شبکه‌سازی اجتماعی در سطح بنگاه

سرویس‌های شبکه‌سازی اجتماعی در بنگاه، کانالی مهم برای کارمندان محسوب می‌شوند تا ایده‌ها را به یکدیگر وصل کنند و به اشتراک بگذارند. مایکروسافت از سرویس «یامر» (Yammer) به‌عنوان کانالی استفاده می‌کند تا نادلا و دیگر مدیران شرکت با کارمندان در ارتباط باشند و آنچه در ذهن‌ آنها می‌گذرد را بشنوند و بدانند. کارمندان در یک صفحه با عنوان «ارتباط با مدیرعامل» می‌توانند سوالات خود را مطرح کنند و با کارمندان دیگر هم در مورد موضوعات مختلف و متنوع ارتباط برقرار کنند؛ هر چیزی از استراتژی محصول تا تخصیص مزایای کارمندان. این اقدام حس صمیمیت را افزایش می‌دهد و ارتباطات مستقیم بین کارمندان و مدیریت ایجاد می‌کند. مایکروسافت یک رویکرد کنترلگر اتخاذ کرده تا سوالاتی که در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود را در همان آن بررسی کند و مدیران اغلب به‌طور مستقیم به آنها پاسخ می‌دهند. رهبران مایکروسافت با درگیر شدن در این مکالمه مجازی، می‌توانند به سرعت و در تعداد بالا سوالات را جواب دهند و هر وقت بخواهند، نسبت به نگرانی‌ها و مکالمه‌های کارمندان، به دیدگاه ارزشمندی برسند. رهبران سازمان می‌توانند وارد هر گفت‌وگویی شوند و به کارمندان خود چشم‌انداز ارائه کنند؛ مزیتی مهم که در روش‌های ارتباطی سنتی درون شرکت‌ها مثل پر کردن نظرسنجی، دیده نمی‌شود. رهبران مایکروسافت به‌جای اینکه فقط با افراد حاضر در دفاتر خود وقت بگذرانند، می‌توانند به‌طور مستقیم کارمندانی را که در دیگر نقاط دنیا کار می‌کنند، صرف‌نظر از اختلاف زمانی، درگیر گفت‌وگو کنند.

کنترل نبض روزانه

هر روز، گروه کوچکی از کارمندان مایکروسافت یک نظرسنجی دریافت می‌کنند که «نبض روزانه» نام دارد. این نبض روزانه که بخش منابع انسانی آن را مدیریت می‌کند، گزارش‌هایی از احساس کارمندان نسبت به شرکت، فرهنگ آن و دیگر موضوعات روز تهیه می‌کند. این نظرسنجی به‌طور دقیق طراحی شده تا مطمئن شود که تحلیل نتایج آسان خواهد بود. نبض روزانه حاوی حدود ۲۰ پرسش اساسی است که پنج‌تای آنها به‌طور اختصاصی در مورد سازمان هستند. به‌علاوه، یک‌سری پرسش‌های چرخشی در این نظرسنجی وجود دارد که ماهانه تغییر می‌کنند تا در مورد یک‌سری موضوعات خاص، اطلاعات اضافی جمع‌آوری شود. این پرسش‌ها به‌عنوان نمونه عبارتند از: «فکر می‌کنید مایکروسافت امروز از چه جهاتی با یک سال قبل فرق کرده است؟» یا «بزرگ‌ترین تغییری که پیشنهاد می‌کنید رهبری سازمان اعمال کند تا بتوانید در شغل‌تان اثرگذارتر باشید، چیست؟»

رویدادهای زنده ماهانه

هر ماه، مایکروسافت یک جلسه عمومی با حضور همه کارمندان برگزار می‌کند که اولویت‌ها، پیشرفت و فرهنگ شرکت در مجمعی که همه در آن حق اظهارنظر دارند، مورد بحث قرار می‌گیرد. این جلسه برای کارکنان واحدهای خارج از کشور در سراسر دنیا به‌صورت زنده و از طریق اینترنت پخش می‌شود و همچنین برای کارمندانی که در دیگر منطقه‌های زمانی هستند، در دسترس است. ساتیا نادلا در کنار اعضای تیم مدیریتی، به‌روزرسانی‌های کسب‌وکار را به‌صورت ماهانه ارائه می‌کند و به‌طور مستقیم پرسش‌هایی از مخاطبان خود می‌پرسد. با این کار، او شانس این را دارد که افکارش را در حوزه‌های مختلف – از جمله کسب‌وکار، صنعت و جامعه – به اشتراک بگذارد و به کارمندان هم امکان می‌دهد موضوعاتی که برای آنها مهم است را مطرح کنند. در طول این رویداد‌ها، میزان تعهد کارکنان سنجیده می‌شود. وقتی رویداد به پایان رسید، صفحه یامر با فهرست قابل جست‌وجویی از موضوعات بحث شده و کلیپ‌های کوتاهی از لحظه‌های کلیدی جلسه، به‌روز رسانی می‌شود تا تیم بتواند پیام‌های مهم را هایلایت کند.

ذهنیت رشد در عمل

نادلا گفته ترجیح می‌دهد که مایکروسافت به‌‌جای یک شرکت با افراد «همه ‌چیزدان» (که بیشتر مهارت‌ها و تخصص‌ها و تجربیات را دارند)، شرکتی با افراد «همواره در حال یادگیری» باشد. او در حمایت از این ایده خود، یک‌سری فیلم درست کرده که افراد و تیم‌هایی را که از ذهنیت رشد استقبال می‌کنند، مورد تاکید قرار می‌دهد. هدف فیلم‌ها این است که تغییر به‌سوی ایجاد یک سازمان یادگیرنده را مدل‌سازی کنند تا گفت‌وگو شکل بگیرد و کارمندان تحریک شوند در مورد یادگیری‌های خود صحبت کنند. شرکت کاری کرده که دسترسی به فیلم‌ها با استفاده از یک مدل اثرگذار افزایش یابد. یعنی فیلم‌ها در هر ماه به‌طور مستقیم از طریق گروه‌‌های مرتبط و با توجه به موضوعی که دارند، ایمیل می‌شوند. مایکروسافت صدها لیست توزیع برای افراد با علایق خاص دارد و بنابراین این فیلم‌ها به‌صورت هدفمند ارسال می‌شوند. برای موفقیت بلندمدت، یک تقویم موضوعی باید تهیه شود تا فیلم‌ها براساس نیاز کارکنان ارسال شوند و آنها را شگفت‌زده کنند. تجربه مایکروسافت علاوه‌بر اینکه پنجره‌ای به سوی تکنولوژی‌های مورد استفاده این شرکت بازمی‌کند، بلکه تصویری الهام‌بخش از انگیزه اصلی آن ارائه می‌کند تا کارکنان شرکت از سراسر دنیا مجهز‌تر و متعهدتر باشند. استفاده از اهرم تکنولوژی برای برقراری ارتباط با افراد در مقیاس گسترده، سنگ بنای مسیر رهبری سازمانی در قرن ۲۱ است.