مدل‌های کاری و الگوهای مدیریتی حاکم بر شرکت اپل برخلاف شرکت مایکروسافت به شدت تحت تاثیر مدیرعامل اپل قرار داشته و دارد به این صورت که در دوران مدیرعاملی استیو جابز از ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱، سیاست اصلی و غالب در اپل بر محور نوآوری‌های پی‌در‌‌پی و معرفی محصولات پرشمار به دنیای تکنولوژی و جریان‌سازی استوار بود که البته این ویژگی در دوران جانشین استیو جابز یعنی تیم‌کوک کمرنگ‌تر شد و جای خود را به‌ویژگی تکمیل‌کنندگی محصولات جدید برای محصولات قبلی شرکت داد. شرکت مایکروسافت اما از چنین تغییر و تحولاتی مصون بوده و یک رویه نسبتا ثابت را طی دهه‌های اخیر داشته است.

تفاوت دیگر اپل با مایکروسافت به تاثیرگذاری و تاثیرپذیری آنها در قبال رقبایشان مربوط می‌شود جایی که شرکت اپل دارای رویکردی تهاجمی‌تر بوده و در دهه‌های اخیر توانسته در بخش‌های مختلفی برای شرکت‌های صاحب‌نام که روزگاری بر بازارهایی خاص سیطره داشته‌اند چیره شود و جای آنها را در بازار بگیرد. اپل توانسته با نوآوری‌های خود محصول مشهور و پرطرفدار شرکت سونی یعنی واکمن را خیلی زود به تاریخ بسپارد یا با معرفی موبایل‌های آی‌فون به بازار، دنیای تلفن‌های همراه را دگرگون سازد و بسیاری از رقبا را از گود رقابت خارج کند. شرکت مایکروسافت اما در مقایسه با اپل از رویکردی انفعالی‌تر برخوردار است و گاه به خاطر همین انفعال بازی را به رقیبان واگذار کرده است. به‌عنوان مثال شرکت مایکروسافت که توانسته بود با معرفی مرورگر اینترنت اکسپلورر افق جدیدی در دنیای جست‌وجوی اینترنتی رقم بزند و رقبایی چون Netscape را کنار بزند خود در مقابل رقیب تازه وارد و قدرتمندی به نام گوگل با آن موتور جست‌وجوی حیرت آورش زانو زد و بازار جست‌وجو در اینترنت را دودستی تقدیم گوگل کرد.

از دیگر تفاوت‌های موجود بین اپل و مایکروسافت می‌توان به روش‌های کسب درآمد این دو شرکت اشاره کرد که هر دو جزو پردرآمدترین شرکت‌ها در جهان هستند اما الگوهای کسب درآمد آنها با هم کاملا فرق می‌کند. به‌طور کلی، منبع اصلی درآمد شرکت اپل بر مبنای طراحی و تولید محصولات جدید و مدل‌های پیشرفته‌تر از مدل‌های پیشین این شرکت شکل گرفته است. در واقع شرکت اپل توانسته با ترفندهای گوناگون بازاریابی برای سخت‌افزارها و محصولات نوآورانه‌ای که تولید می‌کند مشتریان پر‌و‌پا‌قرصی در سرتاسر جهان دست و پا کند حال آنکه منبع اصلی درآمد شرکت مایکروسافت، فروش لایسنس و حق استفاده از سیستم‌های عامل این شرکت یعنی ویندوزها و برنامه‌های پرطرفداری همچون مایکروسافت آفیس است که در این مسیر با رقبای سرسختی مانند گوگل و اپل دست و پنجه نرم می‌کند.

از دیگر تفاوت‌های موجود بین این دو غول دنیای تکنولوژی امروز می‌توان به اتکای زیاد شرکت اپل به یکی از محصولات مشهور این شرکت یعنی آی‌فون اشاره کرد که تقریبا سه چهارم درآمد اپل در سال ۲۰۱۸ از محل فروش مدل‌های متنوع آی‌فون به دست آمد و این یعنی کمرنگ بودن سایر محصولات اپل که اتفاقا پرشمار هم هستند. در مقابل، شرکت مایکروسافت قرار دارد که درآمدش را از محصولات متنوعی که ارائه می‌کند و همگی کم و بیش به یک اندازه در موفقیت و پیشرفت‌های مالی شرکت مایکروسافت سهیم هستند به دست می‌آورد.

alavitarjomeh@gmail.com