بخش نهم

در بخش‌های قبلی این سلسله مطالب به هشت نمونه از شرکت‌های زاپوس‌، پارکر، چورون‌، کاستکو‌، نتفلیکس، استارباکس، ادوبی و‌ای ام جی اشاره شد که توانسته‌اند با روش‌هایی مثل پیاده‌سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر تناسب حداکثری شغل با توانایی‌ها و مهارت‌های فردی‌، تمرکز ویژه‌ای بر ترویج شادکاری و افزایش بهره‌وری از طریق ارائه مشوق‌های شادی‌آور به کارکنان، توجه ویژه به سلامت و رفاه کارکنان‌، یکسان دیدن کارکنان و مدیران در زمان پرداخت حقوق و مزایا‌، آزادی عمل در مورد مرخصی رفتن کارکنان‌، توجه به علایق خاص مشتریان‌شان‌، به چالش کشیدن و برانگیختن توانایی‌های کارکنان و محور قرار دادن رعایت اصول اخلاقی همیشه و همه جا، به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کنند.در بخش نهم این مطلب به فرهنگ سازمانی در شرکت پاکسوس اشاره خواهد شد که فرهنگ سازمانی موفقی را با محوریت برگزاری جشن‌های کاری متعدد شکل داده است.

پاکسوس (Paxos) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه بلاک‌چین و ارائه خدمات مالی دیجیتالی است که برخلاف بسیاری دیگر از شرکت‌های فعال در این حوزه که شرکت‌هایی خشک و جدی هستند به شدت به برگزاری جشن‌های پرنشاط در محیط کار و به بهانه‌های مختلف شهرت دارد. برای اثبات این مدعا کافی است سری به وب‌سایت رسمی این شرکت بزنید تا دریابید برگزاری جشن‌های کاری چه جایگاهی در فعالیت‌های جاری این شرکت دارد. به‌عنوان مثال یکی از جشن‌های رایج در این شرکت‌، برگزاری مراسم باشکوه به مناسبت روز تولد کارکنان است که به یکی از سنت‌های جالب در فرهنگ سازمانی این شرکت تبدیل شده است. این شرکت درحال‌حاضر ۱۱۰ کارمند دارد که در سه شعبه در سه کشور مختلف کار می‌کنند و اگر میانگین ۴۰ کارمند را در هر شعبه شرکت در نظر بگیریم، طی یک سال نزدیک به چهل جشن تولد باشکوه طی روزها و ماه‌های مختلف در این شرکت برگزار می‌شود. مقامات ارشد شرکت پاکسوس برای برگزاری باشکوه و به یادماندنی این جشن تولدها دلایل محکمی دارند. چارلز کاسکاریلا، بنیان‌گذار و مدیرعامل پاکسوس در این مورد می‌گوید: «از همان روز اول برای ارزش قائل شدن برای کارکنان برنامه داشتیم و به همین دلیل یکی از به یادماندنی‌ترین روزهای زندگی هر فرد یعنی روز تولدش را هدف قرار دادیم تا به این ترتیب به افراد نشان دهیم که همیشه و حتی در سخت‌ترین شرایط شرکت هم به یاد آنها هستیم و برای بزرگداشت روز تولد آنها سنگ تمام می‌گذاریم. البته بازخورد این جشن‌ها در بین کارکنان هم فوق العاده و فراتر از حد انتظار بوده و حس تعلق شدیدی را در بین کارکنان نسبت به شرکت ایجاد کرده و حسی شبیه به حضور در خانه و در بین اعضای خانواده را برای آنها ایجاد کرده است.»

 البته جشن تولد کارکنان، تنها یکی از جشن‌های رایج در پاکسوس است. یکی دیگر از جشن‌های به یادماندنی در این شرکت، «گواکامول» نام دارد که یک دورهمی پرنشاط و خوشمزه است و به‌صورت ماهانه برگزار می‌شود و اغلب کارکنان برای فرا رسیدن آن روزشماری می‌کنند. در مجموع به‌واسطه برگزاری جشن‌های متعدد و باشکوه در پاکسوس است که تمام کارکنان این شرکت به طرز عجیبی خود را متعلق و وفادار می‌دانند و موفقیت شرکت را موفقیت و پیشرفت خود در نظر می‌گیرند. نکته جالب در مورد تاثیرگذاری شگفت انگیز برگزاری جشن‌های کاری در محیط کار این است که شرکتی مانند پاکسوس که در حوزه‌ای جدی و تکنولوژی محور فعالیت می‌کند، ترجیح داده با استفاده از یک مشوق ساده و کم‌هزینه دل کارکنانش را به‌دست آورد و با ایجاد حس تعلق نسبت به شرکت و همکاران، آنها را به ماندن در شرکت و خودداری از پیوستن به رقبا ترغیب کند.