تحقق اهداف بشردوستانه متناسب با شرایط روز جامعه

 از آنجا‌که محک در نزدیک به سه دهه فعالیت خود تلاش کرده است تا با همراهی نیکوکاران، کارکنان و داوطلبان، در مسیر تحقق اهداف بشردوستانه فعالیت کند و همواره اولویت خود را ارزش‌هاى انسانی قرار داده، این روزها نیز می‌کوشد تا در تصمیم‌گیری‌های روزهای سخت به مصلحت تمامی ذی‌ربطان خود فکر کند. «مریم دیانتی‌زاده» مدیر واحد منابع انسانی محک با شرح این تصمیمات گفت: «همزمان با اطلاع‌رسانی شیوع گسترده بیماری کرونا از سوی وزارت بهداشت در اسفندماه سال گذشته، به‌منظور کنترل و پیشگیری از شیوع این بیماری ۸۰ درصد از خطوط عوایدی سازمان به شیوه قبلی متوقف شد که شامل تعطیلی کلیه دفاتر به غیر از دفتر دارآباد و بخش‌های قلک و نماد تا ۲۳ فروردین ماه بود. حضور همکاران در بخش‌هایی از موسسه متوقف و سندی مبنی بر دستورالعمل دورکاری تدوین شد. در ابتدای امر ۶۰ نفر از همکاران در واحدهای کال سنتر و روابط‌عمومی دورکار شدند و درحال‌حاضر امکان دورکاری برای ۱۶۰ نفر از کادر اداری میسر شده است. پس از فروردین با تعریف گام‌به‌گام زیر ساخت‌های دورکاری و از سوی دیگر تغییر فرآیندهای کاری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توجه به شرایط روز جامعه، از ادامه توقف فعالیت برخی از واحدها نظیر استند و قلک که مورد درخواست نیکوکاران نیز بود، جلوگیری شد. برای مثال، شمارش قلک‌ها توسط موزعین در محل تحویل از نیکوکاران ممنوع و مقرر شده است تا قلک‌ها پلمب شده و به محک انتقال داده، سپس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تایید شده از سوی وزارت بهداشت بازگشایی و وجوه آن شمارش شوند. از سوی دیگر توسعه زیرساخت‌های کمک آنلاین از طریق بارگذاری وب‌سایت جدید محک و نیز ایجاد روش‌های جدید کمک از جمله پیام همدلی محک که راهی آنلاین برای ارسال پیام تبریک و تسلیت و همدلی با عزیزان از راه دور است، زمینه ارائه خدمات به نیکوکاران و ارائه روش‌های کمک به کودکان مبتلا به سرطان متناسب با شرایط روز را فراهم کرد.»

تشکیل کمیته سلامت گام دیگری در راستای تلاش برای حفظ سلامت ذی‌ربطانمان بود. اعضای این کمیته را مدیر منابع انسانی، مسوول بهداشت محیط، مسوول بهداشت حرفه‌ای سازمان، کارشناسان آموزش منابع انسانی، پزشک فوکال پوینت، همکاران اجرایی و پشتیبانی تشکیل دادند تا در مواقع ضروری تصمیمات سریع و پیشگیرانه گرفته شود. در این کمیته دستورالعملی مبنی بر کنترل و پیشگیری از ابتلای نیروی انسانی به ویروس کرونا تهیه و همراه با آموزش پروتکل‌های بهداشتی از طریق بروشور، برد سازمان، پرتال منابع انسانی، ایمیل و واتس‌اپ در اختیار همکاران دورکار و مستقر در محک قرار گرفت. همچنین مقرر شد تا در این شرایط تجهیزات بهداشتی و سلامتی به‌صورت روزانه و هفتگی در میان کارکنان توزیع شود. علاوه بر این شماره تماس اعضای کمیته سلامت در دسترس تمامی همکاران قرار گرفت تا در صورت بروز علائمی نظیر سرماخوردگی، آب‌ریزش، سرفه و... بلافاصله پس از خودداری از ادامه فعالیت، این موضوع را به اطلاع این کمیته برسانند. در ادامه اعضای کمیته سلامت موظف به پیگیری انجام اقدامات لازم برای پیگیری درمان و بهبودی همکار مبتلا به کرونا نیز هستند.

از آنجا که پیش از شیوع کرونا بخش‌های اداری محک مستقر در ساختمان بیمارستان بود، با شروع پاندمی کرونا، به‌منظور حفظ سلامت کلیه کارکنان و کودکان مبتلا به سرطان، ساختمان مجاور بیمارستان افتتاح و محل کار کارکنان اداری و پشتیبانی از بخش‌های درمانی جدا شد. همچنین تفکیک محل‌های تردد به‌منظور کاهش سطح تماس کادر اداری با کادر درمان در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گرفت. استقرار دستگاه ضد عفونی‌کننده در مقابل درب‌های ورود و خروج، کاهش ساعت کاری در بخش‌های اداری، الزام قانونی به استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، از دیگر اقدامات واحد منابع انسانی محک در روزهای سخت شیوع بیماری کرونا است.

همچنین برای رفع اضطراب ناشی از ابتلا به ویروس و انگ‌زدایی اجتماعی از مبتلایان به کرونا تلاش کردیم و با شیوع ویروس کرونا فرم‌های خود‌اظهاری تایید شده از سوی وزارت بهداشت در اختیار تمامی کارکنان سازمان‌ها و ادارات از جمله محک قرار گرفت. طی خوداظهاری در این فرم‌ها پس از تایید پزشک متخصص، آزمایش‌های تشخیص کرونا انجام و اقدامات درمانی لازم آغاز می‌شود. اما در طول مدت شیوع این بیماری مشاهده شده است که تعدادی از افراد از اظهار ابتلای خود به این بیماری امتناع کرده و با انکار و پنهان‌کاری سلامت دیگران را نیز به خطر می‌اندازند. مدیر واحد منابع انسانی محک درخصوص اقدامات این سازمان به‌منظور رفع این مشکل و انگ‌زدایی از کارکنان ادامه داد: «تجربه نشان داده است بروز بیماری کرونا در برخی از افراد با انکار و پنهان‌کاری همراه است که خود موجب گسترش شیوع ویروس می‌شود. در این زمینه محک به دلیل فرهنگ‌سازی دیرینه در زمینه دو اصل بنیادین این سازمان یعنی شفافیت و پاسخگویی در بیش از ۲۹ سال فعالیت خود، در میان تمامی ذی‌ربطان با چالش کمتری روبه‌رو بود. با این حال اقداماتی نظیر ارتقای فرهنگ خوداظهاری، تلاش برای رفع افکار منفی درخصوص مبتلایان به کرونا و آگاهی‌رسانی رعایت صحیح پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی از جمله فعالیت‌های محک در راستای کاهش وحشت از این ویروس به شمار می‌رود. همچنین با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در طول این مدت موفق به برقراری ارتباط موثر و ارائه مشاوره به همکارانی شدیم که به نوعی خود یا یکی از اعضای خانواده‌شان درگیر این بیماری بودند و با اطلاع‌رسانی ابتلای آنها به ویروس کرونا و بهبودی‌شان به همه همکاران، توانستیم واکنش‌های مثبت سایر همکاران را نیز دریافت کنیم. در محک دستورالعملی درخصوص تخصیص مرخصی استعلاجی برای همکاران که خود یا خانواده‌شان به کرونا مبتلا شده‌اند یا مشکوک به ابتلا هستند در نظر گرفته شده که با نظر پزشک فوکال پوینت از ۷ تا ۳۰ روز متغیر است. این موضوع در تسهیل شرایط و رفع فشار در شرایط بیماری برای همکاران بسیار موثر بوده است.»

در کنار تمام این موارد، بدیهی است که درمان کودک مبتلا به سرطان در هر شرایطی باید ادامه پیدا کند.