس آنها را در خط‌هایی با رنگ‌های مختلف، روی نمودار می‌آورید. در نمودار CFD شما دو وضعیت دارید: حجم کارهای برنامه‌ریزی شده و حجم کارهای انجام شده. اما برای اینکه اطلاعات عمیق‌تری در مورد وضعیت کار داشته باشید، می‌توانید هر وضعیت دیگری را هم تعریف و تصویرسازی کنید.

Untitled-1