چرا مقایسه کردن خودمان با دیگران غلط است؟

تئودور روزولت زمانی گفته بود: «مقایسه کردن، قاتل لذت است» و با این حال، ما همچنان و همواره در حال مقایسه کردن خودمان با دیگران هستیم. چرا با اینکه این کار آسیب جدی به اعتماد به‌نفس ما می‌زند، استرس و نگرانی ما را افزایش می‌دهد و باعث از بین رفتن عزت نفس‌مان می‌شود، باز هم آن را تکرار می‌کنیم؟

 مقایسه کردن، یک بخش عادی از کارکرد مغز است. «نظریه مقایسه اجتماعی» می‌گوید وقتی خودمان را در برابر دیگران می‌گذاریم، انگار برای خودمان ارز‌ش‌گذاری می‌کنیم و از مقایسه‌ کردن برای پیشرفت شخصی و خودانگیزشی استفاده می‌کنیم. به هر حال، اغلب مواقع، مقایسه کردن خودمان با دیگران اثر منفی دارد، به‌ویژه برای کسانی که عزت نفس پایینی دارند. مقایسه اغلب باعث می‌شود احساس ناکافی بودن داشته باشیم و در بلند مدت هیچ مزیتی برای ما ندارد. در کنار احساس بدی که نسبت به خودمان پیدا می‌کنیم، به دلایل زیر، مقایسه کردن خودمان با دیگران منطقی نیست:

۱- هر کس یک نقطه شروع متفاوتی دارد

ممکن است شما تازه شروع به یاد گرفتن ورزش گلف کرده باشید، اما دوستتان ۱۰ سال است که گلف‌باز است. یا شاید شما نمره ۱۵ خودتان را در درس ریاضی، با نمره ۲۰ همکلاسی‌تان که پدر و مادرش هر دو استاد ریاضی هستند، مقایسه کنید. تا وقتی نقاط شروع کاری عین هم نباشند – که هیچ وقت هم نیست – نباید پیشرفت، نتیجه یا موفقیت را با کسی مقایسه کنید.

۲- هر کس منحصر به فرد است و سطح استعداد متفاوتی دارد

برخی افراد با ضریب هوشی بالایی متولد می‌شوند. برخی افراد به‌طور طبیعی از هماهنگی فوق‌العاده‌ای بین دست و چشم برخوردارند. برخی دیگر در موسیقی یا هر هنر دیگری یا در ریاضیات عالی عمل می‌کنند.

 هر کدام از ما انسان‌ها نقاط قوت و استعدادهای منحصر به فرد خودمان را داریم. قضاوت کردن خودتان بر اساس قابلیت‌های دیگران، مثل این است که سیب را با پرتقال مقایسه کنید.

۳- منابعی که در اختیار شما است، با منابعی که در اختیار فرد دیگری است، فرق دارد

اگر شما بخواهید یک ویولن نواز باشید و پدرتان یکی از نوازندگان ارشد و ثروتمند ویولن در کنسرت ملی باشد، نسبت به کسی که در یک خانواده با سطح مالی متوسط به دنیا آمده که هیچ تجربه‌ای در موسیقی ندارد، از مزیت بسیار بالایی برخوردارید. اغلب اوقات ما نمی‌دانیم یک نفر از چه مزیت‌هایی برخوردار بوده که به او کمک کرده به یک جایگاه عالی برسد.

۴- همیشه یک نفر بهتر وجود دارد

افراد زیادی هستند که می‌توانند به‌طور منطقی ادعا کنند که در هر چیزی بهترین هستند. تقریبا ۸ میلیارد انسان در دنیا زندگی می‌کند. افراد زیادی هستند که برای بهترین بودن، باید از آنها برتر باشید. بنابراین، چرا خودتان را با دوست‌تان یا کسی که در خیابان از کنار شما رد می‌شود یا هر کس دیگری مقایسه می‌کنید؟

حالا که دیدید مقایسه خودتان با دیگران راه حل مفیدی نیست، این روش‌ها پیشنهاد می‌شوند تا بازدهی بیشتری داشته باشید: خودتان را با خودتان مقایسه کنید. به پیشرفت خودتان در طول زمان توجه کنید. سعی کنید هر روزتان از روز قبل بهتر باشد و از این اتفاق انگیزه بگیرید. خودتان را کمتر در معرض شبکه‌های اجتماعی قرار دهید. شبکه‌های اجتماعی ظاهرا برای مرتبط کردن افراد با هم اختراع شده‌اند. اما در واقعیت، چون افراد آن چیزی را که می‌خواهند دیده شوند به اشتراک می‌گذارند، نه خود واقعی‌شان را، برعکس این اتفاق می‌افتد و افراد از هم دورتر می‌شوند.

از موفقیت دیگران، به‌عنوان منبع الهام استفاده کنید، نه مقایسه. زندگی افرادی را که در کارشان بهترین هستند مطالعه کنید و ببینید چطور به آنجا رسیده‌اند. از موفقیت‌های آنها درس بگیرید و در آن مسیر تلاش کنید.

منبع: fa.ieb.today