رابطه معکوس افزایش ساعات کار با توسعه فردی و سازمانی

 آیا می‌دانید چند درصد از مردم دنیا از شغل خود رضایت کامل دارند؟ شغل خود را چقدر دوست دارید؟ چرا در دنیای کنونی بیکاری پنهان یا عدم رضایتمندی از شغل درحال افزایش است؟ چرا بسیاری از مدیران جهت افزایش کمی و کیفی تولید و خدمات سازمانی خود به افزایش ساعات کاری پرسنل خود روی می‌آورند؟ آیا در دنیای کنونی بین بهره‌وری یا افزایش عملکرد کارکنان و ساعت کاری آنان رابطه مستقیمی وجود دارد؟ آیا افراد موفق و حرفه‌ای به دلیل کار بیش از حد و اندازه به قله‌های موفقیت دست یافته‌اند؟ این سوالات و ده‌ها سوال دیگر همواره در ذهن مدیران و کارمندان به‌طور دائم  درحال رد و بدل شدن است.

جالب است بدانید طبق آنچه تاکنون براساس آمار‌ها به دست آمده است تلاش بی‌وقفه، طولانی، مستمرو همیشگی نه تنها بهره‌وری را افزایش نمی‌دهد بلکه به مرور زمان موجب فرسودگی شغلی، روحی، جسمی و قلبی در افراد خواهد شد. طبق تحقیقات گسترده محققان حوزه تربیت منابع انسانی و نیروی کار، فعالیت شغلی بیش از 40 ساعت در هفته به صورت مکرر علاوه بر اینکه به سلامتی و شادابی افراد آسیب‌های جدی  وارد می‌کند، روابط اجتماعی آنان را نیز تحت‌تاثیر عوامل مخرب قرار می‌دهد و در بسیاری موارد موجب کاهش بهره‌وری در فرآیند شغلی‌شان خواهد شد.

زمانی که هجوم کار در طول روزهای هفته مانع بهره‌مندی از وقت آزاد شما می‌شود، عادت‌های مفیدی که تاثیرات منفی یک زندگی سخت و پر تنش را کم می‌کند همچون ورزش کردن، استراحت کردن، تهیه وعده‌های غذایی سالم، وقت‌گذرانی مفید با خانواده و دوستان و اقوام، تفریح  و... را به راحتی از دست می‌دهید و استمرار این روند در طولانی‌مدت به صورت فرسایشی و مداوم روی سلامتی و نشاط و جوانی‌تان تاثیرات مخرب و جبران ناپذیری بر جا می‌گذارد.

محققان و پژوهشگران تاثیر کار زیاد روی سلامتی جسم، روح، مغز و ذهن افراد را به طور دقیق مورد تحقیق و بررسی علمی قرار داده‌اند که نتایج و یافته‌های حاصل از این کنکاش قابل توجه است:

- فعالیت بیش از 10 ساعت در روز احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را تا 60 درصد افزایش می‌دهد.

- 10 درصد افرادی که بیش از 50 یا 60 ساعت در هفته کار می‌کنند به مشکلاتی از جمله عدم دستیابی به مهارت‌های ارتباطی دچار شده و به مرور از اجتماع  پیرامون خود دورتر شده‌اند و جالب توجه اینکه این آمار برای افرادی که بیش از 60 ساعت در هفته به کار مشغول هستند به 30 درصد هم افزایش می‌یابد.

- برابر آزمایش‌های به‌عمل آمده احتمال ابتلا به افسردگی در افرادی که بیش از 11 ساعت در روز به کار مشغول هستند به مراتب  بیشتر از سایر افراد است.

- به‌دلیل ارتباط فشار ناشی از استرس کار با اختلال در ترشح هورمون‌های بدن، موارد مهمی از جمله ایجاد اختلال در خواب، بی‌اشتهایی، فشار خون، عدم کارکرد موثر سیستم دفاعی بدن و عملکرد ضعیف حافظه و رفتار انسان‌ها را در پی داشته و عملکرد شناختی مغز را مختل و در بسیاری از موارد اثبات شده است افرادی که بیش از 55 ساعت در هفته مشغول کار بودند نسبت به افرادی که 40 ساعت در هفته کار می‌کردند قدرت استدلال ضعیف‌تری داشته و همواره در یادآوری واژگان و کلمات ناتوان‌تر عمل کرده‌اند.

- در این میان تاکنون هیچ پژوهشی اثبات نکرده که انجام کار بیشتر تاثیر مثبتی روی بهره‌وری کارکنان خواهد داشت، برعکس حتی موجب شده سطح بهره‌وری افراد رو به کاهش برود. 

در دنیای کنونی می‌توان به عنوان نمونه  چین و آلمان را مورد بررسی قرار داد. فرهنگ کار در آلمان بر اساس استانداردهای علمی، روزی 8 ساعت و هفته‌‌ای 40 است؛  به نحوی که رشد و توسعه علمی، صنعتی، مالی، اقتصادی، دارویی و پزشکی و... این کشور زبانزد عام و خاص است به‌گونه‌ای که در تولید علم و فناوری یکی از پیشتازان عرصه‌های تکنولوژیک و نوآوری محسوب می‌شود و بیشترین هزینه تحقیق و پژوهش را به صورت سالانه در این راستا به کار می‌گیرند و تقسیم زندگی به کار و آرامش و تفریح نیز در فرهنگ آنها به خوبی ترسیم شده است.  در مقابل چین به عنوان قوی‌ترین اقتصاد جهان با بیشترین فعالیت اقتصادی کارگران (در بعضی موارد تا 18 ساعت کار در روز) که هیچ‌گاه در تولید و پیشبرد علم و فناوری نوین پیشرو نبوده و با اختصاص کمترین هزینه تحقیق و پژوهش به عنوان کشوری کپی کار همواره سعی می‌کند جایگاه اول خود را در راس هرم اقتصاد جهانی محفوظ نگه دارد. متاسفانه تلاش در افزایش ساعت کاری، مردم این کشور را به روبات‌هایی مبدل ساخته که اغلب آنها حتی جان خود را از فرط کار زیاد، حین کار و در کارخانه‌ها از دست می‌دهند. 

ضمنا هیچ مجموعه ای در هیچ نقطه‌ای از جهان با افزایش بی‌رویه و مستمر ساعت کار اضافی و حتی یک روز کار بیشتر در هفته نتوانسته به لحاظ کیفی و حتی کمی به کسب‌وکاری موفق مبدل شود. پس اگر به سلامت جسمانی، روحی، روانی، ذهنی و افزایش شادی خود با اطرافیان و عزیزانتان علاقه‌مندید، کار و فعالیت اقتصادی شما در قالب (حداقل ساعات به صورت مفید و با بهره‌وری بالا در هفته برای توسعه فردی و سازمانی‌تان کفایت می‌کند.