تعادل کار- زندگی  را که مناسب شما است، بیابید!

البته باید در نظر داشت که برای همه این موهبت‌‌ها بهایی  پرداخت شده است. وقتی موبایل‌های هوشمند همیشه روشن و در دسترس است، «خاموش کردن» آن برایمان سخت است. شاید ناخواسته بخشی از فرهنگ همیشه در دسترس شده‌ایم که تاثیر منفی بر سلامت و رفاه ما دارد. به عنوان مثال تحقیقات نشان می‌دهند که همیشه در  دسترس بودن باعث افزایش تضاد و برخورد زندگی کاری و خصوصی ما می‌شود؛ اینکه ارسال و دریافت ایمیل خارج از ساعات کار سطح استرس را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد و استفاده اجباری از اینترنت با اعتیاد به کار مربوط است.

اکنون که بسیاری از ما از خانه کار می‌کنیم، در حالی که راه ارتباطی ما با همکارانمان به طور اخص تنها از طریق رسانه‌‌های الکترونیک است، مرزهای میان خانه و کار می‌توانند به طور فزاینده‌ای کمرنگ شوند و خاموش کردن آن بسیار مشکل است.

چگونه می‌توانیم از تکنولوژی مدرن بهره ببریم و در عین حال معایب همیشه در دسترس بودن را به حداقل برسانیم؟ سازمان من تحت عنوان شرکت (Myers-Brigs) مایرز- بریگز تحقیقاتی را برای رسیدن به این جواب انجام داد.  در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ ما از بیش از هزار نفر تحقیق کردیم و درباره نوع شخصیت، رفتار و نظرات آنها درباره فرهنگ همیشه در دسترس بودن پرسیدیم. همچنین سطح رضایت شغلی آنها و تضاد محیط  کاری خانه را همراه با فاکتورهای دیگر مورد بررسی قرار  دادیم.

نتایج معلوم بود. همه جنبه‌های فرهنگ همیشه در دسترس بودن منفی تلقی نمی‌شد، بیش از ۱۰درصد شرکت‌کنندگان گفتند همیشه در دسترس بودن باعث شد در جریان امور باشند و جواب سریع دریافت کنند، همچنین درباره مکان و زمان کاری آنها انعطاف‌پذیری وجود داشت  و آنهایی که می‌توانستند به ایمیل‌ها و تلفن‌ها در خارج از دفتر کار دسترسی داشته باشند گزارش کردند که مشارکت بیشتری  در کار دارند و رضایت شغلی آنها بالاتر است.

اما در مجموع مزایا بیش از معایب شمرده شدند. تقریبا یک‌سوم شرکت‌کنندگان گفتند نمی‌توانند ابزارهای ارتباطی خود را خاموش کنند و در دسترس نباشند، بیش از یک‌چهارم گفتند که فرهنگ همیشه  در دسترس بودن بر زندگی شخصی و خانوادگی آنها اثر گذاشته و نظر یک‌پنجم بر این بود که این مساله باعث خستگی ذهنی آنها شده است. برخی نیز نظرات کاملا منفی داشتند؛ به عنوان مثال یکی از پاسخ‌دهندگان گفت: در هم شکسته می‌شوید، هیچ زندگی شخصی ندارید، زمانی برای بچه‌ها ندارید، پشیمانی‌هایی که  در پایان زندگی به سراغ انسان می‌‌آید، موقعیت‌های تنش زیاد است، ‌از دست دادن دوستان و روابط نزدیک  نیز هست. بخشی از فرهنگ همیشه در دسترس بودن به سطح بالاتری از استرس، تضاد محیط کار /  خانه بیشتر، حواس‌پرتی بیشتر در محیط کار و خانه و مشکل فزاینده در تمرکز منجر  می‌شود.

همچنین این مساله را مورد بررسی قرار دادیم که افراد چگونه با استرس همیشه در دسترس بودن مواجه می‌شوند، بیشتر آنها چهار استراتژی فراگیر را ترسیم کردند، اما نوع شخصیت‌های مختلف برخورد متفاوتی با این مساله داشتند که ما نیز این مساله را با اکثر آنها مورد بررسی قرار می‌دهیم. مدل شاخص شرکت  مایرز – بریگز چهار جنبه شخصیتی را از منظر اینکه  هر شخص چه چیز را ترجیح می‌دهد مورد ارزیابی قرار داده است:

۱- اینکه آنها توجه  خود را به دنیای بیرونی افراد و پدیده‌ها معطوف کرده‌اند (برون‌گرایی) یا روی دنیای ‌درونی اندیشه‌ها و احساساتشان (درونگرایی).

۲- اعتماد و استفاده از اطلاعات بر مبنای تجربه و حواس پنج‌گانه (حسی) یا در نظر گرفتن آینده و اینکه پدیده‌ها چگونه کنار هم قرار می‌گیرند تا تصویر بزرگ‌‌تری را بسازند (شهودی).

۳- تصمیم‌گیری بر مبنای منطق عینی ‌(تفکر) یا بر مبنای ارزش‌های آنها و اینکه این تصمیمات چه اثری بر  دیگران خواهد داشت (احساس).

۴- زندگی به شکل ساختاری‌تر و سازمان‌یافته‌تر (قضاوت) یا به شکل  انعطاف‌پذیرتر و خودجوش‌تر (ادراک).

بررسی این چهار استراتژی در قالب انواع مختلف شخصیت می‌تواند به شما کمک کند تا نحوه استفاده از آنها را به طور موثرتری شناسایی کنید تا بتوانید از اثرات منفی همیشه در دسترس بودن بکاهید.

۱- ایجاد زمان و فضایی برای خاموش بودن

اگر دارای تمایلات برون‌گرایانه هستید،‌ انرژی خود را از طریق انجام فعالیت بازیابید. مثلا همراه با دیگران (حتی اگر این کار به صورت مجازی در شرایط بحران کووید-۱۹ و با فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شود). اگر از خانه کار می‌کنید، مطمئن شوید که زمان استراحت به خود بدهید. اگر می‌توانید برای پیاده‌روی یا دویدن بیرون بروید، یا یک کار جدید و متفاوت انجام دهید. بعضی افراد برون‌گرا زمانی که می‌خواهند استرس خود را کاهش دهند، وسایل ارتباطی خود را در اتاق دیگری می‌گذارند. با دیگران در تماس باشید و به جای صدا از ویدئو استفاده کنید.

اگر تمایلات درون‌گرایانه دارید، انرژی خود را با انجام کاری بازیابید که به شما زمان تامل بدهد یا کاری که بتوانید در آن غرق شوید. یک فضای آرام در خانه ایجاد کنید که هم بتوانید در آن کار کنید و هم غار تنهایی‌تان باشد. سعی کنید جلسات آنلاین را محدود کنید اما مطمئن شوید که با دیگران ارتباط دارید.

۲- نسبت به حجم زیاد و سربار اطلاعات آگاه باشید

اگر دارای ادراک حسی هستید و در تصمیمات شما احساسات نقش پررنگ‌تری دارند، توقف کنید و یک قدم به عقب بروید و بر تصویر بزرگ متمرکز شوید.

چه چیزی مهم است؟ برای جلوگیری از گم شدن در جزئیات، با دیگران در ارتباط باشید و از آنها بپرسید آن موقعیت را چگونه پشت سر گذاشته‌‌اند. برای آنکه حتی کارهای کوچک نیز باید درست انجام شوند یا داشتن یک محیط کار بی‌نقص در خانه دچار وسواس نشوید.

اگر دارای تمایلات شهودی هستید دست از بررسی همه احتمالات بردارید. خودتان را در همان لحظه ببینید. در هر زمان تنها به یک کار رسیدگی کنید و آن را تمام کنید. اگر در خانه کار می‌کنید، پریدن از یک ایده به ایده  دیگر کار آسانی  خواهد بود.

۳- حد و مرز ایجاد کنید

اگر دارای تمایلات متفکرانه هستید، اثر خود بر دیگران را مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال، قبل از ارسال پیام آن را یک بار بخوانید،  ارتباط نوشتاری افراد «متفکر» می‌تواند بسیار بی‌پرده و وظیفه‌محور باشد و ممکن است از دید دیگران پیچیده و غیرشخصی به نظر برسد. در نبود یک ارتباط رودررو ممکن است سوء‌تفاهم رخ دهد.

اگر دارای تمایلات احساسی هستید بین حمایت از دیگران و رسیدگی به نیازهای خودتان تعادل ایجاد کنید، البته این کار در زمانی که نگران تاثیر کووید-۱۹ بر دیگران هستید مشکل است، بالاخص اگر دوستان نزدیک و خانواده شما برای کمک دور و برتان نباشند. حمایتی که به آن نیاز دارید را مشخص کنید و برای دریافت آن با احتیاط اقدام کنید.

۴- ایجاد تعادل در کار و زندگی

اگر دارای تمایلات قضاوتی هستید برای خودتان و دیگران درباره اینکه چه وقت در خانه از تکنولوژی استفاده کنید یا نکنید حد و مرز تعیین کنید. اما اگر کار فوری پیش آمد انعطاف‌پذیر باشید، خاموش کردن وسایل وقتی کار نمی‌کنید به احتمال زیاد باعث کاهش سطح استرس شما می‌شود. به همین خاطر برای دیگران مشخص کنید که چه موقع  در دسترس  هستید یا نیستید. اگر بحران کووید -۱۹ باعث شده که روش‌های خود را تغییر دهید، فورا روش‌های جدید ایجاد کنید. اگر در خانه کار می‌کنید، یک فضای جداگانه داشته باشید که «کار» و «خانه» را از هم تفکیک کنید و در خارج از ساعات کار از آن  دور بمانید.

اگر دارای تمایلات ادراکی هستید، ممکن است از بعضی جنبه‌های کار از خانه لذت ببرید، مثل آزادی انعطاف‌پذیری ساعت کار، اما از دیگران انتظار نداشته باشید که آنها هم الزاما همین احساس را داشته باشند، از ارسال ایمیل یا درخواست چت در خارج از ساعات کار پرهیز کنید. زمانی را به فعالیت‌های دیگر  اختصاص دهید تا روزهای کاری شما بیش از حد روتین نشوند.

ساخت لیست‌های انجام کار را متوقف کنید. آنها به راحتی شما را برای شکست و ناامیدی آماده می‌کنند. لیست کارهایی را که اکنون مدیریت می‌کنید در نظر بگیرید و برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت آنها را اجرایی کنید.

تکنولوژی می‌‌تواند به توانمندسازی افراد کمک کند اما در عین حال می‌تواند باعث شود آنها احساس کنند به بردگی گرفته شده‌اند. با تفکر دقیق درباره نحوه و زمان استفاده از آن می‌توانید راه خود را پیدا کنید. در میانه بحران فعلی این کار از هر زمان دیگر مهم‌‌تر است.