چه کنیم تا کارکنانی مشارکت‌جو داشته باشیم؟

۱-کارکنان‌تان را به خوبی بشناسید

تجربه نشان داده که رابطه مستقیم و بسیار نزدیکی بین شناخت درست و کامل کارکنان توسط مدیران و افزایش مشارکت‌جویی کارکنان وجود دارد.تا زمانی که شما به شناخت کاملی از روحیات و توانمندی‌های کارکنان‌تان نرسیده باشید نخواهید توانست آنها را مسوولیت‌پذیر، قدرتمند و پاسخگو کنید و یک نوع تعهد عاطفی و اخلاقی بین آنها و سازمانشان ایجاد کنید. بنابراین لازم است با به‌دست آوردن شناخت کامل از شخصیت و عواطف و اولویت‌های فردی کارکنان‌تان، تمرکز را بر نقطه حساس‌شان گذاشته و از آن برای جلب مشارکت حداکثری افرادتان در راستای برنامه‌های سازمان بهره ببرید. برای این کار می‌توانید از ابزارهایی همچون تشویق و قدردانی، پیوند زدن اهداف فردی با اهداف و ارزش‌های سازمانی و مهم‌تر از همه برگزاری «جلسات آشنایی» چه برای کارکنان تازه‌وارد و چه کارکنان قدیمی استفاده کنید.

۲-به کارکنان‌تان اجازه دهید بر روی پروژه‌های مورد علاقه‌شان کار کنند

یکی از بهترین راه‌های افزایش میزان مشارکت کارکنان در پروژه‌های شرکت این است که خود شرکت هم به آنها در انجام پروژه‌های مورد علاقه‌شان حتی اگر تا حدی جنبه شخصی هم داشته باشند کمک کند، این ابتکاری است که سال‌هاست در شرکت گوگل انجام می‌شود و نتیجه آن شده که شرکت گوگل دارای یکی از بالاترین سطوح مشارکت‌جویی کارکنان در جهان است. در برخی دیگر از شرکت‌های پیشرو و موفق نیز این اجازه به کارکنان داده می‌شود تا روی همان پروژه‌هایی کار کنند که دوست دارند و به نظر آنها فایده بیشتری برای شرکت‌شان به ارمغان می‌آورد و این کار به آنها یک نوع احساس مالکیت و تعیین‌گری می‌دهد که مشارکت‌جویی حداکثری کارکنان را به‌دنبال می‌آورد.

۳-یک محیط کاری دیجیتالی ایجاد کنید

محیط‌های کاری دیجیتالی محیط‌هایی ایده‌آل برای افزایش مشارکت کارکنان به حساب می‌آیند؛ چراکه در چنین محیط‌هایی افراد می‌توانند بدون هیچ محدودیتی با هم تعامل داشته باشند و از استعدادهای گوناگونی که دارند نهایت استفاده را ببرند. تحقیقات موسسه گالوپ نشان داده میزان احساس شادی و در نتیجه آن بهره‌وری افراد در محیط‌های کاری دیجیتال تا ۲۰ درصد بیشتر است که بخش عمده‌ای از این افزایش بهره‌وری ناشی از بالا رفتن روحیه مشارکت‌جویی کارکنان بوده است. از سوی دیگر کارکنان این امکان را در محیط‌های کاری پیدا می‌کنند تا حتی در خارج از ساعات کاری هم با همکاران‌شان در ارتباط باشند و ایده‌های خلاقانه‌شان را با همدیگر به اشتراک بگذارند.

۴-رسالت سازمان‌تان را با کارکنان‌تان در میان بگذارید

رسالت و ماموریت هر سازمان یک ابزار راهبردی برای توسعه کسب‌و‌کار و همچنین ابزاری کلیدی برای بازاریابی آن سازمان به شمار می‌آید. در این میان هر چه کارکنان بخش‌های مختلف شرکت، به میزان بیشتری با رسالت شرکت آشنا باشند و با آن احساس نزدیکی بیشتری داشته باشند بیشتر و بهتر می‌توانند به تحقق آن رسالت کمک کنند و این یعنی افزایش مشارکت کارکنان در امور شرکت. و این وظیفه مدیران و رهبران شرکت و تیم‌های کاری است که تمام اهداف و برنامه‌های جاری را به شکلی مشخص و شفاف با رسالت و ماموریت شرکت پیوند بزنند و این پیوند را برای تمام کارکنان به اثبات برسانند. تحقیقات نشان داده که افراد حاضرند در راه تحقق رسالتی که از نظر آنها مقدس و ارزشمند شمرده می‌شود حتی از پول و مزایای مادی صرف نظر کنند و تمام وقت و انرژی خود را وقف تحقق آن رسالت کنند و این یعنی مشارکت‌جویی حداکثری.

۵-به شادکاری و ایجاد محیط کاری سالم توجه ویژه‌ای داشته باشید

برخورداری یک شرکت از کارکنانی شاد و سرزنده که محل کارشان را جایی شبیه به خانه‌شان و همکاران‌شان را شبیه به اعضای خانواده‌شان می‌پندارند بسیاری از غیرممکن‌ها را برای آن شرکت ممکن می‌سازد. به وجود آوردن احساس شادی در محل کار باید توسط مدیران هدایت و مدیریت شود و توسط خود کارکنان تقویت و تشدید شود یعنی اینکه شادکاری چیزی نیست که فقط از طریق بخشنامه و دستور از بالا امکان‌پذیر باشد و کارکنان نیز می‌توانند با پیشنهاد دادن به مدیریت در ارتباط با راه‌های شادتر کردن محیط کاری هم به رفاه و آرامش خود در محل کار کمک کنند و هم از طریق افزایش روحیه مشارکت‌جویی و بالا رفتن بهره‌وری فردی و سازمانی به مدیریت و کلیت سازمان‌شان منشأ اثر باشند. علاوه بر این توجه خاص به سلامت جسمی و روانی کارکنان نیز در تقویت روحیه شادی در کار و در نتیجه آن بالا رفتن میزان مشارکت و بهره‌وری کارکنان بسیار موثر است. ایده‌های زیر می‌توانند برای پیشبرد این هدف و افزایش مشارکت‌جویی ناشی از شادی در کار موثر باشند:

زنگ تفریح ویژه تخلیه استرس، راه‌اندازی کافه تریای غذاهای سالم، راه‌اندازی سالن تناسب اندام در محل شرکت، نرمش صبحگاهی و مراقبه در محل کار و کنترل‌های پزشکی کارکنان در محل کار.

alavitarjomeh@gmail.com