عبور از بحران‌ها با توجه به محیط‌زیست و فناوری‌های نوین

 ممنون از هر دوی شما. خوشحال هستیم که امروز فرصتی را به گفت‌وگو با ما اختصاص دادید. اگر امکان دارد، پس‌زمینه‌ای از تاسیس شرکت خود را بیان کنید.

گیلکو گلوبال در سال ۲۰۱۴ و در همکاری با شرکت اسپانیایی تولید آسانسور اورونا بنیان‌گذاری شد. ما در آن زمان هم در صنعت ساختمانی فعالیت داشتیم، به طراحی مهندسی، مشاوره پروژه و به‌ویژه کار در حوزه‌های بیمارستانی و زیرساختی مشغول بودیم. در آن حوزه، یکی از وظایف ما خرید آسانسور و محصولات مشابه برای پروژه‌های مشتریانمان بود و به همین دلیل از نیازهای بازار هند آگاهی کامل داشتیم. با توجه به این تخصص و آگاهی از وضعیت بازار هند، شرکت اورونا ما را دعوت به همکاری کرد و به این شکل گیلکو گلوبال را ایجاد کردیم. در ادامه، پدرم دیپاک نیز پس از بازنشستگی از حوزه مهندسی نفت و گاز هند به ما پیوست و توانستیم از تخصص او در غلبه بر چالش‌ها و مشکلاتی که در مسیر خود داشتیم، بهره ببریم. بازاریابی پایدار، فروش و خدمات پس از فروش از چالش‌های ما در روزهای نخست کار بود، اما بیش از هر چه باید به افزایش شناخت بازار هند از شرکت خود و نشان تجاری اورونا می‌پرداختیم. آسانسورهای این شرکت اسپانیایی در اروپا به خوبی شناخته شده بودند و در حقیقت ۱۰ درصد از آسانسورهای کل اروپا را این شرکت ساخته است. کیفیت، مصرف پایین انرژی، طراحی مناسب و ایمنی بالا از مواردی بود که می‌توانستیم روی آنها مانور دهیم.

 درحال‌حاضر، شرکت شما چه خدماتی ارائه می‌کند؟

گیلکو گلوبال در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل ثابت مانند آسانسور، پله‌های برقی، نوارهای متحرک، آسانسور خودرو، پارکینگ‌های خودکار، زیرساخت‌های شهری و تحویل خودکار غذا فعال است. ما همچنین سیستم‌های نظارتی و کنترل ورود و خروج را به بازار هند ارائه می‌دهیم.

 در بازار هند از چه ویژگی‌هایی برای رقابت استفاده می‌کنید؟

مشتریان بالقوه در هند، بسیار نسبت به قیمت حساس هستند. از نظر آنها، ارزان‌ترین محصول، بهترین است. به همین دلیل، ضمن آنکه همان محصولات باکیفیتی را که در اروپا عرضه می‌شود، به آنها ارائه می‌کنیم، قیمت‌های خود را نیز تا حد ممکن پایین آورده‌ایم. با این حال، تخفیف اصلی ما به مشتریانمان، هزینه‌های پایین تعمیرات و نگهداری است. در حقیقت، قیمت را باید نسبت به کل طول عمر یک محصول سنجید.

 آیا فقط محصولات شریک اسپانیایی خود را در هند عرضه می‌کنید یا به فکر تولید در خاک کشور خود افتاده‌اید؟

همان‌طور که گفته شد، قیمت یکی از مهم‌ترین مولفه‌های رقابتی در بازار هند است. اگر ما محصولاتمان را در کشور خود تولید کنیم، هزینه‌ها به شدت پایین می‌آید و می‌تواند فروش ما را چند برابر کند. این مساله از نظر محیط‌زیست هم توجیه دارد؛ چرا که میزان حمل‌ونقل کل کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند. با این حال، چنین تصمیمی را شرکت اسپانیایی باید بگیرد و تصمیم‌گیری یکجانبه در شراکت جایگاهی ندارد.

 آیا تفاوت‌های بزرگی بین بازار اروپا و هند می‌بینید؟

بله. بازار آسانسور اروپا بیش از هر چیز بر پایداری، کارآیی، اثرات زیست‌محیطی و هزینه‌های بلندمدت محصول متمرکز است. در طرف مقابل، بازار هند به‌دلیل افزایش میزان برج‌ها و آسمانخراش‌ها به‌دنبال آسانسورهایی هرچه سریع‌تر می‌گردد. در این بین ممکن است اندکی از کارآیی و بهره‌وری آن را نادیده بگیرد. همچنین به‌دلیل تراکم بالای جمعیتی در هند، آسانسورها باید قدرت و توان بیشتری داشته باشند و به این دلیل تا حدی از اثرات زیست‌محیطی و بهره‌وری انرژی چشم‌پوشی می‌شود.

 آیا مفهوم سخن شما این است که محیط‌زیست و میزان مصرف انرژی در هند جایگاهی ندارد؟

خیر. در بازار هند به‌دلیل ویژگی‌های جمعیتی و فرهنگی خود نیاز به محصولاتی ارزان‌قیمت و قدرتمند و البته سریع دارد. با این حال، همچنان محصولی که ضمن برخورداری از این ویژگی‌ها بتواند دوستدار محیط‌زیست باشد و مصرف انرژی پایینی داشته باشد، مزیتی جدی نسبت به رقبا پیدا می‌کند. از طرفی حساسیت جامعه جهانی نسبت به محیط‌زیست و مصرف انرژی روزبه‌روز بیشتر می‌شود و این موضوع را می‌توان در هند هم مشاهده کرد.

خوشبختانه آسانسورها و سایر دستگاه‌های حمل شرکت شریک اسپانیایی ما از این ویژگی‌ها برخوردار است. این شرکت نخستین شرکت جهان است که در صنعت آسانسور موفق به دریافت گواهینامه ۱۴۰۰۶ برای طراحی دوستدار محیط‌زیست شده است. مصرف پایین انرژی آسانسورها هم مساله مشابهی است که به‌ویژه در زمان بلااستفاده نبودن آن پررنگ‌تر می‌شود. به عبارت دیگر، از آنجا که در بسیاری از ساعات روز، آسانسورها درحال استفاده نیستند، باید به مصرف انرژی‌شان در آن حالت توجه خاص کرد.

 از نظر محیط‌زیست و پایداری محصولات به چه مواردی باید توجه کرد؟

زمانی که یک شرکت به استاندارد ایزو ۱۴۰۰۶ دست پیدا می‌کند، تعهد خود به پایداری و حفظ محیط‌زیست را نشان داده است. به توجه به وضعیت شکننده محیط‌زیست و افزایش دغدغه جامعه نسبت به این موارد، محصولات باید در تمام مراحل طول عمرشان پایدار باشند. این مراحل از طراحی و توسعه تا بازیافت محصولات قدیمی را در برمی‌گیرد. همچنین باید کمترین میزان انتشار کربن و گازهای گلخانه‌ای را داشته باشند و حتی در فرآیندهای تولید و حمل‌ونقل نیز بهینه‌ترین رویه‌ها برایشان در نظر گرفته شود. نکته اینجا است که در اغلب موارد، توجه به این موارد حتی به‌طور مستقیم نیز به نفع شرکت است. به‌عنوان مثال، تولیدکننده‌ای که با کمترین مصرف سوخت و مواد اولیه بتواند محصول خود را تولید کند، هزینه تمام شده پایین‌تری هم خواهد داشت.

در این میان، همان‌طور که پیش از این هم بیان شد، اگر بتوان به سمت تولید محلی هم رفت، یک گام دیگر به سمت پایدارسازی فعالیت‌ها و کاهش هزینه‌ها برداشته می‌شود. به عبارت دیگر، هر قدر که فاصله جغرافیایی بین زنجیره‌های مختلف تامین (از مواد اولیه گرفته تا تولید و فروش و بازیافت) کاهش یابد، نیاز به حمل‌ونقل کمتری خواهد بود و مزایای گفته شده افزایش می‌یابد. چنین رویکردی، مولفه دیگر پایداری یعنی توجه به مسائل فرهنگی و انسانی کار را هم تقویت می‌کند و با ایجاد اشتغال، وجهه اجتماعی بهتری برای شرکت فعال رقم می‌زند.

 یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ماه‌های اخیر فراگیری ویروس کرونا بوده است. این بحران ضربه شدیدی به حوزه‌های حمل‌ونقل و ساختمانی زد. شما در این دوران چه اقداماتی در پیش گرفتید؟

بحران کرونا پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت فراوانی داشت و همچنان ادامه دارد. دولت هند نیز مانند اکثر کشورهای دیگر اقدام به محدودسازی فعالیت‌ها و ممنوع‌سازی تجمع مردم کرد. این مساله به حوزه کار ما لطمه زد. با این حال، تصمیم گرفتیم سلامت کارکنان و مشتریان را در اولویت قرار دهیم و خودمان نیز محدودیت‌هایی در فعالیت‌ها در نظر بگیریم. در این دوره، تعداد کارکنان در شرکت کاهش یافت و از ترددهای غیرضروری و بدون مجوز جلوگیری شد. کارکنانی هم که امکان کار از خانه داشتند یا نشانه‌هایی از بیماری در آنها دیده می‌شد، در خانه‌های خود باقی ماندند.

با این حال، مهم‌ترین آسیبی که این بحران به‌دنبال داشت، اختلال در تامین مواد اولیه و محصولات بود. بسیاری از محصولات ما از خارج تامین می‌شوند و اختلال در فرآیندهای حمل‌ونقل یا کاهش تولید تامین‌کنندگان بر فعالیت‌های شما هم اثر می‌گذارد. برای عبور از چنین بحران‌هایی باید از پیش به بررسی سناریوهای احتمالی آینده پرداخت و برای هرکدام از آنها آماده شد. در زمان مواجهه با بحران نیز باید دید بلندمدت به مسائل داشت و به‌دنبال راهکارهایی بلندمدت برای موفقیت بود. این مساله به‌ویژه با افزایش وجهه اجتماعی شرکت‌ها معنا می‌شود. اگر یک شرکت بتواند نسبت به دغدغه‌های جامعه و مشتریان خود حساس بماند، پس از عبور از بحران، با سرعت بیشتری می‌تواند به مسیر موفقیت و سودآوری بازگردد.

 برای دوران پس از بحران کرونا چه برنامه‌ای دارید؟

روندهای کنونی مثل پایداری و دیجیتالی‌شدن همان راهکارهایی هستند که احتمالا می‌توانند موفقیت بلندمدت را تضمین کنند. درباره پایداری که صحبت شد اما دیجیتالی‌شدن و نیازهای جدید جامعه نیز به شکلی غیرمنتظره مسیر ما را ساده‌تر ساخت. شریک اسپانیایی ما، در سال‌های اخیر اقدام به تحقیق و توسعه فناوری‌هایی برای آسانسورها کرده بود که اکنون زمان بهره‌برداری از آنها است.

در آسانسورهای جدید، نیاز به لمس دکمه‌ها نیست و آسانسور با فرمان‌های صوتی به حرکت درمی‌آید. همچنین ضدعفونی کردن خودکار آنها بیش از گذشته مدنظر قرار گرفته که سلامت جامعه تامین شود. ادامه این فناوری‌ها در کنار توجه به پایداری زیست‌محیطی و اجتماعی و همچنین کاهش هزینه‌های عملیاتی و مصرف انرژی می‌تواند مسیر رشد و توسعه را هموار سازد.

p23- (1)