هشتگ‌های کم‌طرفدار اما پر فایده

خانم گراتن به او توصیه کرده بود تا آنجا که می‌تواند به‌دنبال هشتگ‌های بیشتر و در عین حال پر بازدید بگردد. در پایان آخرین جلسه به جولیا گوشزد کرده بود که: «می‌بینی خیلی از شرکت‌ها، تعدادی هشتگ درست می‌کنند و تقریبا همیشه آن را در انتهای تمام پست‌هایشان قرار می‌دهند؟ این یکی از کم‌فایده‌ترین روش‌ها برای استفاده از هشتگ‌هاست. برای اینکه الگوریتم‌هایی که اینستاگرام برای بررسی و کنترل محتوا استفاده می‌کند، قادرند این تکرار را تشخیص دهند. این الگوریتم‌ها متوجه می‌شوند که دارنده این حساب حتی به خودش این زحمت را نمی‌دهد که برای مطالب مختلف هشتگ‌های جدید را پیدا کند و همین موضوع به نوعی نمره‌ای منفی را برای صاحب آن حساب ایجاد خواهد کرد. البته این به آن معنا نیست که در کوتاه‌مدت اتفاق خاصی برای آن حساب خواهد افتاد، اما در مجموع در بهبود و یافتن دنبال‌کننده‌های جدید اثر نامطلوبی خواهد داشت.»

اینستاگرام هم مانند هر شبکه اجتماعی دیگر بر این پایه استوار است که کاربران به مطالبی متنوع و جدید دسترسی پیدا کنند. تقریبا می‌توان گفت که حیات شبکه‌های اجتماعی به تنوع محتوایی که در آنها منتشر می‌شود، بستگی دارد و به همین دلیل آنها دائما به‌دنبال غربالگری برای حساب‌هایی هستند که به این روند کمک چندانی نمی‌کنند.

همان‌طور که موتورهای جست‌وجو برای نشان دادن یک محتوا در پاسخ سوال یک کاربر از قوانینی پیروی می‌کنند که باعث می‌شود یک مطلب زودتر یا دیرتر از دیگری ظاهر شود، شبکه‌های اجتماعی نیز سازوکار مخصوص خود را در این زمینه پیدا می‌کنند.

به‌ دلیل این توصیه‌های خانم گراتن، جولیا سعی می‌کرد تا هرچه بیشتر و بهتر بتواند لیستی از هشتگ‌هایی پیدا کند که به محصولات آنها مربوط می‌شدند. در خیلی از موارد، ابتدا سعی می‌کرد هشتگ‌های مربوط را حدس بزند. مثلا: #غذای-کودک یا #اسنک و غیره.

سپس به قسمت جست‌وجوی اینستاگرام می‌رفت و با زدن هشتگ موردنظرش، می‌دید که خود اینستاگرام چه هشتگ‌های دیگری را که مربوط به این موضوع بودند پیشنهاد می‌دهد. برای مثال با انتخاب #اسنک-گزینه‌های بیشتری مانند #اسنک- طبیعی #اسنک-مدرسه #اسنک - سالم و ... را پیدا می‌کرد.

البته جولیا می‌دانست که همه این هشتگ‌ها ممکن است به‌درد کار او نخورند. اینستاگرام این قابلیت را دارد که وقتی هشتگی را انتخاب می‌کنید، تعداد پست‌هایی که با آن هشتگ منتشر شده‌اند را به کاربران نشان می‌دهد. برخی از کاربران اینستاگرام به غلط تصور می‌کنند تعدادی که در بالای صفحه مربوط به هر هشتگ نشان داده می‌شود، در واقع تعداد کاربرانی است که آن هشتگ را دنبال می‌کنند، اما این‌طور نیست. اینستاگرام تعداد کاربرانی که یک هشتگ خاص را دنبال می‌کنند را حتی در اختیار برنامه‌های تحلیلی نیز قرار نمی‌دهد و این عدد صرفا مربوط به تعداد پست‌های منتشر شده مربوطه هستند.

خانم گراتن برای دسته‌بندی و انتخاب هشتگ‌ها هم به جولیا پیشنهادهایی داده بود: «برخی از هشتگ‌ها ممکن است میلیون‌ها یا حتی میلیاردها پست داشته باشند. مثلا هشتگ #instagood اگر اشتباه نکنم، نزدیک به ۲ میلیارد پست دارد. هر چند ممکن است تصور کنی، چه عالی، پس این هشتگ را قطعا افراد بسیاری دنبال می‌کنند، اما به همان میزان تولید محتوا در این هشتگ آنقدر بالاست که تقریبا بعید است با جست‌وجوی آن پست ارسالی ما پیدا شود. البته یادت باشد که از این هشتگ‌های بسیار پرطرفدار هم هرازگاهی استفاده کنی، اما استفاده تنها از این هشتگ‌ها ما را به یافتن مشتریان بالقوه نخواهد رساند.

دسته دیگری از هشتگ‌ها، آنهایی هستند که تعداد بسیار کمی مطلب با ذکر آنها تولید شده است. برای استفاده از این هشتگ‌ها باید زمان بیشتری را صرف کنی. هشتگ‌هایی که پستی تقریبا کمتر از هزار تا داشته باشند، کلا بعید است خیلی به‌کار بیایند. احتمالا این هشتگ‌ها یا هشتگ‌های برند بوده‌اند یا به موضوع خاص و زمانی خاص یا گروهی خاص اختصاص دارند که بازهم ما را به مشتریان‌مان نخواهند رساند.

اما هشتگ‌هایی که بین هزار تا پنج‌هزار پست را شامل می‌شوند را می‌توانی این‌طور دسته‌بندی کنی که به صفحه مربوط به این هشتگ‌ها سری بزنی و ببینی آخرین مطالبی که منتشر شده‌اند به چه زمانی مربوط هستند.

گاهی مواقع یک هشتگ به‌دلیل موضوع خاصی رواج پیدا می‌کند. این هشتگ‌ها معمولا پس از گذشت زمان انقضای آنها دیگر مورد استفاده چندانی قرار نمی‌گیرند.

اما برخی از این هشتگ‌ها با پست‌های کمتر ممکن است بتوانند تو را به یک گروه مشخص از مشتریانی برسانند که دقیقا به‌دنبال محصولی با این مشخصه هستند. در چنین مواردی استفاده از این هشتگ‌ها می‌تواند به‌شدت به کمک‌مان بیاید تا محصول خود را به این افراد معرفی کنیم. از آنجا ‌که تولید محتوا در این هشتگ‌ها زیاد نیست، شانس ظاهرشدن در ابتدا و خبردار شدن مخاطبان خیلی بیشتر است.

همیشه به‌یاد داشته‌باش که برای ما که به‌دنبال فروش محصول‌مان هستیم، فقط دیده شدن در شبکه‌های اجتماعی مهم نیست، بلکه دیده شدن توسط افراد درست مهم است.»

جولیا برای اینکه هشتگ‌های مربوط به بازار ویژه محصولات شرکت را نیز پیدا کند باید وقت بیشتری صرف می‌کرد. شما هشتگ‌هایی را که می‌توانند محصولاتتان را به جامعه‌‌ای خاص معرفی کنند، دسته‌بندی کرده‌اید؟