فرهنگ نوآورانه شرکت اسکار کسانی را جذب کرده بود که آمادگی به چالش کشیدن وضع موجود را داشتند و افتخار می‌کردند که بخشی از شرکتی باشند که به دگرگون‌سازی چیزها معروف است. زمانی که وودافون، اسکار را در دست گرفت، آنها می‌خواستند روح منحصربه‌فرد متعلق به شرکت وودافون را در آن وارد کنند تا مادامی‌ که با یک شبکه در سطح جهانی و قابلیت‌های سیستمی شرکت را حمایت می‌کنند، از تداوم موفقیت‌شان در سال‌های پیش رو مطمئن شوند که البته این پروژه خیلی زود به شکست انجامید و در نهایت با تغییر مدیرعامل اسکار به طور کلی متوقف شد.

مدیرعامل جدیدی که به شرکت اسکار تحت مالکیت وودافون آمد شخصی بود که سخت طرفدار شیوه ارزش‌محوری در انجام کسب‌وکار بود. او معتقد بود شرکت‌ها می‌توانند به عنوان سرمشق‌هایی برای تغییر و دگرگونی جوامع عمل کنند. او همچنین می‌خواست مطمئن شود که کارکنان شرکت تازه ادغام شده در وودافون در جمهوری چک، روح پویای شرکت اسکار را از دست نداده‌اند. او تمام تلاشش را کرد تا این روحیه را به خدمت بگیرد و در پیشبرد کسب‌وکار رو به جلو از آن استفاده کند.

 مدیرعامل جدید و تیمش، اگرچه از بیرون بدنه شرکت اسکار آمده بودند و به اصطلاح «بیگانه بودند» اما تمام کارکنان شرکت در همه سطوح را به خدمت گرفتند تا نشان دهند عامل اصلی موفقیت‌های شرکت اسکار این بوده که در این شرکت تلاش می‌شده اشتیاق کارکنان برای کار کردن آزاد ‌شود و تمام کارکنان اجازه داشتند و می‌توانستند  خود را از حد متوسط بالا بکشند تا هیچ‌وقت اصل‌شان را فراموش نکنند.

این اصل به عنوان پایه و اساسی برای راهبرد جدید شرکت در آمیختن به‌کار گرفته شد؛ ۱- «کجا» ( هدف بعدی و بزرگ شرکت وودافون  جدید که باید به آن رسید کجاست؟)، ۲- «چه» ( راهبردهایی که برای به دست آوردن آنها وجود دارد کدامند؟) و ۳- «چگونه» (ارزش‌های پایین به بالای افرادی که آنجا کار می‌کنند چگونه تحقق می‌یابند؟) این اصل  با ۳ محوریت در بلندمدت به تمامی کارکنان- قدیم و جدید- فرصت‌هایی را برای ابراز افکار و ایده‌هایشان می‌داد و موجب  به چالش کشیده شدن تفکرات مرسوم در صنعت شد.

پس از ادغام شرکت اسکار در وودافون و تداوم پیدا کردن فرهنگ اسکار در آن، کارکنان این شرکت، چشم‌انداز شرکت را با قلب خود و از صمیم دل دریافت کردند و صنعت تلفن همراه را که به طور سنتی سرمایه‌گذاری زیادی برای تبلیغات کریسمس در جذب مشتریان جدید می‌کرد، اما در پاداش دادن به وفاداری میلیون‌ها مشتری موجود شکست می‌خورد به چالش کشیدند.در نتیجه وودافون جمهوری چک با انجام یکسری تبلیغات متوازن و همه‌جانبه  که برای جذب همه مشتریان، اعم از قدیمی و جدید، در نظر گرفته شده بود  توانست دست به کار بزرگی بزند.

شرکت جدید با موفقیت توانست خود را به عنوان شرکتی که با قلب کارکنانش کار می‌کند و شجاعت ساختارشکنی و زیر پا گذاشتن سنت‌ها را دارد به جهانیان بشناساند. بعدها موفقیت چشمگیر وودافون چک  باعث شد تا بسیاری دیگر از شرکت‌های فعال در حوزه تلفن همراه نیز اقدام به تجدید نظر در شیوه انجام کسب‌وکار خود کنند و آنها نیز به موفقیت‌های بزرگی دست یابند.

alavitarjomeh@gmail.com