مراقب این اشتباه مبتلایان به کرونا باشید

ویروس کرونا هم اینک به طور گسترده در جهان گسترش یافته است و تقریبا هیچ نقطه‌ای در جهان عاری از این ویروس نیست. کووید ۱۹ تاکنون ۳۲ میلیون نفر را آلوده کرده و ۹۷۰ هزار تن را به کام مرگ کشانده است. از آنجا که هنوز راهکار موثری برای مقابله با این ویروس کشف نشده است، دانشمندان می‌کوشند با آگاه سازی مردم نسبت به علائم این بیماری، زنجیره شیوع ویروس را قطع کنند. شناخت علائم کرونا از آن جهت اهمیت دارد که با شناخت سریع مبتلایان و قرنطینه کردن آن‌ها می‌توان مانع از گسترش بیشتر ویروس در جامعه شد. تب، سرفه‌های مداوم و خشک، خستگی و بی حالی، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، بثورات پوستی و اسهال از جمله رایج‌ترین علائم ابتلا به کرونا است.

تاکنون دانشمندان معتقد بودند درصد قابل توجهی از مبتلایان به کرونا به خصوص جوانان و کودکان هیچ علامتی از بیماری را نشان نمی‌دهند. با این حال، تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد شمار افرادی که هیچ علائمی از کرونا را نشان نمی‌دهند بسیار کم است.

بر این اساس، دانشمندان سوئیسی در تحقیقات خود اعلام کردند برخلاف تصور پیشین درباره نداشتن علامت کرونا از سوی بیشتر بیماران، یافته‌های جدید نشان می‌دهد تنها بخش کوچکی از بیماران هیچ علامتی ندارند و درصد قابل توجهی از مبتلایان در طول بیماری دستکم یک علامت را از خود نشان می‌دهند.

محققان دانشگاه برن سوئیس اعلام کردند برخی افراد مبتلا به کووید ۱۹ ممکن است علائم شدیدی شامل ذات الریه ویروسی، سندرم تنگی نفس و در نهایت مرگ را تجربه کنند و برخی دیگر تنها نشانه‌های ملایمی از بیماری را از خود بروز دهند. با این حال، محققان در این مطالعات تمرکز خود را بر روی افرادی قرار دادند که به ظاهر هیچ علامتی از بیماری را نداشتند.

محققان سوئیسی ۷۹ تحقیق که بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ نفر بیمار کرونایی را بررسی کرده بود مورد مطالعه قرار دادند. در این میان، یک هزار و ۲۸۷ تن از این بیماران هیچ علامتی از خود نشان نداده بودند. پس از بررسی‌ها مشخص شد تنها ۲۰ درصد این جمعیت واقعاً هیچ علائمی از بیماری کرونا را نداشته اند و سایر آن‌ها در طول دوره بیماری شاهد علائم کووید ۱۹ بوده اند.

دانشمندان می‌گویند ۸۰ درصد افراد مبتلا به کرونا که تصور می‌کنند هیچ علائمی از این بیماری را ندارند، با گذشت زمان و به هر میزان که از وجود ویروس در بدن آن‌ها می‌گذرد، علائم کرونا در آن‌ها دیده می‌شود. این بدان معناست که افراد باید نسبت به علائم بیماری بسیار هوشیار باشند. این هوشیاری می‌تواند منجر به شناسایی سریع افراد مبتلا و جلوگیری از آلوده کردن دیگران در جامعه شود.

همیشه مبتلایان به کرونا علائم آشکاری ندارند. برای مثال، متخصصان انگلیسی در تحقیقات خود اعلام کردند اگر یک فرد اسهال غیر طبیعی دارد احتمالا در خطر ابتلا به کووید ۱۹ قرار دارد و باید خود را قرنطینه کند. دانشمندان معتقدند علائم مرتبط با فعالیت معده و روده با ابتلا به ویروس کرونا ارتباط مستقیم دارد. در بسیاری از موارد اولین نشانه پنهان ابتلا به کرونا در فعالیت معده و روده و غیر طبیعی شدن مدفوع فرد رخ می‌دهد. از آنجا که مردم کمتر به این موضوع توجه دارند، در گام بعدی علائم دیگر مانند تب و سرفه خشک در بیمار نمایان می‌شود و آن زمان است که فرد به ابتلای خود به کرونا پی می‌برد.

توصیه می‌شود افراد در زمان شیوع ویروس کرونا به مدفوعی که دفع می‌کنند توجه داشته باشند. اگر حجم مدفوع بسیار بیشتر از حد طبیعی و رقیق‌تر از گذشته است یا فرد با سهولت بسیار بیشتر نسبت به گذشته به توالت رجوع می‌کنید، احتمال دارد این امر علامت پنهان ابتلا به کرونا باشد.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: ابتلا به کووید ۱۹ ممکن است بر هر فرد بصورت متفاوتی اثر بگذارد. بسیاری از مردم ممکن است هیچ علائمی از بیماری را نشان ندهند و بدون بستری شدن در بیمارستان بهبود یابند. علائم غیر رایج هم می‌تواند شامل درد عضلانی، درد گلو، ورم ملتحمه، سر درد و تغییر رنگ انگشتان دست و پا باشد.

سوئیس یکی از موفق‌ترین کشور‌های اروپایی در مقابله با ویروس کرونا بوده است. تاکنون ۵۰ هزار تن در این کشور به کووید ۱۹ مبتلا و از این میان، یک هزار و ۷۷۰ تن جان خود را از دست داده اند. این کشور موفق شده است با شناسایی سریع افراد بیمار و قرنطینه کردن آن‌ها، شیوع کرونا را در جامعه کنترل و مدیریت کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.